پایش لحظه ای، یاریگر محیط بانان خراسان جنوبی

محیط بانان خراسان جنوبی با استفاده از سیستم های پایش لحظه ای و برخط، حفاظت از محیط زیست استان را انجام می دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مستقیم فرمانده یگان حفاظت و رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از جمله راهکار‌های بروز در دنیا که برای حفاظت پایدار از عرصه طبیعی صورت می‌گیرد، پایش لحظه‌ای و برخط محیط زیست است.

او گفت: حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مناطق تحت حفاظت خراسان جنوبی است که ۱۷.۳ درصد مساحت کل استان را تشکیل می‌دهد؛ این در حالی است که استاندارد جهانی برای مناطق تحت حفاظت ۱۰ درصد است و در استان کویری خراسان جنوبی ۷.۳ درصد از استاندارد جهانی بالاتر هستیم.

مستقیم گفت: با توجه به دور بودن مناطق تحت حفاظت محیط زیست از پاسگاه‌های حفاظت و ادارات حفاظت محیط زیست، نیازمند دوربین گذاری و پایش آنلاین هستیم.

فرمانده یگان حفاظت و رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پایش لحظه‌ای در شهرستان هایی، چون طبس، سربیشه، درمیان و نهبندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


او گفت: دورترین منطقه دوربین گذاری شده در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی قرار دارد و با استفاده از تجهیزات پایش لحظه ای، به طور برخط، نقاط حساس محیط زیست و حیات وحش بررسی می‌شوند.

مستقیم گفت: دوربین‌های نصب شده در برابر سرما، گرما، بارش باران و برف و نور مقاوم هستند و قابلیت ثبت جزئیات مناطق را دارند.

فرمانده یگان حفاظت و رئیس اداره یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: محیط بانان از طریق نرم افزار‌های نصب شده روی رایانه و موبایل می‌توانند مناطق تحت حفاظت را پایش کنند.

او گفت: در صورت تخصیص اعتبار می‌توانیم برای سایر مناطق تحت حفاظت نیز دوربین و تجهیزات پایش برخط را فراهم کنیم.

افزایش سطح ضریب امنیت مناطق تحت حفاظت، جلوگیری از تخلفات زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست و گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی از اهداف اجرای سیستم‌های پایش لحظه‌ای محیط زیست است.

در حال حاضر در پناهگاه حیات وحش طبس، منطقه حفاظت شده نهبندان سربیشه و منطقه تالاب کجی نمکزار نهبندان از این سیستم‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر پایش مناطق تحت حفاظت، انجام امور تحقیقاتی و علمی نیز با استفاده از سیستم‌های پایش لحظه‌ای محیط زیست امکان پذیر است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.