به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ از هفتههای گذشته به صورت مکرر ما شاهد افزایش تعداد تصادفات جادهای در کشور هستیم، تصادفاتی که به علت وجود نقاط حادثه خیز منجر به مرگ تعدادی از هموطنان شده است.
یکی از جدیدترین اخبار در خصوص سانحه رانندگی؛ مربوط به امروز صبح و واژگونی مینیبوس در محور گنبد به مینودشت در استان گلستان بود که تاکنون سه فوتی و ۱۷ مصدوم برجای گذاشته است.
همچنین روز گذشته هم تصادف زنجیرهای در محور اهواز به خرمشهر رخ داد که بر اثر این تصادف به دلیل برخورد کامیون حامل احشام با مینی بوس سرویس کارگران و سه دستگاه خودروی سواری بیش از ۱۰ نفر از هم وطنان فوت کردند و ۱۵ نفر هم زخمی شدند.
پس از کاهش شیوع ویروس کرونا و افزایش ترددهای جادهای میزان تصادفات جادهای هم در چند ماه گذشته افزایش یافته که به گفته بسیاری از مسئولان مهمترین دلیل آن خطای انسانی و ایمن نبوده مسیرهای جادهای است.
موضوعی که وزیر راه و شهرسازی در آغاز طرح زمستانه به آن اشاره کرده و گفت: امیدواریم امسال حوادث کمتری داشته باشیم. سال گذشته در نقاط حادثه خیز اقدامات مناسبی انجام شده است، این نوید را میدهم که تا ۲ سال آینده با کمک شهرداریها هیچ نقطه حادثهخیزی در کشور نداشته باشیم.
چندی پیش سازمان پزشکی قانونی ایران از افزایش آمار جان باختگان حوادث رانندگی در نیمه اول امسال خبر داد و اعلام کرد که در این مدت به طور میانگین روزانه ۴۶.۵ نفر جان خود را از دست دادهاند به طوری که در نیمه نخست امسال ۸ هزار و ۶۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش یافته است.
بنابراین گزارش، استانهای فارس، تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ۶۸۷، ۵۸۲ و۵۷۶ فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتهاند.
براساس این گزارش یکی دیگر از اصلیترین دلایل وقوع تصادفات جادهای که بسیاری از کارشناسان هم بر آن عقیده دارند نقاط حادثه خیز است که هنوز بر اثر گذشت سالیان زیاد اصلاح نشده و همین امر خود باعث شده که در این مناطق شاهد تصادفات باشیم.
رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: برنامههای سالیانه ما در افزایش ایمنی راههای کشور و رفع نقاط حادثه خیز به طور جدی دنبال میشود.
او گفت: وقتی در یک نقطه تصادفات تکراری میشوند، کارشناسان راهداری آن نقطه را بررسی و برای کاهش تصادفات در آن نقطه برنامههایی طراحی میکنند. اگر نقاط حادثه خیز جدیدتر با اولویت بالاتر شناسایی شود، کارشناسان این سازمان، رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار میدهند.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: از ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور ۵۰۰ نقطه اصلاح شده و در این نقاط حداقل ملزومات ایمنی از جمله نصب تابلو و کارهای کم هزینه انجام شده و اقدامات اصلی منوط به تامین اعتبار است.
اکبری توضیح داد: تاکنون یک سوم از نقاط حادثهخیز اصلاح شده و البته برای اصلاح اساسی این نقاط دو تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی تاکنون تنها ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این بخش تامین شده است با وجود این کمبود پرداخت اعتبارات خوشبختانه تمامی پیمانکاران در این بخش همکاری لازم را انجام میدهند.
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور قرار دارد، گفت: حدود ۲۰۰ نقطه از این مناطق اصلاح شده و ۲۵۱ نقطه هم در اولویت ما قرار دارند که برخی از اقدامات آنها و زیرسازیها انجامشده است.
او گفت: همچنین اصلاح یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز را هم در دستور کار خود قرار دادهایم که برای این اصلاح آنها سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
امانی چندی پیش اعلام کرده بود سهم اتوبوس در میزان تصادفات ۳ درصد است و در سال۲۴۰ میلیون نفر جا به جا میشود، بنابراین با این میزان جا به جایی سهم تصادفات ناچیز است. در انتخاب رانندگان برای ناوگان حمل و نقل جادهای دقت و بررسی بسیار زیادی انجام میشود و تمامی رانندگان برای این ناوگان باید دوره و آزمایشات تخصصی را گذرانده باشند.
سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرده بود انسان، وسیله نقلیه و راه، اصلیترین عوامل تصادف هستند که عامل انسانی مهمترین آنها است؛ ما بر اساس اضلاع این مثلث، تحلیلهایی انجام میدهیم که در آن عامل انسانی به عنوان عامل ۸۵ درصد تصادفات شناخته شده است.
او ادامه داد: البته عوامل راه و وسیله نقلیه هم میتوانند نقش عامل انسانی را تقویت یا تضعیف کنند؛ به طوری که گاهی باعث جلوگیری از وقوع حادثه میشوند و گاهی بر شدت تصادف و تعداد تلفات اثر میگذارند.
رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: به عنوان مثال خودرویی که در شرایط لغزنده در حال حرکت است، اگر مجهز به ترمز ضد قفل نباشد، حین ترمز از مسیر خود خارج شده، به مسیر مخالف وارد و باعث تصادف میشود.
او گفت: اگر راه، جدا کننده مناسب داشته باشد، یا خودرو مجهز به ترمز ضد قفل یا کیسه هوا باشد از شدت جراحات و تصادف کاسته میشود.
و بجایش حمل نقل ریالی و درون شهری را گسترش دهد و یارانه و بودجه را در این زمینه مصرف کند .
یه فعلم تازه کار از کارشناس اداره راه که بیشتر از بیست سال سابقه داره بیشتر دریافتی داره
ساده نیست اما امیدوارم آقای رئیسی بتونن تمام معضلات رو حل کنن توقعمون ازشون اینه که سفت و سخت و جهادی بیفتن به جون مشکلات ، بی رو دربایستی و با خیال راحت بابت حمایت مردم هر مسئول نا کارآمد رو راحت بذارن کنار و حرف دلشون رو بزنن...
البته من منکر نیستم ولی وقتی جاده شکستگی، چاله، دست اندازهای نابجا و .... داره ، راننده ای از مسیر رد میشه بعضی اوقات برای رد کردن این موانع مجبور میشه تغییر مسیر بده که همون هم باعث تصادف میشه و البته به عنوان خطای انسانی شناخته میشه.
مگه یه چاله چقدر آسفالت میخواد که شما ترمیمش نمی کنید؟!!!