مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: میزان ازدواج در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹درصدکاهش یافته است و استان بوشهر در جایگاه بیست و هفتم کشور قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، اسکندر پاسالار مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در جمع خبرنگاران به مناسبت سوم دی روز ثبت احوال گفت: تا پایان آبان، جمعیت استان یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۵۰ نفر بوده است که ۷۱ درصد در شهرها و ۲۸.۵ درصد در روستا‌ها سکونت دارند. همچنین ۵۳ درصد جمعیت استان را مردان و ۴۷درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

او افزود: در ۸ ماه امسال در هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان به دنیا آمده است و در مجموع در این مدت، ۹ هزار و ۶۴۰ نوزاد متولد شده‌اند که تعدادشان نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است. ۵۱ درصد متولدان این دوره زمانی پسر و ۴۹ درصد دختر هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: میزان ولادت به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان بوشهر  ۱۲.۱ و در کشور ۱۳.۴ نفر است. بنابراین بوشهر نسبت به میانگین کشوری جایگاه بیستم را دارد.

به گفته پاسالار، میانگین سن مادران برای اولین فرزند در کشور ۲۹ سال و نیم و در این استان ۲۹ سال و هشت ماه است.

او افزود: میانگین سن پدران برای اولین تجربه فرزندداری در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۱ سال و هفت ماه بوده است که اکنون این رقم به ۳۲ سال افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: قبل از سال ۱۳۹۴ الگوی نرخ باروری در گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال بود اما اکنون به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

پاسالار گفت: سهم فرزندآوری مادران زیر ۳۰ سال در سال ۱۳۹۰، ۳۱.۱ درصد بود اما اکنون این رقم به ۵۰.۵ درصد افزایش یافته است.

۱.۳ درصد از ولادت‌های کشور در بوشهر ثبت شد

او افزود: فاصله تا فرزندآوری در استان بوشهر برای یک سال و کمتر از یک سال اول زندگی مشترک ۱۱.۴ درصد، بین یک تا پنج سال اول زندگی ۴۱.۵  درصد و با فاصله زمانی بیشتر از ۵ سال برابر با ۵۶.۷  درصد است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، این استان سهم ۱.۳ درصدی از ولادت‌های کشور را دارد. در ۸ ماه  امسال ۱۵۹ مورد دوقلو و ۷ مورد سه قلو در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: در این مدت نام‌های محمد، حسین، علی، امیرعلی وامیرحسین برای پسران و نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، رستا و رقیه برای دختران بیشترین فراوانی را در استان بوشهر داشته است.

میانگین سن فوت‌شدگان در بوشهر ۶۴.۳ سال بوده است

پاسالار ادامه داد: در ۸ ماه امسال میزان عمومی فوت در استان بوشهر ۵. ۳ نفر بوده است و از این لحاظ این استان در جایگاه بیست و نهم قرار دارد. همچنین نسبت فوت مردان بوشهری در برابر زنان ۱۳۱ به ۱۰۰ نفر است.

او گفت: در این مدت میانگین سن فوت‌شدگان در استان بوشهر ۶۴.۳ سال بوده است. میانگین سنی فوت مردان بوشهری ۶۲.۲ سال و زنان بوشهری ۶۷.۱ سال بوده است.  

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: شهرستان دشتستان بیشترین آمار مرگ و میر را دارد.

پاسالار ادامه داد: نرخ رشد طبیعی جمعیت(جایگزینی) در استان بوشهر سال ۱۳۹۰،  ۱.۵۵ درصد بود اما اکنون این رقم به ۰.۸ درصد رسیده است.

در ۱۰ درصد ازدواج‌ها زنان از مردان بزرگ‌ترند

او با اشاره به اینکه میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر۵.۶ است، گفت: در نیمه نخست امسال ۳ هزار و ۲۹۱ ازدواج در این استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۹درصدی را نشان می‌دهد و استان بوشهر در جایگاه بیست و هفتم کشور قرار دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه میانگین سن اولین ازدواج در این استان برای پسران ۲۸.۱ سال و برای دختران ۲۳.۷ سال است، افزود: دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و پسران ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی ازدواج در استان را دارند.

پاسالار در خصوص اختلاف سنی زوج‌های بوشهری در زمان ازدواج ادامه داد: در ۸۰ درصد موارد مردان بزرگ‌تر از زنان، ۱۰ درصد همسن و ۱۰ درصد زنان از مردان بزرگ‌تر هستند.

او با اشاره به اینکه میزان عمومی ازدواج در استان بوشهر ۱.۹ است، افزود: در نیمه نخست امسال هزار و ۳۲ واقعه طلاق در این استان ثبت شده است و بوشهر از این نظر در جایگاه بیست و چهارم کشور قرار دارد

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: بیشترین تعداد طلاق ثبت شده در استان مربوط به یک تا ۲ سال شروع زندگی مشترک با ۸.۲ درصد است.

۴۹۰ بوشهری نامشان را عوض کرده‌اند

پاسالار ادامه داد: در استان بوشهر تاکنون ۸۰۰ هزار واجد شرایط برای صدور کارت هوشمند ملی شناسایی شده که ۶۶ هزار و ۱۲۵ کارت تاکنون صادر شده و ۱۲۵ هزار نفر در انتظار دریافت کارت هستند و همچنین ۴ هزار و ۵۰۰ کارت نیز تاکنون صادر شده است اما افراد برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.

او گفت: در ۹ ماه نخست امسال تعداد ۴۹۰ نام در استان بوشهر عوض شده است که این افراد بیشتر خانم و در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده‌اند همچنین در این مدت ۱۰۳ مورد نام خانوادگی تغییر کرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه امکان صدور شناسنامه برای فرزندان متولد شده از مادران ایرانی و پدران خارجی از سال ۱۳۹۹ محقق شده است، افزود: تاکنون ۳۷۲ شناسنامه در استان بوشهر از این طریق صادر شده است؛ مرجع و پیشخوان تشکیل پرونده برای این فرزندان اداره کل امور اتباع خارجی استانداری است.

پاسالار گفت: طبق اطلاعات منتشر شده و سرشماری ذکر شده در کتاب طلاق در ایران، بیشترین میزان تجرد قطعی مربوط به زنان استان بوشهر بوده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.