رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: دام سبک پرواری مازاد در کشور وجود دارد و بازار داخلی توان جذب آن را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز - منصور پوریان گفت: دام سبک پرواری مازاد در کشور وجود دارد و بازار داخلی توان جذب آن را ندارد و مجوز صادرات محدود دام نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز باشد.

او گفت: حدود ۶میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد که ۲ میلیون راس آن تولید پاییز پارسال است و باید چاره‌ای برای صادرات آن به خصوص به کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس اندیشیده شود.

بر اساس آمار سازمان دامپزشکی کشور جمعیت دام سبک کشور به رقم ۷۱.۵میلیون راس رسیده است.

پوریان گفت: دولت مجوز صادرات تنها ۳۰۰هزار راس دام سبک پرواری در مهرماه امسال را صادر کرد و صادرات بسیار محدود دام سبک نباید بهانه و دستاویزی برای دلالان برای افزایش قیمت گوشت قرمز قرار گیرد.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور  گفت: بازار داخلی ما همیشه تابع فضاسازی روانی بوده و این افراد سودجو و دلالان هستند که تنها به منافع خود می‌اندیشند و بازار گوشت قرمز را ملتهب می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: صادرات ۳۰۰هزار راس دام از مجموع ۶ میلیون راس دام مازاد هیچ گونه تاثیری درعرضه دام سبک کشتاری به بازار ندارد و این بهانه‌ای بیش برای افزایش و بی ثباتی قیمت گوشت قرمز ندارد.

پوریان گفت: تولید جمعیت دامی و گوشت قرمز کشور به سمت خودکفایی پیش می‌رود و در زایش‌های پاییزه و زمستانی با هشت میلیون راس جمعیت دام سبک دیگر روبه رو هستیم بنابراین در این بخش کمبودی نداریم و فقط عده‌ای سود جو ودلال هستند که در بازار اخلال ایجاد می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

به گفته پوریان طرح خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور اقدامی درست و درحمایت از تولید و صنعت دامداری کشور است خرید دام مازاد به قرار هرکیلوگرم دام سنگین ۵۹۰هزار ریال و دام سبک غیرمولد ۶۲۰هزار ریال شروع شده و این اقدام موثری برای ذخیره سازی گوشت قرمز، تنظیم بازار و حمایت از تولید است.

چندی پیش رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اهواز بدون استناد به آمار و ارقام تولید دام گفته بود صادرات دام به افزایش قیمت گوشت قرمز و بی ثباتی در عرضه دام کشتاری در اهواز منجر خواهد شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.