حکایت معلمان باغیرتی که در سایه نبود پل، وحشت عبور از رودخانه خروشان لیراب را به جان می خرند تا مبادا دانش آموزی از تحصیل باز ماند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، عبور هر روزه از رودخانه حکایت فداکاری و از جان گذشتگی معلم هایی است که نه تنها گنجی در دل کوهستان ندارند، بلکه در صندوقچه دل مهربان خود، علم و دانش را برای ۵۰ دانش آموز ساکن روستای پا پره در بخش دیشموک به سوغات می برند.

نوای سوزناک محرومیت در روستای پاپَره

 همان روستایی است که غبار محرومیت را می توان بر چهره اش دید، نبود پل برای عبور از رودخانه باعث شده از شنبه تا چهارشنبه هر هفته، معلم هایی که فداکاری را در واقعیت به تصویر کشیده اند، از این رودخانه عبور کنند تا درس فداکاری را به دانش آموزان بیاموزند.

در آن سوی آب استرس را در چشمان دانش آموزانی که به عشق معلم های خود به پیشواز آمده بودند، می شد به راحتی دید، لحظه ای که آموزگار عرض رودخانه را می گذراند و دانش آموزان آن ها را در آغوش می کشند و شکرگذار هستند که این بار هم آنها در صحت و سلامت به روستا رسیدند.

محمدی یکی از اهالی روستای پاپره می گوید: سال های زیادی است که به دلیل نبود پل روی رودخانه، با مشکلات زیادی مواجه هستیم، خطر غرق شدن به ویژه در فصل زمستان و بارش باران و برف زیاد است.

او افزود: با این شرایط چگونه می توان مادران باردار را در مواقع اضطراری به بیمارستان رساند؟ تنها درخواست ما از مسئولان احداث پل است تا بتوانیم به راحتی و با کمترین خطر از آن عبور کرده و کارهای روزمره را انجام دهیم.

بوسه هر روز آب بر پای معلمان دیشموکی/روستای پاپره تصویر واقعی محرومیت

غفاری یکی از معلم های دیشموکی به خبرنگار ما گفت: با آغاز سال تحصیلی و در هر شرایطی هر روز ساعت ۷ و ده دقیقه برای حضور در کلاس درس باید از این رودخانه سمه عبور کنیم و ساعت ۱۲ و ربع  برای بازگشت به منزل آن را طی خواهیم کرد.

او افزود: حتی در مواقع بارندگی و افزایش دبی رودخانه هم کلاس درس را تعطیل نمی کنیم و برخورداری از سواد و پیشرفت آن ها برای ما اهمیت زیادی دارد، اما امکان تدریس فقط تا پایان مقطع ابتدایی داریم و این دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل به روستاهای دیگر بروند.

غفاری اظهار داشت: دانش آموزان از استعدادهای زیادی برخوردارند، علاقه زیادی به ادامه تحصیل دارند و شایسته است مسئولان نه برای ما معلم ها، بلکه برای حفظ جان اهالی این روستای محروم هر چه سریع تر نسبت به احداث پل مناسب اقدام کنند.

اختر یکی دیگر از معلم ها دیشموکی گفت: اگر شرایط برای تردد دانش آموزان فراهم نشود، امکان ترک تحصیل وجود دارد، زیرا گستردگی دروس در مقاطع بالاتر بیشتر است و شاید هر معلمی نتواند با چنین شرایطی هر روز از این رودخانه عبور کند.

اندیک، معلم فداکار گزارش ما اظهار داشت: شرایط بسیار سخت است، اما ما آن را بخاطر این دانش آموزان تحمل می کنیم، ولی ساخت یک پل ایمن ضروری است تا مشکل تردد حل شده و دانش آموزان برای ادامه تحصیل انگیزه بگیرند.

ستایش، دانش آموزی که در کلاس درس این معلم های فداکار، درس از خود گذشتگی را در کنار علم و دانش می آموزد بیان کرد: معلم های خیلی خوبی داریم و برای پیشرفت ما تلاش می کنند.

او افزود: همیشه نگران هستیم که وقتی از رودخانه عبور می کنند، اتفاقی نیفتد، ولی اگر پل داشته باشیم، دیگر معلم ها مجبور نیستند سرمای آب و خطرات آن به جان بخرند، مخصوصا که الان کرونا وجود دارد و باید بیشتر مراقب سلامتی باشیم.

بوسه هر روز آب بر پای معلمان دیشموکی/روستای پاپره تصویر واقعی محرومیت

رفع ترس و دلهره اهالی روستای پاپره،همت مسئولان را می طلبد

اله کرم جانی پور مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر شده در اسرع وقت مناقصه ای برای احداث پل روستای پاپره که به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، برگزار کنیم.

او افزود: تلاش می کنیم تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ پیمانکار پروژه را تعیین کنیم و در آینده ای نزدیک با احداث و بهره برداری از آن، مشکلات تردد اهالی این روستا به پایان برسند.

مشکل تردد روستائيان ساکن در مناطق محروم استان کهگیلویه و بویر احمد به روستای پا پره محدود نمی شود، بلکه روستاهای بید انجیر هم از داشتن یک پل برای تردد و آب آشامیدنی سالم محروم است، بطوری که تنها راه برای گذر از رودخانه نامهربان، ارابه آهنینی است که انگشتان تعدادی از اهالی را به غارت برده است و آنگونه که مشاهده می شود، انگار محرومیت ها پایان ندارند.

بوسه هر روز آب بر پای معلمان دیشموکی/روستای پاپره تصویر واقعی محرومیت

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد حجتی
۲۲:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا بامن تماس بگیرید که اگر خدا خواست بتوانیم مشکل پل را حل کنیم