رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل از ثبت ملی خانه تاریخی نخودی در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - سید حسین چاکری بادی گفت: پیشینه خانه تاریخی نخودی با ۳۳۹ متر مربع زیربنا واقع در شهر ابوزید آباد بخش کویرات به دوره قاجاریه می‌رسد.

وی گفت: بنای تاریخی نخودی از جمله خانه‌های مسکونی به صورت حیاط مرکزی همراه با حوض به صورت چهار، دارای چهار اتاق و یک شاه نشین، یک مطبخ، اصطبل در طبقه همکف و یک اتاق در پشت بام است.

چاکری بادی با اشاره به اینکه خانه تاریخی نخودی دارای ۲ ایوان رو به روی هم است درباره ویژگی‌های خاص اثر گفت: ویژگی بارزی که سازه را از دیگر بنا‌های بنا‌های شهرستان آران و بیدگل متمایز می‌سازد، محوریت بنا در جبهه شمال امامزاده عبداله و میدان اعتمادی و در جبهه جنوب حسینیه توده، وجود هشتی زیبا و همچنین تقسیم راه‌های ارتباطی بنا، وجود رواق‌ها و اتاق‌ها همراه با تزئینات، دارا بودن قوس‌ها و پوشش‌های طاق و تویزه، وجود چاه برداشت آب، وجود حیاط مرکزی همراه با حوض و چاه برداشت آب است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران‌وبیدگل گفت: ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در شهرستان آران‌وبیدگل شناسایی شده که از ۱۵۰ اثر آن شامل بنا‌های تاریخی، اشیای منقول فرهنگی تاریخی، میراث معنوی و ناملموس طبیعی (دریاچه نمک) تا کنون در فهرست اثر‌های ملی ثبت شده است.
خانه تاریخی نخودی به شماره ۳۳۴۹۴ دهم آبان امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار