قالیباف گفت: بحث علمی و فناورانه بودن ویژگی مهم دستاورد‌های جهاد دانشگاهی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ظهر امروز یک شنبه (۵ دی) نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های جهاددانشگاهی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور و جمعی دیگر از مسئولان جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.

قالیباف گفت: بحث علمی و فناورانه بودن ویژگی مهم دستاورد‌های جهاد دانشگاهی است.

او افزود: در حالی که همیشه بحث متخصصین داخلی را داریم این نمایشگاه نمادی متخصصان داخلی است که می‌شود با اطمینان به آن‌ها تکیه کرد.

قالیباف با بیان اینکه ما نیاز به فناوری خارجی داریم گفت: مهم این که ما انتقال تکنولوژی و بومی سازی را تبدیل به برند‌های مهم دنیا کنیم که نمایشگاه امروز این ظرفیت را نشان داد.

 رئیس مجلس تاکید کرد: در بخش پزشکی و سلولی انصافاً کار‌های ماندگاری انجام گرفته است و از جهت علمی در مرز علم حرکت می‌کنیم و  آن را به صورت کاربردی در محیط‌های کاری، بیمارستان‌ها و استفاده می‌کنیم.

او افزود: ما بعضی وقت‌ها کار را برای توسعه علم و گسترش انجام می‌دهیم که این روش حتماً خوب است، اما در شرایط امروز کشور در موقعیتی هستیم که باید مسئله محور حرکت کنیم.

رئیس مجلس با بیان این که امروز اقتصاد مشکل اصلی ما است گفت: ما سیاستگذاران باید به صورت روشن اولویت‌ها و پیشران‌های اقتصادی را مشخص کرده و پروژه‌های کلان مان را در آن پیشران‌ها مشخص کنیم و مسئله محور ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم.

قالیباف گفت:  امروز متاسفانه در کشور نقدینگی گسیخته داریم. برای سوق دادن این نقدینگی باید به فضای تولید و فضای سرمایه‌گذاری در مسئله‌های اولویت دار در حوزه پیشران‌های به خصوصن پروژه‌های کلان بازتعریف داشته باشیم.

رئیس مجلس بیان اینکه ما در دوران تحریم هستیم سرمایه‌گذاری خارجی نداریم اضافه کرد: اگر از سرمایه داخلی می‌خواهیم استفاده کنیم باید چگونگی آن را بدانیم که این از ضعف‌های کار ماست که نمی‌توانیم استفاده لازم را بیریم.

رئیس مجلس بیان کرد: برای رفع این مشکل باید مکانیزم سرمایه گذاری را به سمت نهاد‌های غیر دولتی و بخش خصوصی سوق دهیم. ما باید به سمت نهاد‌های غیردولتی برویم و سرمایه‌ها را به سمت آن‌ها سوق دهیم و بخش خصوصی را وارد این کار کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت درست استفاده کنیم.

سخت‌ترین کار در کشور استفاده فناوری‌های داخلی است

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه این برنامه گفت: ما مدعی شدیم که می‌توانیم دکل‌ها و مته‌های حفاری را بسازیم و این کار را کردیم. ظرف یکسال می‌توانیم به دانش طراحی و ساخت برخی از قطعات سریع سیر تا ۳۰۰ کیلومتر دست یابیم.

طیبی گفت: برنامه هفتم توسعه باید برنامه‌ای باشد که سبب تحولی در حوزه اقتصادی با توان ملی شود. از مجلس شورای اسلامی توقع داریم در این برنامه به این فناوری‌ها توجه جدی کند.

وی افرود: توسعه فرهنگی، علم و فناورانه، آموزش‌های مهارتی از زیرساخت‌های اساسی و اصلی پیشرفت هر کشور هستند.

او با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان مولد انقلاب اسلامی دانست و گفت: این نهاد تصمیم گرفت که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی و فناوری و آموزش‌های مهارتی توان کشور را بومی سازی کند که به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار