نبود شفافیت در برخی معاملات از جمله مسکن، دست دلالان را برای تغییر نرخ ها باز گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - هرچند زمستان فصلی برای جا به جایی، مستاجران نیست اما نرخ اجاره مسکن برای آن حائز اهمیت است. 

چندی پیش  بانک مرکزی در جدیدترین گزارشی که ارائه کرده اعلام کرد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده که همین افزایش یافتن نرخ قیمت مسکن خود باعث می‌شود که نرخ اجاره هم متناسب با آن رشد پیدا کند.

برای بررسی این موضوع سراغ چند مشاور املاک رفتیم. نعمتی  یکی از مشاوران املاک کشوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: تلاطمات در بازار اجاره نسبت به تابستان کاهش پیدا کرده است چرا که مالکان و حتی مستاجران به نوسانات در بازارها و نتیجه برجام نیز توجه می کنند!

چرا نرخ تورم اجاره مسکن در آذرماه منفی نشد؟

البته  محیطی یکی دیگر از مشاوران املاک کشور در منطقه جنوب تهران بر خلاف سایر مشاوران املاک معتقد است که بازار اجاره آرام شده و همین آرامش خود باعث دلگرمی تعدادی از متقاضیان شده است.

او می گوید: سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵۲ درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می‌رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایل‌های مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است.

 بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

دلالان مسکن، نرخ دلار را بهانه گرانی می کنند!

این را  مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان مطرح می کند.

او می گوید:  به هیچ عنوان آمار‌های که بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ اجاره و یا نرخ خرید و فروش مسکن را تایید نمی‌کنم، برخی از سوداگران و همچنین افرادی که قصد دارند بازار اجاره را نابه سامان کنند اعلام می‌کنند که همزمان با افزایش نرخ دلار و ارز نرخ اجاره و همچنین نرخ مسکن هم بالا می‌رود که از همین تریبون اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان اینکه نرخ دلار بر بازار اجاره و بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت را قبول ندارم.

به گفته خسروی،  نرخ دلار چند هفته است که افزایش یافته بنابراین در نیمه دوم سال که به طور طبیعی قیمت مسکن و همچنین خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد هیچ اثری در بازار مسکن نخواهد گذاشت و به طور قطع هم قیمت‌ها هم تغییری نخواهد کرد.

طبق آمارهای اتحادیه مشاوران املاک؛ بررسی‌های کف بازار نشان می‌دهد که قیمت مسکن باثبات شده و بازار مسکن هم به آرامش رسیده است.

طرح اجاره داری حرفه ای در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد

محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم با تایید صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، می گوید: بازار اجاره برخلاف آمار‌هایی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد دچار افزایش نشده و به طور طبیعی در نیمه دوم سال هم به دلیل کمبود عرضه مسکن توسط مالکان به کمتر خرید و فروش یا عرضه می‌شود.

به گفته محمودزاده؛  دولت تاکنون اقدامات بسیار زیادی برای رونق بازار مسکن و همچنین بازار اجاره انجام داده و با اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای و همچنین طرح جهش تولید مسکن که خود باعث افزایش تولید مسکن خواهد شد به طور قطع در بخش اجاره هم تاثیر گذار خواهد بود.

البته بر خلاف صحبت‌های مسئولان بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند که پیش از مصوبه دولت بر روی نرخ کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه خود توافق کرده بودیم، اما با دستورالعمل دولت، مالک میزان نرخ اجاره بها را تا ۴۰ درصد تعیین کرد.

در ابتدای امسال نرخ رشد سالانه اجاره در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به ۵۱.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار اجاره به روند رو به رشدی را تجربه کرده است. 

طبق بررسی و آمار‌های که بسیاری از مشاوران املاک ارائه می‌دهند در حال حاضر مالکان در بسیاری از مناطق از جمله شمال شرق تهران و همچنین مناطق غرب کشور به دلیل آنکه دارای متراژ‌های بزرگی است متقاضی ندارد و از سوی دیگر هم بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند بسیاری از مالکان در شرایط کنونی به دلیل آنکه فایل مناسبی در املاکی‌ها نیست قیمت واحد خود را چندین برابر افزایش می‌دهند واین درحالی است که این واحد هیچ نقشه مناسبی ندارد.

