کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اگر عربستان بخواهد جنگ یمن را پایان دهد باید از رفتار‌های خود در منطقه به ویژه دست اندازی‌هایی که دارد دست بکشد.

داوود احمد زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رفتار‌های متناقض عربستان در مواجهه با کشورمان می‌گوید ایران و عربستان به عنوان بازیگران و کنشگران اصلی منطقه به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های استراتژیکی، ژئو پلیتیکی و ژئو کالچر با یکدیگر دچار تضاد منافع بودند.

ماجرای تنش بین ایران و عربستان سعودی به ۶ سال قبل باز می‌گردد. درست هنگامی که عربستان شیخ باقرالنمر روحانی شیعه و تعدادی از جوانان شیعه را اعدام کرد.

او معتقد است بحث رقابت منطقه‌ای ای میان ایران و عربستان با وقوع جنگ تحمیلی شدت بیشتری به خود گرفت، چرا که عربستان تلاش کرد که از طریق حمایت از عراق و رژیم بعث از نفوذ معنوی و مادی ایران در منطقه به ویژه در مسئله هلال شیعی ممانعت کند.

او می‌گوید به رغم سیاست‌های متعادل و مصالحه جویانه ایران در منطقه، عربستان با استفاده از ابزار نظامی و نفوذ‌هایی که در منطقه حاشیه نشین خلیج فارس دارد تلاش کرده با منافع ایران ستیز داشته باشد و از روابط حسنه کشورمان با برخی کشور‌های عربی به عنوان پدرخوانده ممانعت کند، از نشست‌های متعددی که در شورای همکاری خلیج فارس تشکیل می‌شود گرفته تا بیانیه ضدیت با منافع ایران و دفاع از رفتار‌های متناقض بر سر جزایر سه گانه ایرانی.

او گفت: همچنین قدرت گرفتن شیعیان در منطقه به ویژه در عراق، بحرین و یمن باعث شده است سعودی خود را در تنگنای ژئوپلیتیکی حس کند، بنابراین تلاش کرده از راه‌هایی مانند متوسل شدن به برخی از قدرت‌های بیگانه به ویژه آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها از قدرت یابی و نفوذ بیشتر ایران در منطقه و محور مقاومت در سوریه و عراق جلوگیری کند.

به بیان احمدزاده از سوی دیگر شاهد بودیم که در پرونده هسته‌ای ایران عربستان سعودی تلاش کرد هر گونه مصالحه و امکان رسیدن به تفاهم نهایی بین ایران و کشور‌های ۱+۴  انجام نشود. مذاکرات امنیتی بین ایران و عربستان که چندین دور آن با میانجی‌گری عراق صورت گرفته تنها حول مسائل امنیتی بوده است و نکته محوری آن این است که عربستان تمایل دارد از نفوذ ایران برای پایان دادن به جنگ یمن استفاده کند.

احمدزاده ریاض را از جانب یمن در موضع ضعف دانست و گفت: اگر عربستان بخواهد جنگ در یمن را پایان دهد  باید از برخی رفتار‌های خود در منطقه به ویژه دست اندازی‌هایی که دارد و در تضاد منافع ایران است، دست بکشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
7891
۱۰:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
عربستانی ها در فتنه خیلی متبحر و حرفه ای هستند. با چانه زنی از بالا و فشار از پایین لطفا سعی خوهند کرد که به خاطر رهایی مردم مظلوم یمن هم که شده طوق لعنت را که همان مسوولیت شروع و پایان جنگ باشد را بنحوی غیر محسوس به گردن ایران اویزان کنند و تا میتوانند از ایران تاوان این جنگی که ما مخالفش بوده ایم از ابتدا تا انتها بگیرند. و جاخالی تاریخی بدهند. و اینگونه ارشدیت خود را به همه ثابت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
هم شیعه وهم سنی درهیچ شرایطی ازاعتقاداتشان دست برنمی دارند ولی قانون زندگی بشریت فقط تعاملات سازنده
است . همانطور که انسان اگر از دشمن خود پذیرایی نمی کند ولی درهیچ شرایطی حق ندارد به دشمن سلام نکند.ویا بی احترامی کند. حساب جنگیدن با دشمن با حساب مدارا کردن با او متفاوت است . عربستان هم مثل هردشمن یا دوستی ممکن است اشتباه کند ولی برشیعیان فرض است که ازجذابیت وجاذبه اسلام هرگز نکاهند و تا انسان با دشمن درگیری نظامی نکرده رعایت حریم تعاملات تنش زا ازسوی طرفین واجب است
وانتخاب مذاکرات هم امرمثبتی است ولی ایران باید توجه نماید که در زمین دشمن بازی نکند و با عربستان روابط خیلی محدودی را برقرلر نماید و قدم به قدم وبا حفظ سیاستهای خود پیش برود
Canada
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۰
نمیخواهند قبول کنند که
شکست خورده اند
به اینخاطر دور و ور ایران زمین میچرخند
در سوریه .عراق .یمن .لبیی .سودان .سومالی ووو شکست خورده اند
با وجود کمک از تکفیری ها
آخرین اخبار