معاون آموزشی دانشکده پزشکی تبریز گفت: افراد ۱۸ تا ۴۵ سال واجد شرایط اهدای سلول‌های بنیادی خونساز هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سیما شاه محمدی معاون آموزشی دانشکده پزشکی تبریز گفت:اهمیت اهدای سلول‌های بنیادی همتراز یا حتی بیشتر از اهدای عضو است، چون با اهدای عضو یک نفر بعد از مرگ فرد دیگری نجات می‌یابد، اما با اهدای سلول‌های بنیادی، فرد در عین اینکه خودش زنده است به افراد دیگر زندگی می‌بخشد.

وی درباره نحوه اهدای سلول‌های بنیادی یادآور شد: ابتدا فقط پنج سی سی خون از فرد داوطلب گرفته می‌شود و پس از انجام مراحل مختلف از جمله آزمایش HLA، هر زمان که HLA فرد بیماری با یکی از داوطلبان سازگار بود، به داوطلب اطلاع رسانی‌های لازم برای اهدا داده می‌شود.

مسئول مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی تبریز با بیان اینکه در مناطق مختلف جهان سازمانی به نام شبکه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی ایجاد شده است اظهار کرد: در ایران شبکه ملی اهداکنندگان وجود دارد که در استان‌های مختلف نمایندگی دارد و مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز تبریز نمایندگی شبکه ملی اهداکنندگان در آذربایجان شرقی را به عهده دارد که دفتر آن در بیمارستان شهید قاضی است.

 شاه محمدی از کاهش تعداد داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: با این حال دومین پویش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی برای دانشجویان پزشکی در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در ۲ مرحله طی روز‌های ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ آذرماه برگزار شد که طی آن و در مرحله نخست تعداد ۲۰۰ نفر مراجعه و در مرحله دوم تعداد ۱۱۰ دانشجو ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: آزمایش‌های مربوط به اهدای سلول‌های بنیادی خونساز بسیار هزینه بر است و از مراجعان درخواست می‌کنیم تا با آمادگی کامل اقدام کنند، زیرا انصراف هر داوطلب منجر به هدر رفتن هزینه‌ها و ضرر به بیت المال می‌شود.

مسئول پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خونساز تبریز با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به سرطان خون، بیماری‌های ژنتیکی خونی یا نقص ایمنی مادرزادی که کاندیدای پیوند مغز استخوان هستند به نمونه خون کاملا" سازگار از نظر HLA نیاز دارند، افزود: این در حالی است که شانس سازگاری HLA بین دو غریبه به طور تقریبی یک نفر در ۱۰ هزار نفر است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.