به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرشته کریمی زاده درخصوص معایب و محاسن کلاسهای مجازی برای دانشآموزان گفت: آموزش مجازی از بعضی جهات بسیار خوب است و موجب میشود که برخی مهارتها در دانشآموزان تقویت شود؛ برای مثال یکی از این مهارتها این است که دانشآموزان این آگاهی را کسب میکنند که بیش از قبل به دنبال یادگیری باشند چرا که در کلاسهای حضوری معلم دانشآموزان را میبیند و هنگامی که مطلب درسی را متوجه نشوند، چندین بار آن را برای آنها توضیح میدهد و این در حالی است که در کلاسهای مجازی به این دلیل که معلم از نزدیک با دانش آموزان برخورد ندارد، گاهی متوجه این موضوع نمیشود که فردی در کلاس مطلب درسی را یاد نگرفته است.
وی ادامه داد: در کلاسهای مجازی دانشآموزان به نسبت کلاسهای حضوری بیشتر روی پای خودشان میایستند و سختی درس خواندن را بیشتر احساس میکنند و از این رو برای سالهای بعد آمادگی بیشتری دارند و هم مانند دانشجویان خودشان به دنبال فراگیری هستند و دیگر اینگونه نیست که منفعلانه و توسط فرد دیگری مطالب درسی را بیاموزند و خودشان را هم نسبت به یادگیری مفاهیم درسی مسئول میدانند، همچنین کلاسهای مجازی سبب میشود که مهارت برنامه زیری درسی و تنظیم ساعات درس خواندن به نسبت گذشته در دانشآموزان تقویت شود.
این روانشناس با بیان اینکه کلاسهای مجازی قدرت فراگیری مطالب درسی تنها از طریق شنیدن را تقویت میکند و قدرت را تجزیه، تحلیل و تخیل را بالا میرود، افزود: کلاسهای مجازی همچنین اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را افزایش میدهد البته ممکن است دانشآموزان در ابتدای آغاز این شیوه آموزشی خسته و ناامید شوند، اما به تدریج توانایی حل مسلئه را از طریق مراجعه به منابع مختلف پیدا میکنند و این مهارت را به دست میآورند که خودشان به دنبال فراگیری دروس بپردازند و از این رو اعتماد به نفس آنها تقویت میشود.
کریمی زاده با اشاره به اینکه از طرفی دیگر استفاد از فضای مجازی برای آموزش این موضوع را به دانشآموزان یاد میدهد که فضای مجازی تنها برای سرگرمی مورد استفاده قرار نمیگیرد و کاربرد آموزشی هم دارد و از این رو میتواند دانشآموزان را به سمت استفاده بهتر از این فضا هدایت کند، اظهار کرد: حتی نحوه ارتباطی که دانشآموزان در فضای مجازی با یکدیگر دارند، میتواند به رشد کودکان و نوجونان در نحوه استفاده از فضای مجازی کمک کننده باشد البته خانوادهها در آموزش مجازی نقش بسزایی دارند و این شیوه آموزشی کار را برای خانوادهها سخت کرده است و توصیه میشود که والدین تا حد امکان بگذارند دانشآموزان روی پای خودشان بایستند تا مسئولیت پذیدتر شوند و اعتماد به نفش بیشتری داشته باشند.
وی توضیح داد:، اما این شیوه آموزشی مضراتی هم دارد و برای مثال در کلاسهای حضوری دانشآموزان از نزدیک با یکدیگر و معلمشان در ارتباط هستند و از این رو مهارتهای ارتباطی آنها به خوبی رشد میکند که متاسفانه این امکان در کلاسهای مجازی وجود ندارد و به طور کلی به نظر میرسد که استفاده از آموزش مجازی و حضوری در کنار هم نسبت به بهرهگیری از یک نوع شیوه آموزشی بهتر بتواند رشد دانشآموزان را از جهات مختلف به همراه داشته باشد.
منبع: میزان
انتهای پیام/
الان که مدارس حضوری شده معلم ها نمی رسند حتی قشنگ درس بدن و فقط باید بگن ساکت حرف نزنید اما توی کلاس مجازی هم درس دادن و هم پرسش سر جایش بود تازه رفع اشکال هم بود .دانش آموز خودش می فهمید باید برود درسش رو بخوند و فقط این مسئله برای خانواده ها سخت شده بود که دوباره مسئولیت به گردن مدرسه افتاد . البته اگر مدارس بتونن موفق باشن و بین دانش آموزان فرق نزارن