تزریق واکسن کرونا چه تاثیری بر قاعدگی خانم‌ها دارد؟

ادبی گفت: واکسن کرونا حداکثر یک روز قاعدگی خانم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان - اختلالات قاعدگی پس از تزریق واکسن کرونا گلایه برخی خانم ها در چند ماه اخیر بوده و مطالعاتی در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است.

تاثیر واکسیناسیون بر اختلالات قاعدگی

خدیجه ادبی، متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات کف لگن و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران در این باره به برخی سوالات پرتکرار خانم ها پاسخ داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تزریق واکسن کرونا بر اختلالات قاعدگی و شدت خونریزی تاثیر می‌گذارد؟

ادبی: این که اختلالات قاعدگی جزء عوارض واکسن باشد، هنوز به اثبات نرسیده است؛ اما خانم ها در مراجعه به متخصصان زنان از اختلالات قاعدگی مانند تاخیر در زمان بروز قاعدگی و خونریزی شدید پس از تزریق واکسن کرونا گلایه داشته اند.

در آخرین مطالعات، نشان داده شده است که تزریق واکسن به طور میانگین یک روز زمان قاعدگی را به تاخیر می اندازد؛ بنابر گزارش‌ها اختلالات حداکثر در یک تا دو دوره قاعدگی بروز می کنند و بعد از آن بدن فرد به شرایط عادی باز می‌گردد.

خونریزی پس از یائسگی هم که برخی آن را مرتبط با عوارض تزریق واکسن می‎ دانند، ارتباطی به واکسیناسیون ندارد.

ارتباط واکسیناسیون با باروری و ناباروری

باشگاه خبرنگاران جوان: اخباری در فضای مجازی بر تاثیر تزریق واکسن بر باروری یا ناباروری مطرح شده اند؛ به عنوان مثال خانمی که ۱۳ سال نابارور بوده ۲ ماه بعد از تزریق واکسن باردار شده است یا تبلیغات منفی ضد واکسن و ناباروری داغ شده بودند. آیا این اخبار صحت دارند و تزریق واکسن بر میزان باروری خانم ها تاثیر می‌گذارد؟

 متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات کف لگن: برخی خانم ها از ترس تاثیر بر میزان باروری واکسن تزریق نمی کنند؛ اما تزریق واکسن تاثیری بر باروری ندارد و باروری ناخواسته هم ایجاد نمی کند. مطالعه ای در یک مرکز ارائه خدمات کمک باروری و درمان ناباروی نشان داد که آمار بارداری در افراد واکسن زده و نزده یکسان بوده است.

همچنین در زوج نابارور تزریق واکسن تاثیری بر روند درمان ندارد. زوجین نابارور بدون نگرانی واکسن خود را تزریق کنند و به روند درمانی خود پس از تزریق واکسن ادامه دهند.

تاثیر انواع واکسن ها بر اختلالات قاعدگی

باشگاه خبرنگاران جوان: واکسن هایی مانند آسترازنکا که عوارض بیشتری نسبت به واکسن های ویروس غیرفعال دارند، عوارض متفاوتی بر اختلال قاعدگی می‌گذارند؟

ادبی: انواع واکسن ها تاثیر متفاوتی بر عادت ماهانه زنان ندارند؛ زیرا اختلالات قاعدگی به واکنش سیستم ایمنی بدن مرتبط است و واکنش سیستم ایمنی بدن به تزریق واکسن در برخی خانم ها موجب تغییر در هورمون های تولید مثل و بافت دیواره داخلی رحم می شود که در نهایت اختلال قاعدگی بروز می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: خانم هایی که دچار خونریزی رحمی غیر طبیعی شده اند، می توانند واکسن کرونا تزریق کنند؟

ادبی: برخی خانم ها خونریزی غیر طبیعی رحمی دارند و مطالعات نشان می دهد که این خانم ها می توانند طبق برنامه واکسن تزریق کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  خانم هایی که چندین ماه پس از تزریق واکسن همچنان از اختلالات قاعدگی گلایه دارند، باید چه کنند؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران: در صورتی که خانمی پس از تزریق واکسن کرونا بیش از سه دوره عادت ماهانه، همچنان دچار اختلالات قاعدگی شود؛ باید به پزشک مراجعه کند تا علت اختلال و خونریزی غیر طبیعی بررسی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۲۱:۱۰ ۱۲ تير ۱۴۰۱
من ۲ دوز واکسن سینوفارم زدم. همون دوز اول را که زدم پریودم قطع شد. اشتباه کردم که دوز دوم را هم زدم گفتند اجباری است. قبل کرونا هیچ مشکلی در پریودم نداشتم. چند ماه قبلش هم آزمایش داده بودم و همه هرمونهام خیلی خوب و عالی بود. واکسن را که زدم دیگه همه هورمونهام بهم ریخت. دکتر هم نمیدونه چرا اینطوری شدم. حالا ماندم کی باید جواب ما را بده. چرا وزارت بهداشت این عوارض را بررسی نکرده و قبلش به خانمها تذکر داده نشده. چرا واقعیتها را نمیگن؟؟؟
معلوم نیست تو این واکسنها چه آشغالی ریخته بودند. من از واکسن کرونا بیشتر آسیب دیدم تا خود کرونا. ترس از کرونا بنظر بیشتر آسیب زننده بود چون باعث شد بریم یک دارویی را وارد بدنمون که سالم بود کنیم که اصلا در موردش تحقیق درستی نشده بود
United States of America
شیده
۱۵:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
من دو دوز استرازنکا و دوز سوم اسپایکوژن زدم دوز دوم را که زدم چند ماه پریودم قطع شد که به علت سن پنجاه سال تصور می کردم یائسه شده اام ولی بعد از دوز سوم خونریزی ده تا پانزده روز طول می کشد که گاهی با لک بینی گاهی شدید است و جالب اینکه درد در کمر و روده و ران پا ها شدیده و بسیاری از اطرافیان من همین حالت شده اند با رده سنی مختلف که وقتی پریود می شوند قطع نمی شود و زندگیشان مختل شده است. متاسفانه دکتر ها در این باره تحقیق نمی کنند و رسانه ها هم زیر بار این تغییرات نمی روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
بگوید از افراد مبتلا به اومیکرون چندنفرشان واکسینه بوده اند؟!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۰
بسیاری از عوارض این واکسنها هنوز ناشناخته است و به مرور و در ماهها و سالهای بعد، آشکار و اعلام خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۰
من در هر دو دوزی که زدم، 3 روز قاعدگی را جلو انداخت
من 3 روز قبل از شروع قاعدگی رفتم و واکسن رو زدم و 24 ساعت بعد از تزریق خون ریزی شروع شد
برای دوز دوم هم 8 ساعت بعد از تزریق، خون ریزی شروع شد.
قاعدگی بعدی با 3 روز تاخیر نسبت به ماه قبل اغاز شد و قاعدگی بعدی نیز دوباره 3 روزدتر شروع شد.
آخرین اخبار