برای غلبه بر سرما ورطوبت زمستان برخی مواد غذایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - شیره خرما از آن دسته مواد غذایی بسیار مقوی است که بیشتر در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده غذایی را می‌توان به عنوان صبحانه ویک میان وعده به همراه خامه وارده میل کرد.

برای آشنا یی بیشتر با این مواد غذایی، طرز تهیه و خواص آن با مریم رامشک پی اچ دی داروسازی سنتی وعضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی در کرمان گفتگو می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دراین خصوص گفت: شیره خرما از دیدگاه طب سنتی "دوشاب خرما" و "دبس"نیز نامیده می‌شود که دارای مزاجی گرم وخشک است.

او گفت: ابتدا خرما‌های رسیده را در آب جوش می‌دهند تا حلاوت و شیره آن خارج شود؛ سپس آن را صاف کرده و شیره خرما را می‌جوشانند تا غلیظ وانگشت پیج شود.

رامشک می گوید: شیره خرماجنبه دارویی نیز دارد، کثیر الغذا ومناسب افراد سرد مزاج و بلغمی وبرای سرفه، سستی اعضاو درد مفاصل نیز مفید است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی در کرمان گفت: این خوراکی خوشمزه با نمک ترکیب شده برای لک صورت مفید است، هم چنین با سیاه دانه برای رفع سرماخوردگی اعضا نیز مفید است.

به گفته او، برای رفع مضرات  شیره خرما هم بهتر است  آن را با سرکه، بادام، بذر کاهو، خشخاش، سکنجبین وترشی‌ها مصرف شود.

رامشک گفت: شیره خرما حاوی پروتئین؛ قند طبیعی مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند B۱,B۲,B۳، B۵ و هم چنین ویتامین‌های A و C است که در صورت مصرف دیگر نیازی به مولتی ویتامین‌ها ندارید.

به گفته این متخصص،  شیره خرما حاوی قند‌های طبیعی مانند گلوکز ساکارز و فروکتوز بوده و برای مصرف یک میان وعده بسیار مناسب است.

عضو هئیت علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: شیره خرما انرژی زا و مصرف آن انرژی بدن را تامین می‌کند و هم چنین قدرت یادگیری کودکان ودانش آموزان را افزایش می‌دهد.

او می گوید: مصرف شیره خرما باعث افزایش فعالیت باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش می‌شود وبرای سلامت دستگاه گوارش مفید است ، شیره خرما به دلیل داشتن کاروتنوئید و ویتامین A از شب کوری که باعلائمی مانند خشکی چشم وافزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است جلوگیری وبینایی را تقویت می‌کند.

او گفت: شیره خرما حاوی آهن واسید فولیک فراوان است وبه برطرف شدن ودرمان کم خونی کمک می‌کند ونیز مصرف شیره خرما باعث دفع سموم از کبد می‌شود، و برای افرادی که دچار آرتروز والتهاب مفاصل هستند مفید ودر تسکین درد مفاصل ودرد‌های روماتیسمی موثر است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: شیره خرما ، کم خونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار