رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان تاکید کرد که با فرض شیوع امیکرون در جای جای استان، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باید جدی‌تر گرفته شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به شناسایی نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون در آبادان، گفت: به نظر می‌رسد موارد ابتلا در استان خوزستان وجود دارد، بنابراین مردم باید هوشیار باشند و فرض کنند اُمیکرون در جای جای استان وجود دارد.

 

او به شناسایی نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون در آبادان اشاره کرد و گفت: به صورت احتمالی، از هر ۱۰ نمونه یک مورد برای بررسی سویه اُمیکرون به تهران ارسال می‌شود و از ۱۱ نمونه ارسال‌شده به تهران، نمونه یک فرد مثبت اعلام شد که این فرد سفری به تهران داشته که پس از بازگشت از سفر، علامت‌دار شده است.

بنا به گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان موارد تماس این فرد پیگیری شده و مورد ابتلایی وجود نداشته است و در حال حاضر این بیمار در منزل قرنطینه است و حال عمومی خوبی دارد.

او با یادآور شدن اینکه سرعت انتشار سویه اُمیکرون بسیار زیاد است و هر فرد مبتلا به این سوش می‌تواند ۱۰ نفر دیگر را درگیر کند، متذکر شد که موارد ابتلا در دو سه روز دو برابر می‌شوند. سرایت‌پذیری اُمیکرون نیز بسیار زیاد است و احتمال انتقال آن حتی در فضای آزاد وجود دارد.

سلمان زاده بر پرهیز از عادی‌انگاری تاکید کرد و گفت: بر اساس تجربه مواجهه با سوش‌های قبلی به طور معمول زمانی که ویروسی وارد کشور می‌شود، دیر یا زود کل استان‌ها درگیر می‌شوند؛ و اکنون به نظر می‌رسد موارد ابتلا در استان خوزستان وجود دارد که در صورت افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون، این سوش می‌تواند در استان خوزستان غالب شود.

او با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نسبت به اپیدمی همزمان دلتا و اُمیکرون نیز هشدار داده است، زیرا چرخش همزمان این دو سویه می‌تواند موارد ابتلا و مرگ را بیشتر کند و کار سخت‌تر شود، بهترین و کم هزینه‌ترین راه پیشگیری از ابتلا را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و تزریق واکسن دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان این نکته را نیز متذکر شد در جا‌هایی که اُمیکرون انتشار یافته، ثابت شده است افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند در برابر این سویه ایمنی بالایی دارند و در صورت ابتلا، به نوع خفیف بیماری مبتلا شده‌اند و در ادامه گفت: دریافت سه دوز واکسن تا ۸۰ درصد ایمنی در برابر اُمیکرون ایجاد می‌کند و دوز‌های کمتر، ایمنی کمتری ایجاد می‌کنند.

اُمیکرون سویه جدید ویروس کویید ۱۹ است که به تازگی در خوزستان شناسایی و روز گذشته نخستین فرد مبتلا به این سویه در آبادان نیز شناسایی شد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دریافت واکسن به ویژه سه دوز واکسن، در پیشگیری از بیماری تاثیر بسیار دارد.

انتهای پیام/ ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.