بعد از آزادسازی استان الجوف، یمنی‌ها توانستند منابع نفتی را که عربستان سال‌ها غارت می‌کرد، باز پس بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی آخرین تحولات یمن پرداخته و اعلام کرد: روز یکشنبه گذشته «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آزادسازی استان مرزی «الجوف» خبر داد، اما نقطه عطف این خبر پیامی بود که به ریاض ارسال شد، قدرت نیرو‌های یمنی به حدی رسیده است که می‌توانند درگیری را به عمق عربستان بکشانند.

شهر «الیتمه» در استان الجوف که کنار استان «نجران» عربستان است به مدت ۶۰ سال تنها در نقشه جغرافیایی یمن قرار داشت، اما عربستان آن را قسمتی از نجران دانسته و از منابع آن استفاده می‌کرد. آزادسازی الیتمه نشان داد که برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هیچ خط قرمزی وجود ندارد. در حال حاضر کارشناسان نظامی موقعیت الیتمه را به شدت استراتژیک می‌دانند، زیرا ۱۲۰۰ کیلومتر از مرز‌های الیتمه که نزدیک مسیر سبز میان عربستان و یمن است به دست نیرو‌های یمنی کنترل می‌شود.

منابع نظامی مطلع در مصاحبه با الاخبار اعلام کردند که استان الجوف در طول سال‌ها تنها توسط مردم محلی که متمایل به عربستان بودند اداره می‌شد، حتی پرچم یمن در این استان بالا نمی‌رفت و عربستان به شدت تمایل داشت این استان را نیز به نجران اضافه کند. بازار الیتمه یک بازار مشترک میان نجران و الجوف بوده و پول یمن در این بازار معامله نمی‌شد. در همین راستا عربستان به حکومت یمن اجازه نمی‌داد از چاه‌های نفت این استان استفاده کند با اینکه چاه‌های گاز و نفت بزرگی در این استان کشف شده بودند.

کارشناسان اعلام کردند که بازگرداندن الیتمه به یمن بعد از ۶۰ سال ضربه دردناکی به عربستان بود و خط دفاعی این کشور حالا در استان نجران تشکیل شده است. بعد از آزادسازی این شهر مشخص شد عربستان از این منطقه برای آموزش مزدوران وابسته دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن استفاده می‌کرده و یک راه مستقیم از نجران به الجوف برای اعزام نیرو احداث کرده بود.

منابع یمنی اعلام کردند نفوذی که ارتش و کمیته‌‎های مردمی یمن اخیرا بین الجوف و نجران به دست آورده‌اند، زمینه گسترده‌ای را برای شعله ور شدن چندین جبهه در نوار مرزی و پیشروی به سمت نجران از چندین مسیر باز می‌کند. به گفته منابع قبیله‌ای در استان الجوف، نیرو‌های هادی با عقب نشینی از مناطق باقی مانده از جبهه الیتمه، منطقه را به طور کامل به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن واگذار کرده‌اند.

در همین راستا نظامیان ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان که توانایی مقابله با یمنی‌ها را ندارند با جنگنده‌های خود حمله‌های شدیدی را به مناطق مسکونی صنعا و صعده انجام می‌دهند و تاکنون چندین تن از مردم غیرنظامی یمن در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تنها چیزی که یمن کم دارد دفاع ضد هوایی قدرتمند است، اگر یمنی ها بتوانند هر هواپیمای متجاوز سعودی را که در آسمان ظاهر می شود هدف قرار دهند و نابود کنند بسیار عالی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۰
صبح پیروزی نزدیک است خدایا به نیروهای مقاومت ومجاهد یمن نصرت عطا بفرما آمین یا رب العلمین .
آخرین اخبار