رئیس مرکز تحقیقات آب‌های زیرزمینی و ژئوترمال دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از راه‌های تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته زمین‌شناسی، ارائه بورسیه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین محمدزاده، رئیس مرکز تحقیقات آب‌های زیرزمینی و ژئوترمال (متآب) دانشگاه فردوسی مشهد در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات اساسی که وضعیت جامعه را به خطر می‌اندازد بی‌توجهی به محیط زیست است.

وی با انتقاد از کاهش کیفیت آموزش و تحصیل و حتی انگیزه دانشجویان نسل جدید، گفت: یکی از راه‌های تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته زمین‌شناسی، ارائه بورسیه به صورت کاملا هدف‌دار و حمایت مالی از فعالیت دانشجویان در این حوزه است.


بیشتر بخوانید


محمد وحیدی‌نیا، مدیر گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر در رشته زمین‌شناسی نگرانی نسبت به کمبود نیرو وجود دارد و این بحث می‌تواند برای آینده شاخه‌های شغلی که وابسته به این رشته هستند، نگران کننده باشد.

وی گفت: متاسفانه به درس زمین‌شناسی در مقطع دبیرستان به میزان کافی توجه نشده و روز به روز از اهمیت این درس کاسته می‌شود.

مدیر گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی از تجهیزات مطلوبی برای این رشته برخوردار هستند و ظرفیت زیادی برای پرورش دانش‌آموختگان متخصص و حرفه‌ای در حوزه زمین‌شناسی وجود دارد که متاسفانه بلااستفاده باقی مانده‌اند.

در ادامه این جلسه ناصر حافظی مقدس، عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کاهش جمعیتی که درحال وقوع است عواقب بسیار زیادی برای کشور در بر خواهد داشت و در آینده نزدیک نه تنها برای رشته زمین‌شناسی بلکه برای سایر رشته‌ها نیز باید به جذب نیرو از مراجع و ظرفیت‌های مختلف ولو بیرونی بپردازیم.

وی گفت: روش‌های استخراج معدن بسیار راحت شده و به همین خاطر است که رجوع افراد به علم زمین‌شناسی کاهش یافته است. از طرفی ابعاد این رشته برای افراد نامشخص باقی می‌ماند.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر بتوانیم مشکلات و ایده‌های موجود در این مسئله را دسته‌بندی کرده و به خوبی ارائه دهیم، موفق به چاره‌اندیشی درستی در این خصوص خواهیم بود. معدن احتیاج به سرمایه‌گذاری و تشویق فعالیت عملی برای دانشجویان دارد. بخش خصوصی برخلاف دولت در ارتباط با تشویق دانشجویان به ورود در حوزه زمین‌شناسی و معدن از نقش بسیار پررنگی برخوردار است.

انتهای پیام//ف.ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۷:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنده دکتری مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ دارم. آقای محمدزاده چرا همیشه سعی دارید زمین شناسی رو به معدن وصل کنید. اصلا چه ربطی به هم داره؟ زمین شناسی علوم پایه هست که اطلاعات اولیه رو به مهندس اکتشاف میده و هیچ علم و دیدی نسبت به پایداری سازه و مدلسازی استخراجی نداره. پس خواهشا اول حوزه خودتون رو رعایت کنید بعد در مورد معدن نظر بدید. راه دادن دوستان زمین شناس به سازمان نظام مهندسی معدن بزرگترین خیانت تاریخ به بچه های معدنی بود. امیدواریم دوستان زمین شناس هم در حوزه تخصصی خودشون در سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور متمرکز بشن تا اینکه تو سازمان نظام مهندسی معدن باشن که هیچ جوره در قواره شون نیست... نه مهندسی بودنش نه معدنش. مانا باشید
Iran (Islamic Republic of)
منیره
۱۰:۵۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
کمبود امکاناته شاید، شاید هم احساس نیاز نشده
آخرین اخبار