وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در جهانی که مبنای اصلی آن بر پایه دانش، علم و فناوری قرار دارد دانشگاه‌ها نقش منحصربه‌فردی را ایفا می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معارفه رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه طراحی سامانه ایده‌ها و نیاز‌ها به منظور هدایت تحقیقات دانشگاهی به سمت رفع نیاز‌های صنایع بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است، گفت: برای توسعه لازم است قانون و سیستم تعریف شود.

در سامانه ایده‌ها و نیازها، تمامی درخواست‌های تحقیقاتی بخش صنایع، جمع‌آوری و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه می‌شود و با دسته‌بندی درخواست‌ها و نیاز‌های ثبت شده، مطابق با رشته‌های و گرایش علمی مرتبط و ارائه لینک صنعت مورد نظر، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی نیز به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.


بیشتر بخوانید


پژوهشگران و جامعه دانشگاهی می‌توانند با بررسی نیاز‌های تعریف‌شده در این سامانه، تحقیقات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود را در این راستا انتخاب کرده و آن را انجام دهند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز آمادگی دارد از این‌گونه رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در همراهی با بخش صنعت حمایت کند.

برای استادانی که بر اساس نیازهای تعریف شده به هدایت دانشجویان بپردازند نیز امتیازات ویژه‌ای همچون ظرفیت مازاد دانشجوی ارشد و دکتری و افزایش حق‌التدریس در نظر گرفته خواهد شد.

ظرفیت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است و تلاش می‌شود توان علمی در راستای نیاز جامعه قرار گیرد تا انتقادات به فرصت تبدیل شود.

رتبه نخست علمی ایران در منطقه موجب افتخار است، این رتبه بر اثر زحمات استادان و دانشمندان کشور در سال‌های گذشته حاصل شده است و نباید نتایج و دستاورد‌های به دست آمده با انتقادات، منکوب شود.

هم تحقیقات بنیادی و هم تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای مهم به شمار می‌روند و باید از دستاورد‌هایی که تاکنون دانشگاه و دانشگاهیان کسب کرده‌اند، محکم صیانت شود.

انتقادات درباره اثربخشی دانشگاه نیز باید تبدیل به فرصت شود و اگر جامعه، مدیران و سیاست‌مداران احساس کنند که به دانشگاه نیاز دارند، نگاهشان به این مقوله نیز تغییر خواهد کرد.

توفیقات به دست آمده در برخی شاخه‌های علمی و تولیدات تجهیزات و محصولات در کشور قابل‌توجه است.

این اقدامات و توفیقات نیز نتیجه کار دانشگاهیان است، مدیران کنونی نیز تمامی دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند و باید دانست که جامعه بدون دانشگاه معنی ندارد.

امروز دنیا و مدیریت اقتصادی بر اساس علم و فناوری پیش می‌رود و رکن اصلی اقتصاد در جوامع نیز بر سرمایه و نیروی انسانی استوار است و اگر این ۲ ستون به پشتوانه دانش، فناوری و نوآوری پیش نرود، بدون شک اقتصاد جامعه در میدان رقابت حذف خواهد شد.

در حال حاضر همه قادر به تولید محصولاتی که علم پایه نباشند، هستند، اما اگر محصول ایده‌محور و نوآور باشد، در میدان رقابت یکه‌تاز خواهد بود و تولید ثروت را نیز انجام می‌دهد از این‌رو در جهانی که مبنای اصلی آن بر پایه دانش، علم و فناوری قرار دارد دانشگاه‌ها نقش منحصربه‌فردی را ایفا می‌کنند.

برای به دست آوردن استقلال سیاسی کشور خون شهیدان بسیاری هزینه شده است، برای حفظ این استقلال نیز باید هزینه پرداخت شود و باید در علم سرمایه‌گذاری کنیم و سرآمد باشیم.

باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که نخبه‌ترین افراد در آرزوی معلمی و استادی باشند که این نوع نگاه به معنی دانش‌پذیری است و انتظار می‌رود در برنامه توسعه هفتم که در حال تدوین است احکام مناسبی برای حوزه علم در کشور دیده شود.

اگر به دنبال ساختن جامعه هستیم لازم است سرمایه‌گذاری در وزاتخانه‌های متولی علم و آموزش به درستی صورت بگیرد.

لازم است هر مساله و سوالی به دانشگاه‌ها سپرده شود تا دانشگاه نیز بتواند انتظارات را برآورده کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار