روند ساخت تونل زره در استان چهارمحال و بختیاری به پیشرفت ۵۰ درصدی رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت تونل زره با صرف ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تا کنون، ۵۰ درصد پیشرفت دارد، اما در کل پیشرفت روند ایجاد این طرح بااحتساب مسیر‌های دسترسی به تونل، ۳۵ درصد است.

او افزود: برای تکمیل و بهره برداری از این تونل ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین، تونل زره ابتدای سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود.

طرح احداث تونل زِره در استان چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۸۷ به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در دست اجرا می‌باشد.


بیشتر بخوانید


به گفته مسئولان تا سال ۹۸ این طرح استانی بود و اعتبارات بسیار ناچیزی به آن اختصاص داده می‌شد، اما از سال ۹۸ به بعد با قرار گرفتن در ردیف طرح‌های ملی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده است.

تا سال ۹۴ تنها ۱۰۰ متر حفاری شده بود و از ۹۴ تا ۹۸ نیمه فعال بوده است.

از سال ۹۸ حفاری‌ها به صورت جدی آغاز شد به طوری که نیمه شهریورماه امسال حفاری تونل به پایان رسید.

تونل زره دو شهر پر جمعیت شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری یعنی شلمزار مرکز شهرستان کیار، بخش مرکزی کیار و ناغان مرکز بخش ناغان را به صورت مستقیم متصل می‌نماید.

با بهره‌برداری از این طرح بیش از ۵ نقطه حادثه‌خیز و پرخطر حذف و جاده اصلی شهرکرد به سمت سد کارون ۴ و استان خوزستان، ۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

به گفته سید شجاع زیلابی فرماندار شهرستان کیار، در تابستان امسال و تنها در یک ماه ۱۳ نفر در جاده شهرکرد به شلمزار، شلمزار به ناغان و ناغان به ایذه، بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

این تونل در زیرکوه سوخته و گردنه زره در حال حفاری است که با بازگشایی این تونل، افزایش تردد جاده‌ای از مسیر شلمزار، ناغان، کارون ۴ و ایذه، بار ترافیکی بروجن به لردگان کاهش پیدا می‌کند.

دیگر اثر مثبت احداث تونل زره کمک به کاهش مصرف سوخت است چراکه با کاهش مسیر ارتباطی شهرکرد ناغان از ۷۰ به ۳۵ کیلومتر بی شک مصرف سوخت خودرو‌های در حال تردد از این مسیر کاهش چشمگیری می‌یابد.

کاهش تصادفات جاده‌ای در دیگر مسیر‌های ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری و کمک به توزیع بار ترافیک جاده‌ای نیز ازجمله کارکرد‌های تونل زره است که در صورت تکمیل و بهره برداری از آن شاهد این مزیت نیز هستیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار