بخشدار دامِن ایرانشهر گفت: ۶٣ رشته قنات فعال در این بخش نقش مهمی در رونق کشاورزی و دامپروری منطقه دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  تیمور کریم‌زایی بخشدار دامِن ایرانشهر با اشاره به وضعیت بی آبی در روستا‌های این بخش گفت: احیای قنوات گامی موثر برای نجات روستا‌ها و رونق کشاورزی و دامداری است به همین سبب ضروریست همواره مورد توجه قرار داشته باشند.

وی گفت: زیربنای اشتغال زایی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی بستگی به وجود این مایه حیاتی دارد و باید در نگهداری و احیای آن همه توان و ظرفیت را به طور بهینه به کار گرفت.

بخشدار دامِن ایرانشهر با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنات‌های این بخش با هدف حفظ آن‌ها به‌عنوان میراث فرهنگی و افزایش آبدهی مصارف کشاورزی در دست پیگیری است گفت : در یکسال گذشته بیش از ٢٠ رشته قنات در این بخش لایروبی و احیا شده است.

وی گفت: حفظ قنات یعنی حفظ حیات در یک عرصه بیابانی، چرا که باصرفه‌ترین و مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قنات است.

کریم‌زایی گفت: قنات یکی از دیرینه‏‌ترین و با صرفه ‏ترین‏ روش‌های استخراج آب‌های زیرزمینی است و احیای قنوات مطمئن‌ترین و پایدارترین گزینه در بهره‏ برداری مطلوب و منطقی از سفره ‏های آب‏ زیرزمینی است.

وی از کشاورزان منطقه خواست: با عملیات پینه برداری، لایروبی، پیشکاری و کول گذاری مسیر قنوات ضمن بالابردن عمر و راندمان آبدهی قناتها، از این میراث گرانبها که یادگار نیاکان منطقه به شمار می‌رود به خوبی حفاظت و حراست کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار