هرج و مرج در آلماتی قزاقستان/ روسیه خواستار کاهش تنش و گفت‌وگو شد

به دنبال استعفای نخست وزیر قزاقستان، شماری از معترضان به ساختمان‌های حکومتی در آلماتی هجوم بردند و تعدادی از آن‌ها را آتش زدند.

 باشگاه خبرنگاران جوان، در چند ساعت اخیر، گزارش‌های متعددی از درگیری بین معترضان و پلیس در قزاقستان منتشر شده است و معترضان به وضعیت اقتصادی و تورم بالا خواستار استعفای رئیس جمهور هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، معترضان با یورش به دفتر شهردار آلماتی وارد آن شدند و  طبق اول را به آتش کشیدند. همچنین جمعیت دیگری در حال تلاش برای یورش به یک ساختمان قدیمی ریاست جمهوری هستند.

سخنگوی کرملین در واکنش به تحولات همسایه خود اعلام کرد: قزاقستان از روسیه کمک نخواسته. مهم است که هیچ طرفی از خارج در امور قزاقستان دخالت نکند. مسکو‏ از قزاق‌ها می‌خواهد به جای شورش، گفت‌وگو کنند. ‏

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: آنکارا از نزدیک اعتراض‌های قزاقستان را دنبال می‌کند و به ثبات آن اهمیت زیادی می‌دهد و امیدوار است هرچه زودتر معیشت مردم  بهتر  شود.

ظهر امروز قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در پی افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری، استعفای دولت را پذیرفت و اعلام کرد که دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد و وزیران نتوانستند تورم را کنترل کنند.

توکایف در جلسه با کابینه، دستور اعمال نظارت دولتی بر قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل را برای مدت شش ماه و کنترل قیمت کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات عمومی به مدت ۱۸۰ روز صادر کرد.

ناآرامی‌های گسترده در این کشور آسیای مرکزی در اوائل سال ۲۰۲۲ آغاز شد و به زمانی برمی گشت که قیمت سوخت افزایش یافت و باعث بروز تظاهراتی در دو شهر آکتائو و ژانائوزن قزاقستان شد. سپس اعتراضات به سایر نقاط قزاقستان گسترش یافت و در آلماتی که پایتخت سابق قزاقستان و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است، شدت گرفت.

از امروز تا ۱۹ ماه جاری میلادی در نورسلطان، پایتخت قزاقستان به علت اعتراض‌ها وضع فوق العاده اعلام شد.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، طی اعتراضات حدود ۵ هزار نفری مردم در سراسر قزاقستان بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت و ۹۵ افسر پلیس مجروح شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۶ دی ۱۴۰۰
اینا اگه جای ما بودن چکار میکردن شب میخوابیم صبح بیدار میشیم میبینیم قیمت ها چهاربرابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۶ دی ۱۴۰۰
ای روسیه حیله گر مرکز فتنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۵ دی ۱۴۰۰
روسیه اگه عرضه داشت که آمریکارا با خاک یکسان می کرد که دیگه نقشه نریزه این غده سرطانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۵ دی ۱۴۰۰
یعنی امکان داره رئیس جمهور اونجا هم شنبه یعنی دو روز دیگه متوجه این گرانی بشه :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۵ دی ۱۴۰۰
سر افزایش سوخت مردم به پا خواستند این کارشونم اشتباه هست ولی در کشور ما که تورم به شدت زیاد هست هیچکسی کاری نمیکنه ولی خدایش معیشت مردم را درست کنید نه هرج و مرج میخوایم نه هیچ فقط یک زندگی ساده بدون تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
روسیه خواستار گفتگو شده جونِ عَمَش، همه فتنه ها زیر سر خودِ روسیه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۵ دی ۱۴۰۰
ترکیه ببین توی وسط چکاریی به تو ربط نداره تو بره کشور خودت درست کن
Germany
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۵ دی ۱۴۰۰
قزاقستان پایتخت نظم جهانی جدیده و فتنه پروژه شوروی دوم از اونجا بود که سال 2000 شروع شد با ساخت شهر نوین آستانه یا همون نورسلطان با نماد های عجیب و غریب فراماسونری؛ این اتفاقات بوداره و خودش نشون میده گذار نظم جهانی به فاز بعدی رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
آن قدر آن که فکر می کنی آن فراماسون های... قوی نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
بچه بیا پایین
آخرین اخبار