مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر گفت: کتاب‌ها از یک سو با قیمت بالا و از سوی دیگر با شمارگان غیرواقعی منتشر می‌شوند.

کامران شرفشاهی مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه چاپ کتاب به میزان حداقلی رسیده است، اظهار کرد: این روزها میزان حداقلی کتاب هم در شمارگان و هم در تعداد عناوین آن دیده می‌شود. بخشی از کتاب‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مولفان در زمینه انتشار تولید می‌شوند و شاهدیم حتی شمارگان برخی کتاب‌ها به ۱۰ نسخه می‌رسد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کتاب با ۱۰ نسخه منتشر می‌شود، اما ناشر و مولف با هم توافق می‌کنند شمارگان بیشتری روی جلد کتاب‌ها درج شود. از یک سو قیمت کتاب‌ها بالا و از سوی دیگر شمارگان کتاب‌ها غیرواقعی است. یک مشکل بزرگ که به این زودی‌ها نمی‌توان آن را درست کرد.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه کارگروهی باید تشکیل شود تا از یکه تازی‌های مافیای کاغذ و ملزومات صنعت چاپ جلوگیری کند، ابراز کرد: نباید با قیمت بالای کتاب توقع داشته باشیم جامعه ما کتابخوان شود.

شرفشاهی ادامه داد: مشکل اینجاست که تشکیلات وزارت ارشاد ما واپس زده است. اگر به ملزومات صنعت چاپ و تخصیص کاغذ به ناشران توجه می‌شد، کاغذ دولتی به ناشران خاصی داده نمی‌شد و شاهد وضعیت کنونی در بازار نشر نبودیم. بخش اعظمی از کاغذ به ناشران کمک آموزشی داده شده است که برای خودشان مافیا هستند و تجارت پرسودی دارند.

وی بیان کرد: صنعت نشر ما در حال حاضر یک کلاف درهم پیچیده‌ای است. بسیاری از ناشران کاغذهایشان را در بازار آزاد عرضه می‌کنند. حتی در مواردی کاغذ‌ها را خرد کردند و به عنوان کاغذ باطله فروختند. حکایت عجیب در جامعه ما این است که اشخاص دلسوزی این موارد را بیان می‌کنند، اما در همچنان بر پاشنه قبلی می‌چرخد. این تحول باید در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با صنعت چاپ ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار