قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اظهار نظر منتقدان نامه این مرکز به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت واکنش داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید بر اساس تحلیل‌های کارشناسی در نشست‌های این مرکز، اکثریت کارشناسان به طرح مشهور به صیانت اشکالاتی وارد کرده‌اند، هر چند بر ضرورت وجود بستر قانونی برای آن تأکید دارند.

عطاءالله رفیعی آتانی توضیح داده «نظرهای مرکز پژوهش‌ها درباره این طرح دقیقاً همان نظرهای دوره قبلی بود، با این تفاوت که نظرهای ذی‌ربطان و مخاطبان طرح نیز در دور جدید بررسی محل استناد واقع شده است.»

اول دی ماه  مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به رضا تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی خواستار مهلت بیشتر برای بررسی این طرح شده بود. مرکز پژوهش‌ها در نامه خود گفته بود طرح موسوم به صیانت اشکالات متعددی دارد. 

روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس در خبر کوتاه خود اعلام کرده بود طرح صیانت موجب کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، ایجاد بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی و به مخاطره افتادن امنیت سرمایه‌گذاری خواهد شد. مرکز پژوهش‌ها گفته بود محتوای این طرح در شئون مختلف زندگی مردم مداخله بسیار زیادی خواهد داشت و نخبگان را به مهاجرت ترغیب می‌کند. 

پایگاه اینترنتی مرکز پژوهش‌ها پس از واکنش برخی نمایندگان به انتشار خبر کوتاه این مرکز در رسانه‌ها نامه کامل خود را به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت منتشر کرد.

در روزهای اخیر بعضی مخالفان نظر مرکز پژوهش‌ها، اقدام این مرکز را سیاسی کاری دانسته‌اند.

در نامه مرکز پژوهش‌ها آمده مرکز پژوهش‌ها ۹ جلسه با بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان کسب‌وکارها، صاحب‌نظران، اتحادیه‌های صنفی، نهادهای پژوهشی، نمایندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی و اصحاب رسانه برگزار کرده و از صاحب‌نظران و همه طرف‌ها برای بررسی طرح دعوت کرده است.

ورود شجاعانه به عرصه قانونگذاری در فضای مجازی برخلاف کوتاهی مستمر دولت‌ها در ارائه لوایح مورد نیاز، تلاش برای ساماندهی حکمرانی فضای مجازی، کاهش وابستگی فضای مجازی در کشور به خدمات سرویس‌های خارجی، حمایت از توان داخلی، تلاش برای ارتقای شورای عالی فضای مجازی و توجه به ضمانت اجرای مصوبات این شورا و توجه به صیانت از داده‌های کاربران بخشی از محاسن طرح صیانت از طرف مرکز پژوهش‌ها اعلام شده است.

مرکز پژوهش‌ها در نامه خود اعلام کرده طرح حمایت از حقوق کاربران «ایرادات حقوقی قابل‌ توجه در نقض اصول متعدد قانون اساسی» دارد. به علاوه «گسترش اختیارات نهادهای فراقانونی، بدون نظارت و امکان ایجاد رانت‌های گسترده در کسب‌وکارهای دیجیتال و کاهش سرمایه اجتماعی نهادی» از ایرادهای دیگر محتوای این طرح برشمرده شده است.

علی خضریان نماینده تهران که عضو جبهه پایداری نیز هست، با انتقاد به نظر مرکز پژوهش‌ها گفته بابک نگاهداری، رئیس این مرکز در حالی کلیات طرح حمایت را بدون پشتوانه پژوهشی رد کرده که این طرح پس از طی مراحل پژوهشی و تأیید ناظران علمی در این مرکز تهیه شده است و اقدام نگاهداری را عامل تقویت کننده شائبه غلبه مؤلفه‌های سیاسی بر علمی دانسته است.

پیش از بابک نگاهداری، علیرضا زاکانی ریاست مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشت.

نیمه ابتدایی امسال مجلس یازدهم موافقت کرد طرح صیانت در یک کمیسیون مشترک از نمایندگان مجلس بررسی شود. بررسی این طرح در میان نمایندگان و افکار عمومی مخالفان و موافقان جدی دارد. موافقان بر تنظیم‌گری و مدیریت فضای مجازی و البته ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی تأکید دارند، اما مخالفان از تنگ‌تر شدن فضای فعالیت با بسترهای پیامرسان پیشروی خارجی در فضای مجازی ابراز نگرانی کرده‌اند. بخشی از مخالفان در افکار عمومی بر بی‌اعتمادی نسبت به آینده این طرح تأکید می‌کنند. 

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در واکنش خود به مخالفان نامه مرکز پژوهش‌ها همچنین می‌گوید که «در دور نخست بررسی به عنوان مرکز نیز هیچ گزارش تحقیقی به نحو متعارف مرکز نیز منتشر نشد که همه اشکالات، ضعف‌ها و قوت‌های آن گفته شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۷:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
بچه کوچولو هم می‌دونه که این طرح منجر به مسدود کردن تمام اینترنت جهانی خواهد شد و تمام فیلترشکن ها ... شبکه های اجتماعی واتساپ اینستا تلگرام هم شامل اینترنت جهانی هست ...و چه بد مملکتی خواهیم داشت بدون اینترنت جهانی...حدس می‌زنم مخابراتی ها میخان کارت های تلفن بین الملل رو مجدد به مردم بفروشن چون تماس های تصویری وایبر و واتساپ برای مردم ارزان درمیاد ... درضمن مسدود شدن نت خارجی طبعات سنگین اقتصادی هم خواهد داشت...یادتون باشه تاجران حرفه ای فارکس و ارز دیجیتال و باینری و بطور کلی تاجران جهانی بعد از مسدود شدن نت از ایران فرار میکنن...اونها نقش بسزایی در ارز آوری دارن ...این فقط یک بخش از هزاران بخشی هست که متحمل ضرر میشه.... متاسفانه افراد بی تدبیری در ارگانهای دولتی داریم که بعلت بی‌سوادی طرحی مانند صیانت که همون مسدود شدن نت خارجی در قالب اسم زیبای صیانت هست رو میخان اجرا کنن... باید جلوشون گرفته شه...هر چه سریعتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران چرا اصرار بر استفاده از عنوان « طرح صیانت » دارد ؟! ما اساسا طرحی با این نام نداریم و نمایندگان هم تابستان امسال طرحی با چنین عنوانی بررسی نکرده اند.
آخرین اخبار