بر اساس اعلام محققان UCL و امپریال کالج لندن نانوروبان‌های فسفرین در تبلیغات و انواع جدید سلول‌های خورشیدی کاربرد دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ucl.ac.uk، نانوروبان‌های فسفرین رشته‌های روبان مانندی از ماده دو بعدی فسفر و مشابه گرافن هستند. این مواد از لایه‌هایی به ضخامت یک اتم ساخته شده‌اند.نانوروبان‌ها کارایی سلول‌های خورشیدی را به‌ طور چشمگیری بهبود می‌بخشند. محققان UCL این نانوروبان‌ها را برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ تولید کردند. احتمالا خواص آن‌ها فعالیت و کارکرد انواع دستگاه‌ها از جمله باتری ها، حسگر‌های زیست پزشکی و رایانه‌های کوانتومی را تقویت می‌کند. دانشمندان برای اولین بار از PNR برای بهبود کارایی نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی استفاده کردند. پروفسور کریس هاوارد و همکارانش کشف PNR‌ها را در سال ۲۰۱۹ گزارش کردند.

سلول‌های خورشیدی

یافته‌های جدید محققان اولین شواهد تجربی در مورد استفاده از PNR به عنوان مسیری امیدوارکننده برای بالا بردن کارایی سلول‌های خورشیدی است. همچنین تطبیق‌پذیری این نانومواد جدید برای استفاده در دستگاه‌های اپتوالکترونیکی نسل بعد نیز ثابت شده است. این تیم PNR‌ها را در سلول‌های خورشیدی ساخته شده از پروسکایت‌ها ترکیب کردند. برخلاف سلول‌های خورشیدی غیر قابل انعطاف سنتی مبتنی بر سیلیکون، سلول‌های خورشیدی پروسکایتی را می‌توان از محلول‌های مایع ساخت. این امر چاپ کم‌ هزینه را در فیلم‌های نازک و انعطاف‌پذیر تسهیل می‌کند.

نانوروبان‌های فسفرین

می‌توان از نانومواد جدید مانند PNR‌ها به عنوان یک لایه اضافی برای بهبود عملکرد و کارایی دستگاه استفاده کرد. با این روش محققان قادر به تولید سلول‌های خورشیدی پروسکایت با بازدهی بالای ۲۱ درصد و همتراز با سلول‌های خورشیدی سیلیکونی سنتی شدند. همچنین بهبود تحرک حفره‌های سلول‌های خورشیدی به حرکت بهتر جریان الکتریکی بین لایه‌های دستگاه کمک می‌کند. تایید قدرت PNR سبب طراحی قوانین جدید برای دستگاه‌های الکترونیک نوری می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.