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره نشان می‌دهد که بسیاری از فایل‌های کنونی را واحد‌های بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمال غرب تهران تشکیل می‌دهد. در حال حاضر پایه نرخ رهن بسیاری از واحد‌های مسکونی به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و حتی در مناطق شمالی کشور هم به بیش از یک تا دو میلیارد تومان رسیده است.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد شاه محمدی
۲۲:۲۲ ۱۷ دی ۱۴۰۰
واقعا اونروز که اون مجری گفت هر کی ناراحته از این مملکت بره درست میگفت و حتما ی چیزی میدونست.هر سالی که عمر ادم تو این مملکت میگذره بیشتر معنی این حرفو میفهمی.کرایه خونه از برج ۳امسال تا الان که برج ۱۰ هست دو‌برابر شده،منو همسرم از الان تنمون میلرزه که بعد عید چقدر میشه،سه برابر،چهار برابر کسی چه میدونه .تو مملکتی که خود رئیس جمهورش نمیدونه بنزین کی گرون شده یا اونیکی رئیس جمهورش وقتی داری درد دلتو بهش میگی بهت میگه چند تا بچه داری،خدا برکت میده با خنده،یعنی بابا ول معطلین،دنبال کسی نباشین که پیگیری کنه دردتونو چون هرچی باشه امنیت داریم.
Canada
ارسلان
۰۰:۰۰ ۱۶ دی ۱۴۰۰
سال گذشته بسیار زیر قیمت خانه را رهن کامل دادم یک ریال اجاره نگرفتم به شدت پشیمانم سالم تحویل دادم و از مستاجر خواستم چک کند به بهانه های مختلف بدون هماهنگی من می گفت هزینه کرده با اینکه شرط کرده بودم کوچکترین هزینه ای قبول نمی کنم از من می خواست اخاذی کند و وقتی می گفتم قبول نمی کنم توهین می کرد موقع تخلیه هم خیلی اذیت کرد و تمام فاکتورها را حساب کرد تا کلید تحویل بدهد قسم خوردم به هیچ کس دیگر خانه اجاره ندهم و سریعتر بفروشم تا دردسر مستاجر را نداشته باشم در ضمن پول اجاره اصلا برکت ندارد چون همیشه آه و نفرین مستأجران پشت سر صاحب خانه هست. در صورتی که خیلی صاحب خانه ها مثل من باید اقساط سنگین بانکی پرداخت کنند.
Canada
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
همه چیز نسبت به سال گذشته دو یا سه برابر شده و مبلغ اجاره بها نسبت به بقیه کالاها کمتر افزایش داشته برای کنترل و ثبات اجاره بها باید تورم را کنترل کرد که اجاره ها هم ثابت شوند و دچار افزایش نشوند
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۱:۵۴ ۱۳ دی ۱۴۰۰
متاسفانه هیچ مدیریتی در بحث اجاره و رهن در کشور نیست و هر کسی هر چی دوست داره قیمت میزاره واقعا مسئولین نمی بینند فشاری که روی مستاجرها هست چرا تیم مخصوص برای کنترل بی رویه ندارین که شهرستان ها هم قیمتشون با تهران فرقی نداره ! و جالب تر خود املاک برای خودشون قیمت میزارن و مدیریت می‌کنند که ذینفع هستند و قیمت ها رو تعیین می‌کنند. چرا وام های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون به مردم با درصد ۲ و ۴ نمیدین که باری از روی دوششون برداشته بشه چرا تیم های نظارت بر بنگاه‌ها ندارین . چرا مدیریت در این حیط در حد صفر ؟ واقعا دیگه تا چه زمانی تحمل کنیم که شاهد مدیریت سالم و بدون منافع شخصی باشیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۳ دی ۱۴۰۰
مصالح ساختمانی چند برابر شده به اجاره اگر به دلار بود کمتر افزایش پیدا میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
مگه حقوق و دستمزدها به دلاره که کرایه خونه ها قیمت مسکن قیمت خودرو ... به دلار باشه ؟؟؟!!! مگه ما خودمون تولید کننده سیمان نیستیم ؟! قیمت زمین چه ربطی به دلار داره نکنه اون هم وارداتیه ؟! از کشوری که دولت و مسئولینش خودشون دلال هستن چه توقعی میشه داشت ؟! میشه ازشون توقع بهبود معیشت مردم رو داشت ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اگر ذره ای عقل داشتی و تفکر میکردی به این نتیجه میرسیدی که همون سنگ نمای ساختمان و پریزهای برق و موتور آسانسور و قطعات شیرآلات اکثرا وارداتی هستند
