مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ذخایر خونی استان با کاهش مواجه است و به تمام گروه‌های خونی بویژه گروه خونی (O) نیاز شدید وجود دارد.

دکتر سهیلا خسروی  مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال  تاکنون ۵۳ هزار و ۸۸۹ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان مراجعه کردند که ۴۳ هزار و ۲۱۶ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی گفت: از مجموع اهدا کنندگان خون در سیستان و بلوچستان سه هزار و ۲۱۶ نفر زن و ۳۹ هزار و ۹۹۸ نفر مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: این میزان خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تامین کرده است.

خسروی  گفت: : متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۲ هزارو ۳۷۷ واحد است.

وی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۱ هزار و ۳۹۸ واحد خون و فرآورده‌ها، ۸۲ هزار و ۲۶۷ واحد گلبول قرمز، ۱۲ هزارو ۵۰۸ پلاکت و ۱۶ هزارو ۶۲۳ فرآورده‌های پلاسمایی بوده است.

خسروی گفت:کمبود‌ها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۸ هزارو ۶۷۲ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهر‌های سمنان، بیرجند و بجنورد دریافت شده است.

وی گفت: بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی موجود سیستان و بلوچستان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان  گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون وضعیت اهدای خون با کاهش ۵۰ درصدی مواجه بوده و کمبود خون از طریق شبکه خون رسانی کشور و سایر استان‌ها تامین شده است.

وی گفت: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

 از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار