مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های زمستانی قلمروی گاندو‌ها را تغییر می‌دهد و احتمال افزایش رفتار‌های پرخطر و پرخاشگرانه گاندو‌ها در فصل بارش‌های زمستانی وجود دارد.

به گزارش  روابط عمومی اداره‌کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان، داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت زیستگاه‌ها و برکه‌هایی در سیستان و بلوچستان که زیستگاه گاندو‌ها است گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش سطح آب در زیستگاه‌ها و برکه‌های منطقه، احتمال جا به جایی گاندو‌ها با جریان آب و واکنش‌های پرخاشگرانه این حیوانات افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان  گفت : قلمرو زیستی گونه‌های حیات وحش براثر حوادث طبیعی از قبیل سیل، خشکسالی یا جاری شدن روان آب‌های بارشی دچار تغییر و در بسیاری از موارد موجب تغییر مکان گونه‌های جانوری مثل گاندو‌ها از زیستگاه اصلی می‌شود.

وی گفت: تغییر مکان گاندو‌ها بر اثر جاری شدن بارش‌های اخیر و در نتیجه تغییر قلمرو زیستی موجب رفتار‌های پرخاشگرانه و تهاجمی از سوی گونه به دلیل حفظ قلمرو است و این هشداری جدی است به گردشگران و برخی جوامع محلی میزبان گاندو است تا ضمن مراقبت در فصل بارش ها، با مشاهده گاندو‌ها در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی موضوع را بلافاصله به محیط زیست استان برای اقدامات حفاظتی و انتقال گاندو به زیستگاه امن، اطلاع رسانی کنند.

میرشکار گفت: گشت‌های یگان حفاظت محیط‌زیست استان با برنامه‌ریزی انجام شده به صورت مرتب و شبانه‌روزی، وسعت بسیار زیادی از مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های گونه گاندو را تحت مراقبت دارد و به محض اطلاع‌رسانی از سوی مردم و دوستداران محیط‌زیست، در محل حاضر و اقدامات مورد نیاز را انجام خواهد داد.

 تمساح پوزه کوتاه مردابی گونه‌ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشور‌های ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است. تنها زیستگاه این گونه در ایران نیز منطقه حفاظت شده گاندو در «باهوکلات» در جنوب سیستان و بلوچستان است که زیستگاه‌های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه «کلانی» در نزدیکی «هور باهو» ختم می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۵ دی ۱۴۰۰
واویلا
چقدر ترسناک
نمی شه حالت حفاظتی بگذارید که اینها از اون محیط خارج نشوند؟؟
آخرین اخبار