ساماندهی قایق‌های بی‌مجوز بدون کار کارشناسی، دریا را فقیرتر می‌کند

کارشناس صید در بوشهر گفت: طرح ساماندهی قایق‌های بی‌مجوز یا بی‌هویت بدون توجه به توان زیستگاه‌های آبزیان، باعث فشار بیشتر بر ذخایر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر-  چند روزی است که بحث طرح ساماندهی قایق‌های صیادی بی‌مجوز یا بی‌هویت داغ شده و در پی آن طرح سرشماری شناورهای بی‌هویت در استان بوشهر آغاز شده است؛ طرحی که اداره کل شیلات استان می‌گوید بنا به دستور سازمان شیلات ایران با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات برای ساماندهی شناورهای بدون هویت اجرا شده است.

حسین شادکامی کارشناس صید و بهره برداری در گفت و گو با خبرنگار ما از این که این طرح بدون کار کارشناسی صورت گیرد ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: داشتن ۹۲۷ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس ، مناطق زیست بوم ساحلی حساسی را در استان بوشهر به وجود آورده است که امروزه بیش از ۵۰ درصد آن تحت تاثیر حرکت شتابان توسعه قرار گرفته است و این امرموجب برهم خوردن زیست بوم منطقه‌ای و کوچ آبزیان از مناطق خود (خوریات، مصب‌ها، مناطق جزر و مدی) شده است.

به گفته او، فقر زیستگاه آبزیان در استان بوشهر مشهود است و به یکی از عوامل تاثیرگذار در مدیریت ماهیگیری مسئولانه تبدیل شده است.

این کارشناس می‌گوید: در همین حال، صیادی خُردِ سنتی بدون توجه به نوسان‌های ذخیره آبزیان به صید بی‌رویه ادامه می‌دهد و این روند هزینه بالایی را در حوزه یارانه‌های انرژی، تامین زیرساخت‌ها و امنیت دریانوردی در پی داشته است.

شادکامی ادامه می‌دهد: قایق‌های بدون مجوز یا بی‌هویت اکنون به چالشی برای صیادان مجاز و ذخیره آبزیان تبدیل شده‌اند تا جایی که حتی به صید اسفنج‌ها و مرجان‌ها دست می‌زنند.

او معتقد است، به رغم وجود تنگنا‌های اجتماعی و اقتصادی، نمی‌توان با هدف موقت ایجاد اشتغال و تامین پروتئین، هم ذخیره آبزیان را میان جوامع صید خرد سنتی توزیع کرد و هم به مدیریت صید پایدار نگریست.

این کارشناس صید، نگاه سنتی بر پیکره زیست‌بوم دریایی را عاملی موثر در عملکرد مدیریت صید در جوامع ساحلی می‌داند و نوسان‌ بیش از ۵۰ درصدی گونه‌های صید را زنگ خطری عنوان می‌کند که پایداری ذخیره آبزیان را نشانه گرفته است.

شادکامی می‌گوید: اگر پیش از اجرا کردن هر طرحی در حوزه ساماندهی صید، زیست بوم و آسیب‌هایی که بر پیکره زیستگاهی و نوزادگاهی آبزیان می‌شود، مطالعه نشود و مواردی مانند انواع آلاینده‌ها و صید بی رویه، کاهش نیابد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ازبین رفتن آبزیان در زیستگاه‌های استان از سوی مدیریت صید خرد سنتی خواهیم بود.

او معتقد است، حفظ زیست بوم منطقه‌ای که یکی از آرمان‌های توسعه در پایداری جوامع ساحلی است، تاثیر سویی بر رفتار ساکنان حاشیه نوار ساحلی استان خواهد داشت.

این کارشناس صید می‌گوید: صید امروزه در دنیا صنعت است و صنعت زمانی کارآیی دارد که با تا توجه به حفظ و پایداری ذخیره و کمترین هزینه بیشترین عملکرد را داشته باشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.