مثل خودروی ایرانی که برخی قطعات را از خارج کشور وارد می‌کنند.
اگر بنا باشد که قیمت ملک به قیمت دلار وابسته نباشد، پس قیمت خودروی ایرانی هم نباید به دلار وابسته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
ناشناس ۱۳:۲۸ بی عقل و بی تربیت و بی شخصیت خودتی نکنه خودت پیمانکار ساختمانی هستی که اینقدر زور میزنی ؟! دلال ها و بنگاه ها و سرمایه دارها و خیلی ها از بالا رفتن قیمت دلار سوءاستفاده میکنن ... من گفتم سیمان و زمین و خیلی از مصالح در داخل تولید میشه کی گفتم موتور آسانسور ... ؟! قیمت ملک ده برابر شده به خاطر موتور آسانسور ؟! نخیر هیچ ارتباطی نداره به خاطر قیمت زمین و دلال بازی هستش ... من گفتم مگه حقوق و دستمزدها به دلاره که قیمت همه چی به دلاره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
ناشناس ۱۳:۲۸ دیگه پریز برق و شیرآلات چیه که میگی وارداتیه یا مگر چقدر قیمتشه ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مگه پریز برق و شیرآلات دیگه چیه که میگی وارداتیه ؟! اصلا مگه چقدر قیمتشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۳۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اولا قرار نیست ساختمونای توی شهرستانها با مصالح و قطعات وارداتی ساخته بشه اکثر مصالح و قطعات داخلیه اما تولید کننده ها و واسطه ها فقط دنبال سود بیشترن در حالیکه نمیدونن اگه این رکود و رخوت در مسکن ادامه پیدا کنه به ضرر خودشونه و فقط تولیداتشونه که روی دستشون باد میکنه و مشتری نداره. الان قیمت مسکن و اجاره خونه توی شهر ما که مرکز یه شهرستان کوچیکه اندازه مرکز استانمون شده و حتی بعضا بالاترم رفته!!! نظارت کجاست؟ رفتم پیش رئیس اتاق اصنافشهرستانمون علت این وضعیت رو میپرسم بهم میگه اگه اینجا گرونه و میتونی برو مرکز استان زندگی کن!!!! این جوابه که بمن میده خداوکیلی؟! کی دلش به حال مامستاجرها سوخته چه کسی جوابگویه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۵۶ ۱۳ دی ۱۴۰۰
چندروزپیش یکی ازمسئولین می‌گفت یه ایرانی باید۶۶سال کارکنه وپس اندازش کنه تا بتونه یه آپارتمان بگیره ،به نظرشماعمر آدمی چندسال هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۳۵ ۱۳ دی ۱۴۰۰
خونه ای که الان قرارداد داریم ۲۰۰بایک میلیون ،حالاصاحب خانه گفته ۳۰۰بایک ونیم ،خدایی ازکجابیاریم وام ودیعه هم گرفتیم کلا۱۵میلیون توشهرستان یاسوج ،الان بایدشرمنده زن وبچمون هم بشیم که حتی نتونیم یه خونه هم براشون اجاره کنیم ،خدایامددی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۳ دی ۱۴۰۰
دولت باید به داد مستأجران برسد.قبل از ساختن خانه دادن وام کم بهره ،واجبتره!هرچی مستأجر پس انداز می کنه ،باید به صاحب خانه بده ،اونوقت آورده ای برای نهضت مسکن جدید ندارن پرداخت کنه !بفرمایید شما که یه مستأجر چطور خانه دار بشه؟خانه بسازید ،،اجاره به شرط تملیک،،،تنها راه خانه دار شدن خیلی از مردم مخصوصأ جوانها!!والسلام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دولت می تونه با ایجاد بانک اطلاعات مسکن و اخذ مالیات از کسانی که دههامنزل دارن و اجاره نمیدن از احتکار مسکن جلوگیری بکند ولی چون اکثر اپارتمان سازان و مالکین مسئولین دولتی هستند این کار را نمیکنند در حقیقتانحصار مسکن در دست دولت است مثل انحصار خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
مردم توقع دارن مأمور تعزیرات حکومتی بیاد دلال ها رو جریمه کنه تا تورم مهار بشه //:
مردم ما مغزشون کاملاً فندقی است
البته تورم مغز را فندقی کرده است//:
France
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۲ دی ۱۴۰۰
گرانیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سرپرست خانوارم شوهرم دوسال پیش بر اثر کرونا فوت کرد دو دختر یتیم دارم دو ملیون از حقوق بابامو میبرم دو ملیون مادرم میبره ماهی یه ملیون و پانصد کرایه میدم قبض اب برق گاز میدم قسط دارم مجبورم تو خونه های مردم کارگری کنم قالی موکت وکارهای خونه رو انجام میدم بخدا کمرم شکست چرا دولت به سرپرستهای خانه دار کمک نمیکنه بقران دارم دیوونه میشم کشوری که سر گنج نشسته مردمش چرا باید گشنه وفقیر باشن چرا جلوی بعضی دزدها و اختلاسگر ها را نمیگیرن
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۲۱:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بعنوان مالک.بحث انصاف نیست ولی وقتی همه چی از پنیر تا ماشین هفت برابر میشه چرا اجاره خونه باید به قیمت قبل باشه تازه اجاره ها تاکنون چهاربرابر شده.قبل گرونیم که اجاره ها بالا نبود میزدن پدر خونه رو درمیاوردن بعد کارشناس قیمت دسته دو حساب میکنهوو چهارصد هزار تومن هزینه کارشناسی به اضافه صدتومن اضافه دم خونه میگیره.بیست ساله دارم اجاره میدم فقط به رشتیا تخفیف میدم خونه نگهدارن اهل یزدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۳ دی ۱۴۰۰
دوست من بحث این نیست که ثابت بمونه بحث اینه که افزایش منصفانه باشه تازه ملک شما طی 4 سال اخیر 10 تا 12 برابر شده قیمتش روا نیست اجاره هم 12 برابر بشه چون اون مستاجر چیزی نداره که مثل شما سود کرده باشه بحث فقط همینه صاحبخونه من که بنده خدا ادم خوبیه امیدوارم همه دلشون به رحم بیاد تو این شرایط اقتصادی دست همو بگیرید به دولتامون که امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اینکه همه چی گرون شده شما باید ده برابرش رو از مستاجر بدبخت در بیاری ؟! آخه مستاجر چه گناهی کرده ؟! باز شما یه خونه ای داری یه سرپناهی داری اما مستاجر چی ؟! فقط برای شما گرون شده برای اون مستاجر بدبخت گرون نشده ؟! پس رحم و مروت و انصاف کجا رفته ؟! میگن رحم کن تا خدا هم بهت رحم کنه متاسفانه مسئولین که رحم نمیکنن مردم هم به هم رحم نمیکنن ...
Iran (Islamic Republic of)
منم
۲۰:۱۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تقصیر دلال نیست..تقصیر دولت و مجلسه که یک قانون درست و حسابی علیه دلال بازی تصویب نمیکنه..کسی که مازاد بر مصرف خودش خونه داره، چرا نباید مالیات بده؟خروج خودرو و مسکن و دلار و سکه از کالای سرمایه یکی از رفع موانع تولید هستش که متاسفانه پیگیری نمیشه..هم خیر دنیا توش هست و هم آخرت.هم قیمت ها درست میشه و هم مردم راضی میشن.
Iran (Islamic Republic of)
شیلا
۱۹:۱۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام من مالک یی مسکن مهر هستم در پردیس حدودا ۱۰۰ متر با ۱۵۰ میلیون داخل خونه را تونستم کابینت پکیج کولر کمد نقاشی وغیره غیره درست کنم پکیج که ۳۰ میلیون شده و کابینت کمد ۷۰ میلیون وخورده ریزه ۵۰ میلیون درست ۱۰ سال زحمت کشیدم با پول کارگری بد بختی ۷۰ میلیون خونه خریدم.که جز چهار دیواری گچ به من چیزی ندادن .ماهی ۵ میلیون بابت خرجی که داخل خونه کردم قسط پرداخت میکنم پسرم سرباز یکی رشته کامپیتور خودم بیمار ام اس و شوهر من یی کارگر ساختمانی که اعلان ۳ ماه بیکار توان خرید کامپیتور ندارم ...خودم امدم در ۵۰ متری تو تهران جنوب ساکنم .زندگی سویتی ... حرفم با مستجران عزیزه من چه کنم اگه اقساط به موقعه پرداخت نکم چند برابر میشه ...از کجا بیارم .خرج زندگیمو .حداقل شما حقوق دارین . پس ما چی؟کار باشه غذا هست نباشه نیست . چرا همش حق به مستجر داده میشه ما با هزاران بد بختی که اجاره بگیرم .مثل یی حقوق .بد ۲۰ سال ..حال با او اجاره که می گیرم پول آب گاز وام دولت هم نمی توانم بدهم .همان کاسه همان اش . اعلان می گم کاش حداقل مستجر بودم جوانیم رفت زندگی نکردم نه از نفسم لباسم خواستهام گذشتم هیچ به هیچ نه صاحب خونه و نه مستجر مقصره مملکت بی صاحب و مسو لین بی لیاقت که عرضه چرخوندن مملکت ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خداوندا کسانی که دارن ظلم میکنندخودت جوابشونو بده.آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۰
یه قولنامه 5 میلیون، چی کردی؟...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بنگاه های مسکن رو جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
من موندم این مملکت صاحب نداره
مگه قیمت اجاره ‌خرید مسکن با دلار ۳۳تومن روحانی حساب نشد حالا دیگه چرا بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام
اگر شما مالک باشید ودوسال قبل برای اجاره ملکتان مثلا ان را رنگ امیزی کرده باشید والان برای اجاره مجدد ان مجبور به تعمیر یا تعویض شیر الات یا رنگ امیزی وغیره باشید دقیقا متوجه می شوید که فیمت اجاره چه ربطی باقیمت دلار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
همه اینا یک طرف ولی انصاف چیز خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۰۲:۴۹ ۱۳ دی ۱۴۰۰
صاب خونه ما 8 ساله دست به خونه نزده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اگر شما دوسال پیش ملکتون 100 میلیون ارزش داشت الان شده 900 میلیون این رو هم مرقوم بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام چرا فکری برای مستجران نمیکنید من با ۶۰ با دوتومن گیرم نمیاد دخترم با۴۰ تومن با اجاره گیرش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
راه درآمد وسرمایه جمع کردن فقط باید کار و تلاش کردن تولید باشه نه اینکه بشینی خونه دوتا خونه خرید و فروش کنی بشی میلیاردر تا وقتی که مملکت اینجوری باشه اوضاع بهتر نمیشه ویواش یواش اونایی که به نون حلال اعتقاد دارن هم میشن دلال .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
فعلا که دلالان ملک چندین برابر کارخانه دار ها و تولیدکنندگان سود کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بودجه مملکت زمانیکه هاپولی میشه نتیجه همین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بی کفایتی مسئولین باعث شده دلار به همه چیز ربط داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
خدا هم ان شاءالله به مالکان بی رحم..درقیامت رحم نکنه
Iran (Islamic Republic of)
احمد محمودی
۱۳:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
ترابخدا ترابه پیامبراسلام وبه هرچه اعتقاددارید به دولت بگویید هرکاری درخصوص مسکن میکنید بی سروصدابکنید
تادولت یک چیزی میگوید خانه گران واجاره خانه گرانتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
لعنت بر گرانی و فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
چرا ما مردم مثل مسولین ای همه بی رحم شدیم خدایا این مردم چنین نبودند خواستند مارا به بهشت هدایت کنند انگار راه را عوضی رفتیم تو این مدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تو کشور ما همه چی به نرخ دلار ربط داره و با بالا رفتن دلار ،بالا میره
غیر حقوق کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دولت توان مقابله با این باند فاسد دلال رو ندارد،چون در همه جا رخنه پیدا کردند،البته منظور من همه دلالان نیس،چون تعداد کمی از این افراد منصف هستند ولی اکثر اینا اگر بتوانند هم خون ما ملت رو میمکند..تنها راه آن ساخت مسکن برای تمام مردم از طرف دولت..الان دلالان در عرصه مسکن خون ما ملت ک مستاجریم رو در حال مکیدن هستند..باید قانونی باشد و هر فرد ی واحد خونه بنام داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تلویزیون ما شده سیرک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ دی ۱۴۰۰
باشگاه دروغگویان چرا وقتی ماشین به بهانه دلار گران میشه اون موقع ربط دلار به بالارفتن نرخ ماشینو نمیپرسی؟

ایناکه ادعا میکنن خودروسازن ادعا میکنن تولید ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
اخه اگر طرف داشت سه سال پیش که با صد تا صدو پنجاه میلیون میشد در تهران خانه خرید میخرید مگه حقوق این بنداگان خدا چقدر است که این همه پس اتداز کرده باشند در سه سال و این وام واقساطش ایا ملت زندگی خرج ندارند ایا تفریح نمیخواهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۲ دی ۱۴۰۰
واقعا نظارت بر مسکن کار فوق العاده سختی قیمت روز به روز بالاتر میره و هیچ نظارتی روی آن نیست ا لان برابری میکند با کشورها اروپای و حتی کشورهای ارزانتر اینجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
من نمیدونم چرا مجلس و دولت (چه قبلی و چه جدید) نمیرن کشورهای دیگه ببینن مشکل را چگونه حل کردن همان را کپی کنند قول میدم شورای نگهبان میگه بالای 100 درصد با اسلام هماهنگ هستش (قوانین اونا با اسلام بیشتر هماهنگ هستش )مجلس هم هزینه هاش کمتر میشه و نیازی نیست فکر کنند و وضع دوباره بدتر بشه تازه همه هم راضی میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
لعنت خدا بر آنها باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دلار قلب تپنده اقتصاد دنیاست و صنعت ساختمان یکی از مؤلفه های اقتصادی هست که در برخی کشورها مثله چین صنعت پیش ران و پیش رو هست و نرخ ساخت و ساز در میزان رشد اقتصادی اون خیلی موثر است طبیعی هست که نرخ دلار در صنعت ساختمان موثر باشه و بالا رفتن دلار در افزایش قیمت مسکن و متعاقبا در افزایش اجاره بها تاثیر گذار باشه
Iran (Islamic Republic of)
را
۱۱:۳۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
حرف مسئولینو باور کنیم یا واقعیت کف جامعه رو مثلا به مستاجرا میگن برید بانک وام بگیرید ما آسونش کردیم میری بانک یه طوری میپیچوندت تا دوروز گیجی که چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
مملکت رو بدید دست خارجی ها بچرخونن حداقلش اینکه پیشرفت هم نکنیم لااقل عقب هم نمیفتیم یه چیزی هم ازشون یاد میگیریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
همه کشورها دارن شهرک سازی میکنن برای مردمشون ومسکن ارزان تحویل میدن ،مسولیین ما هم واسه خودشون خونه میسازن اجاره رو میبرم بالا تا بیشتر سود کنن.
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
متاسفانه ما با حاکمیتی طرف بودیم که دلال گونه رفتار کرده یا توسط ارگانهای زیر مجموعه یا اشخاص چه مسکن خودرو دلار طلا غذا دارو این حجم فساد و نادیده گرفتن مردم جای تعجب داره مردم فریاد میزنند چرا گران میشه میان بحای اینکه قیمتها پایین بیاد شروع میکنند به وام دادن تا به خودشون جایزه بدن متاسفانه تو چند دهه گذشته در همه چیز شکست خوردید چون تورم یعنی خشونتی علیه جامعه یعنی حذف یک سری از جامعه از زندگی خوب طرف یک عمر پول پس انداز کرده یه کاری بکنه اما با تورم اجباری پس اندازش رو نابود کردید مگه مسکن وارداتیه زمین یا مصالح برای کشوره چرا باید انقدر گران بشه مسکن باید باید مصرفی بشه و باید قیمتش بشکنه چون فقر جامعه باعث نا امنی شده الان دولت هم با این ساخت مسکن ملی همان شیوه دلال گونه را دارد ادامه میدهد مسکن بساز تا قیمتها بشکنه نه خودت قیمتها رو ببری بالا صد و پنجاه میلیون یا حتی صد میلیون ملت از کجا بیارن یا قسط این وام سنگین رو از کجا بیارن و کی میاد ضامنت بشه این وامها رو بگیره باز سر مرذم گرفتار متاسفانه کشوری که میدان ...اقتصاد و دیپلماسی را اداره کند میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بعضی ها ده تا خونه دارند بعضی ها اواره خیابان و مشاور املاک شدند این چه عدالتیست؟!! فقیر داره فقیرتر و پولدار ثروتمند تر میشه مالیات سنگین واسه خانه دوم ببندند تا مجبور به فروش بشن و از پول مالیات واسه مستاجران خانه تامین کنند و اینکه کسی که یک خانه بنام خود دارد برای خرید خانه دوم سیستم محضری اجازه بنام زدن سند را ندهد این بهترین راهکار است تا تورم مسکن از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بنده خدا اگر آن مالکان پول خود را برای مسکن خرج نکنند سازنده ها هم خریداری ندارند و دیگر نمی‌سازند در نتیجه شما حتی برای اجاره کردن هم خونه نخواهی یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
واقعا به شما که ارتباط بین نرخ ارز و اجاره مسکن یا هر کالای دیگری را نمی دانید می شود گفت اقتصاددان؟ خب معلومه اولا هیچ کشوری در دنیای امروز نمی تواند مستقل باشد. مخصوصا در مسائل اقتصادی چون انسان فطرتا موجودی اجتماعی هست. دوم اگر قبول کنیم که ایران هم نمی تواند به طور کامل مستقل باشد کالاهایی را باید وارد کنیم که قیمت تمام شده آن ها مستقیما به نرخ ارز وابسته هست. سوم حالا شخص موجر یا مالک که قسمتی از هزینه هاش را توسط اجاره بها تامین می کند اگر بخواهد کالای وارداتی را تهیه کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند که چون قسمتی از این هزینه با اجاره بها ملکش تامین می شود مجبور به گران کردن اجاره بها هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران
اگر مردمی هستی این تیترها رو نزنید باعث گرانی دور برداشتن دلال‌ها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
شما برید توی سایت دیوار قسمت آگهی مسکن متوجه میشید چه خبره، یه خونه رو چندتا آگهی براش میرن و هرکدوم یه قیمت و...، متاسفانه تا وقتی یه سری از وابستگان به مقامات خودشان دلال مسکن هستن و سودشون در اینه که اجاره خونه و قیمت خونه بالا بره این روند متوقف نخواهد شد. توی تهران همه میدونیم چند صد هزار خونه خالی هست ولی هیچ نظارتی روشون نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
باید برن مسولین خودشون رو معرفی کنن به?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بنام انسانیت،بنام وجدانیت
اصلا چنین نیست،قیمت مسکن صددرصد با قیمت دلار هستش،ایشون کمی مزاح میفرمایند،گول شیادین رو نخورید،من که توی منطقه ۱،۲،۳و۴تهران کار میکنم،قیمت اپارتمان از۳هزار دلارتا۸هزار دلار در نوسان هستش،قیمت دلار روی اشیامنقول قیمت لحظه ای داره،مثل طلا،مس،خودرو وروی بعضی از اشیا اللخصوص غیر منقول کمی با تاخیر اثر میزاره،بنابراین توجه به موی سفیدیک بی سواد نکنید،هر گردی گردو نیست،این قیمت رو میتونید یک جدول درست کنید ازسالهای گذشته تا هم اکنون،متوجه میشوید که حداقل قیمتها روی ۳هزار دلار بوده وهستش،رهن هم از یک چهارم ویا یک پنجم قیمت اپارتمان محاسبه میشه،که این هم به خاطر نداشتن قدرت مالی مستاجرها روی یک دهم قیمت اپارتمان در حال نوسان هستش،باز جا داره از مالکهای محترم تشکر کرد،ویک گله دیگه ای هم که ازین شیاطین ادم نماومدافع حقوق بشر میتوان داشت،این هستش که یکی از عواملین گرانی مسکن خودشان هستند،تمام دست مزد مشاوران املاک از۳درصد به بالاست،ولی اینجا نیم درصدرو هم کردند۲۵صدم درصد،یعنی یک مشاور۴۰۰تا خونه باید بفروشه تاصد درصدپول یک خونه رو بدست بیاره،توی بازار ایران عمرش کفاف نمیده،نتیجه،سعی به افزایش قیمت وکلاهبرداری میکنه،ناخوداگاه نقش شیطان رو بدور از وجدان بازی میکنه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
چقدر چرت نوشتی .
الان آگهی فروش خونه توی آمریکا دیدم کمیسیون املاکش ۲ درصد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تمام گرانی ها چه در مسکن چه در خودرو ناشی از دلالان است اگر این قشر کلاه بردار از این بازارها حذف شوند ودولت سامانه ای تشکیل دهد که فروشنده وخریدار مستقیما باهم در ارتباط باشند دیگر شاهد گرانی نخواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
تمام گرانی ها چه در مسکن چه در خودرو ناشی از دلالان است اگر این قشر کلاه بردار از این بازارها حذف شوند ودولت سامانه ای تشکیل دهد که فروشنده وخریدار مستقیما باهم در ارتباط باشند دیگر شاهد گرانی نخواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
پس نقش مسوولین مملکت چیه-
دلالان هرکار کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۰
هرجوری دوست دارند بازار مسکن و خودرو را مدیریت کنند. حالا دلال یا حاج آقا ها. فقط ای کاش یه شب بخوابم و صبح دیگه بیدار نشم. بعدش قیمت مسکن ببرن به قیمت مادربزرگشون برسونن.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
حداقل کاری که دولت می تواند در این رابطه انجام دهد تعیین نرخ کمیسیون بنگاهها به صورت ثابت است . هرچند اگر من قدرت تصمیم گیری داشتم به مانند تمام دنیا این داستان را از بخش خصوصی جدا می کردم وبا طراحی سامانه ای این قضیه را به سرانجامی نیک می رساندم و از ایجاد فاجعه ای که ممکن است در آینده هزینه های بیشتری برای دولت ونظام داشته باشد جلوگیری می کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
با کمال احترام اصلا ربطی به دلال نداره، وقتی مهمترین ملاک انتخاب عالی ترین مقام وزارتخانه ایی میشه سابقه مدیریتی نتیجش میشه این. واقعا تخصص در امور محول شده اصلا مهم نیست؟ اینا رو توی کار یاد میگیرن، مگه کارآموزیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
من نه خونه دارم ونه مالک هستم ولی ربط همه چیز به دلار است.مگر میشود کسی خانه اش را بدهد اجاره به ریال و نرخ پارسال و ،ماشین،مرغ،تخم مرغ و ... را به نرخ امسال خرید کند؟؟؟؟

چطور نمیگید ماشین ما در کشورهای همسایه به نرخ 1500 دلار فروش می رود و حتی تویوتا یا تسلا ماشین را به نرخ 7000 دلار می فروشد و شما نمیذارید بیاد داخل بدون اینکه بخواید 5 برابرش کنید.عجبا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
مملکتو نابود کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
واردات خودروهای معمولی باکیفیت بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را باز کنید تا انحصار و دلالی شکسته شود و قیمت‌ها کاهش شدید یابد تا جان و مال مردم در امان باشد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۱:۴۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
سلام بازار خرید وفروش رهن اجاره و خرید وفروش خودرو خوبه کارشناسی و نظامند بشه در این حوزه بنگاه داران صاحبخانه ها هر کاری دلشون میخاد می کنن و با توجه به عدم اطلاع ونیاز افراد چندین برابر برای افراد میافته اینا همش حرام و باعث مشگلات و گره خوردن کارها و خیلی مسائل دیگه میشه این موضوع در شهرهای کوچک که اکثر ن با هم آشنا وفامیل هستن بیشتر مشاهده میشه که خوبه نظامند کارشناسی و حساب کتاب داشته باشه بانگهام هم همینطور خوبه سیستمه خودشون رو اصلاح کنن بنفع همه خودروسازان م همینطور که خودروی که نه کیفیت داره رو به بالاترین قیمت میفروشن همه اینها حرام و منشا مشگلات دیکه م هست که کاها حل نشدنی خواهد بود انسانیت خودش ی دین جداست و مشترک بین همه جهان هست حتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۲ دی ۱۴۰۰
حدود یکماه جلوتر یکی از مسئولین در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد خرید اوراق بهادار برای وام مسکن حذف شده است .وقتی به بانکهای مسکن مراجعه میکنیم می گویند هیچ چیز بدستشان نرسیده است و کما کان بایستی برای وام اوراق را بخری و نرخ سود وام مسکن با احتساب خرید اوراق حدود 25 تا 28 درصد میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ دی ۱۴۰۰
همش از بی کفایتی مسئولین دولت هست اگر نمیتونید کشور اداره کنید کنترات بدید چینیا بیان کشور اداره کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
پس قانون مالیات خانه های خالی چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
دیدن خونه خالی فامیل هاشون بیشتره منصرف شدن،خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۲ دی ۱۴۰۰
ساده اگر مالیات ببندند فشارش به بدبخت بیچاره ها میاد برو دعا کن اینجور نشه
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۰۸:۴۱ ۱۲ دی ۱۴۰۰
عرضه شو ندارن
آخرین اخبار