دبیرکل حزب‌الله در آخرین سخنرانی خود از اقدامات عربستان طی سال‌های اخیر در منطقه، حمله به یمن و ارسال تروریست به عراق انتقاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود با اشاره به اینکه«سلمان بن عبدالعزیر» پادشاه عربستان در سخنانی ادعا کرده بود این جنبش تروریستی است، اعلام کرد تروریست شاه سعودی است که به مدت هفت سال است به یمن حمله ، به عراق تروریست اعزام کرده و برخی از کارگران لبنانی در عربستان را به گروگان گرفته است.

بنا بر گزارش روزنامه رای الیوم چاپ لندن این سخنان نصرالله را باید با توجه به روز‌های پر تنش میان عربستان و لبنان بررسی کرد. آنچه دبیرکل حزب الله و حامیان آن را خشمگین کرد توصیف این جنبش به عنوان «تروریست» از سوی شاه سعودی در یک سخنرانی مستقیم بود، زیرا این الفاظ پیشتر از سوی رسانه‌ها یا وزرای عربستان مورد استفاده می‌گرفتند، اما تاکنون پادشاه عربستان به طور مستقیم از آن استفاده نکرده بود.

رای الیوم نوشت: ما نمی‌دانیم آیا ملک سلمان در آخرین سخرانی خود در انتخاب کلمه تروریست برای حزب‌الله اختیار خود را در دست داشته با توجه به عارض شدن بیماری‌اش حین سخنرانی این واژه را به کار برده، چون در دو رویداد بزرگ پیش از این یعنی سفر رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان و اجلاس سران همکاری‌های خلیج‌فارس حضور نداشت. حتی این مشخص نیست که این سخنرانی را خود او یا «محمد بن سلمان» که مواضع خصمانه‌ای در قبال حزب‌الله دارد، تنظیم کرده است.

آنچه که در این میان مشهود است تغییر رویکرد عربستان در سیاست‌های داخلی و خارجی خود است. ریاض صبر و تحمل خود را از دست داده و حزب‌الله را که در لبنان دارای قدرت است، نادیده می‌گیرد. این حزب‌الله بود که در سال‌ها آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰ با موفقیت عمل کرد و در سال ۲۰۰۶ رژیم صهیوینستی را با خفت شکست داد و همواره تهدیدی جدی برای این رژیم است. حزب‌الله حتی قریب به ۱۵۰۰۰۰ موشک در اختیار دارد که بخش زیادی از آن پیشرفته و دقیق هستند و مشکل اساسی این است که مقامات عربستان از پذیرش این واقعیت امتناع کرده و با لبنان به عنوان یک کشور ضعیف برخورد می‌کنند. سران عربستان همچنان سعی دارند از یک سیاست قدیمی مثل درگیری فرقه‌ای و سیاسی لبنان را اداره کنند و می‌خواهند دقیقا همان اشتباهی را که در قبال یمن مرتکب شدند و هفت سال است آن‌ها را درگیر کرده در خصوص لبنان تکرار کنند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان با انتقاد از سخنان سید حسن نصرالله یک اشتباه دیگر مرتکب شد و سخنان دبیرکل حزب الله را برخلاف منافع ملی لبنان دانست درحالی که «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور عاقلانه رفتار کرده و ابراز امیدواری کرد روابط لبنان با عربستان بهبود یابد البته درصورتی که این خواست دو طرفه باشد. میقاتی باید تا الان متوجه می‌شد که حزب‌الله یک شریک مهم برای دولت لبنان است، اما در مقابل سیاست آشتی‌جویانه‌ای در قبال عربستان در پیش گرفت که هیچ نتیجه‌ای نداشت حتی منجر به استعفای وزیر اطلاع‌رسانی او نیز شد.

رای الیوم در پایان اعلام کرد سید حسن نصرالله همانگونه که زمان مناسب را برای رساندن سخنان خود به گوش مخاطب انتخاب می‌کند، دقت و وسواس زیادی نیز صرف انتخاب جملات خود دارد و پس از اتفاقاتی که اخیرا پیش آمده و عزت لبنان را هدف گرفته است از مقامات سعودی انتقاد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار