ارزآوری بیش از ۵۰ میلیون دلاری صادرات استان همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: صادرات استان همدان بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، حمیدرضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: ۱۱۰ قلم کالا از گمرک همدان به ۲۹ کشور جهان صادر شده و ۵۰ میلیون و ۱۸۳ هزار دلار حاصل صادرات استان در ۹ ماهه امسال است.

او گفت: در ۹ ماهه امسال صادرات استان از گمرک همدان از لحاظ وزنی به ۸۷ هزار و ۳۲۱ تن رسید و واردات کالا نیز در این مدت میزان ۴۶ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار و وزن هشت هزار و ۵۱۱ تن را در کارنامه مراودات تجاری استان ثبت کرد.

متین گفت: از این میزان واردات ۱۳۱ هزار دلار معادل کمتر از یک درصد کالای مصرفی، ۲۵ میلیون و ۷۸۹ هزار دلار معادل ۵۵ درصد کالای واسطه‌ای و ۲۱ میلیون و ۱۰۵ هزار دلار معادل ۴۵ درصد مربوط به ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید بوده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، تراز تجاری استان مثبت و حدود سه میلیون و ۶۳۳ هزار دلار است، حجم مبادلات تجاری استان نیز افزون بر ۹۶ میلیون و ۷۳۳ هزار دلار است.

متین گفت: صادرات بخش صنعت شامل ۷۳ قلم و ۱۱ میلیون و ۶۳۶ هزار دلار بوده است، سیم آلومینیوم با صادرات یک میلیون و ۸۵۱ هزار دلار مهمترین کالای صادراتی این بخش و الکتروموتور، سیمان سفید و پودر پی وی سی از دیگر اقلام عمده این بخش محسوب می‌شود.

او گفت: صادرات در بخش معدن چهار میلیون و ۳۱۴ هزار دلار ارزآوری داشته است، فروسیلیس با صادرات میزان چهار میلیون و ۲۸۵ هزار دلار مهمترین کالا صادراتی این بخش بوده و در مجموع چهار قلم کالای معدنی استان به ۱۰ کشور جهان صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: بخش کشاورزی استان با صادرات ۱۹ میلیون و ۶۴۴ هزار دلار، سهم ۴۱ درصدی را از صادرات استان به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی سه درصد رشد را نشان می‌دهد.

متین گفت: کشمش انگوری به عنوان مهمترین کالای صادراتی با ۱۰ میلیون و ۳۹ هزار دلار ۲۱ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده و کشمش تیزابی نیز محصول دیگری از گروه ۱۹ گانه محصولات کشاورزی استان به شمار می‌آید.

این مسئول گفت: صادرات صنایع دستی استان هم در این مدت ۱۷۵ هزار دلار ارزآوری داشت که سفال تنها محصول این گروه است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/د

برچسب ها: صادرات ، ارزآوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.