وزیر خارجه نروژ در تماس تلفنی با وزیر خارجه کشورمان از او برای شرکت در نشست اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان دعوت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزیر خارجه نروژ در گفت‌و‌گوی تلفنی از وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان دعوت کرد.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که همواره بر تشکیل دولت فراگیر افغانستان تاکید دارد. در این راستا، دومین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به علاوه روسیه و چین چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ به صورت مجازی به میزبانی تهران برگزار شد.

نیکن هویتفلد در تماس تلفنیِ امیرعبداللهیان گفت: در ماه ژوئن نشستی را در اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان برگزار خواهیم کرد و از شما برای شرکت در این نشست دعوت می‌کنم.

وزیر خارجه نروژ گفت که نه تنها ما که همه جامعه جهانی باید قدردان کمک‌های انسان‌دوستانه شما به مردم افغانستان باشد و این اقدامات شما از گذشته تا به امروز وجود داشته است.

اولین نشست کشور‌های همسایه افغانستان در ماه سپتامبر به صورت آنلاین به میزبانی پاکستان برگزار شده بود.

امیرعبداللهیان نیز در این تماس تلفنی گفت: به دلیل سرمای زمستان روزانه پنج هزار زن و کودک و مرد افغانستانی وارد مرز‌های ایران می‌شوند به گونه‌ای که در چهار ماه گذشته تعداد آوارگان جدید افغان در ایران به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

تلاش داریم تا در داخل مرز‌های افغانستان به این آوارگان خدمات بدهیم و چنانچه دولت نروژ برنامه‌هایی برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به این آوارگان داشته باشد، آمادگی داریم تا به صورت زمینی و هوایی این کمک‌ها را در اختیار مردم افغانستان قرار دهیم. این بخش دیگری از سخنان وزیر خارجه کشورمان در تلفنی با همتای نروژی خود بود.

گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین و همکاری‌های دوجانبه برای توسعه روابط اقتصادی و فناوری از دیگر موضوعات مطرح شده در این تماس بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۷ دی ۱۴۰۰
سلام دشمن بی دسیسه نیست. ایران نیم قرن است که به افغانستان کمک می کند حالا نروژ برای تبلیغات ومقاصد سیاسی وجا بازکردن در خاورمیانه می خواهد از کمکهای ایران به افغانستان بهره برداریهای سیاسی به نفع خود داشته باشد
وبرای آنکه وزیرخارجه ایران فریب آنها رابخورد درکنارافغانستان
مساله بحرین راهم اضافه کرده که ایران زیاد با آن ارتباط زیادی ندارد.بعبارتی نروژه فهمیده ایران باخیرات خود سرزمین بحرین را واگذار کرده وباکمکهای زیاد به افغانستان طمع خارجیها رابرانگیخته است لذا نروژ درفکر چاره ایست تا بتواند خود رابه منابع درآمدی ایران نزدیک کند وسپس نقشه های پشت پرده را اجراکند وگرنه نروژ با اینهمه دوری ازایران چه هدفی می تواند درایران داشته باشد جز اهداف نیابتی ومقاصد کشورهای غربی. اروپایی ها همیشه برای فریب دادن ایران حسن نیتهای زیادی رانشان می دهند ولی وقتی پای عمل می رسند همان سیاست پشت پرده را انجام میدهند. بنابراین مداخلات نروژ درافغانستان باهرنیتی بسیار مشکوک ونامتعارف
است حتی اگر در پوشش کمکهای بشردوستانه بی المللی نما باشد و دلیل این نظریه آنست که اگر نروژ واقعاً دلسوز افغانستان باشد نماینده اش ۵ بار به ایران سفرمی کند وبعد یکبار دعوت نامه میدهد.بنابراین نروژ فقط یک سوئیس دوم وجاسوس دوم آمریکا درافغانستان است ونباید فریب لبخند دشمنان را خورد.اروپا استخدام درنوکری آمریکاست و به هیچ کشور اروپا درهیچ زمینه ای نمی توان اعتماد کامل داشت وآنها همیشه دنبال سیاستهای شوم دیکته شده توسط آمریکا هستند.
آخرین اخبار