عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: وام خرید مسکن، ساخت مسکن و همچنین تامین زیر ساخت‌ها لازم می‌تواند مشکلات بسیار زیاد مردم برای خانه دار شدن را حل کند.

علی حدادی  عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان - درباره راهکار حل مشکل مردم برای خانه دار شدن در شرایط فعلی گفت: قدرت خرید مردم مخصوصا خانواده های جوان که نیاز به مسکن دارند پایین است که مشکلی جدی محسوب می شود. در مجلس قانون جهش تولید ملی مسکن تصویب شد تا اقدامی در این راستا باشد. 

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن کشور با اشاره به کمبود ۵ میلیون واحد مسکونی گفت: میزان عرضه مسکن بسیار کمتر از تقاضای موجود در این بازار است و بخش تولید به هر میزان که تلاش کند به علت انباشت تقاضایی که وجود دارد، باز هم نمی‌تواند کمبود مسکن کشور را جبران کند.

حدادی کمبود ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور را تائید می‌کند و از مولفه‌های مهم برای خرید خانه را قیمت زمین و قیمت مصالح معرفی می‌کند، زیرا معتقد است که با رونق تولید مسکن اشتغال زایی زیادی هم ایجاد می‌شود و باعث توانمند سازی جوانان می‌شود. با دادن وام خرید خانه و وام ساخت مسکن هم زمینه خانه دار شدن مردم مهیا می‌شود و هم زمینه اشتغال زایی بیشتری خواهیم داشت.

به گفته این نماینده مجلس، متاسفانه مشکلاتی را در این خصوص داشتیم مثل آسیب های مسکن مهر و بر این اساس معتقدیم که باید نگاه وزارت راه و شهردسازی و در تامین تسهیلات لازم مخصوصا بانک مسکن باید کنار مردم باشند تا نیاز مردم تامین شود و در این زمینه بانک ها ضمانت اجرایی هم برای پرداخت وام ها بدهند.  صرف تامین مسکن و زیر ساخت های مورد نیاز آن یک موضوع دیگر است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در این باره گفته است: وعده‌ای که درباره موضوع مسکن داده شده است، باید عملی و اجرایی شود، چرا که ما بیش از یک میلیون مسکن و قریب به ۲ میلیون مسکن در سال نیاز داریم، اما ما کف یک میلیون مسکن در سال را در نظر گرفتیم تا قابل اجرا باشد.  

حدادی گفت: کاهش شدید ساخت مسکن توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین عدم حمایت از بخش خصوصی برای احداث واحد‌های مسکونی موجب کاهش شدید عرضه مسکن شد. با توجه به وضعیت نامناسب مسکن در کشور و عدم اراده دولت برای ساماندهی بازار مسکن، مجلس اقدام به پیش‌بینی تسهیلانی در قانون بودجه سال جاری برای ساخت یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی کرد.

وی گفت: این تسهیلات تحت عنوان تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن  به تصویب مجلس رسید و بانک مرکزی و سیستم بانکی مکلف به اختصاص ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان به این بند شدند. در دولت سیزدهم، بانک مرکزی در آبان ماه سال ۱۴۰۰ ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

به گفته او در شهر هشتگرد تامین مسکن انجام شد، ولی چون زیر ساخت‌های آن فراهم نشد با مشکلات جدی مواجه هستیم.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار