مسائل زیست محیطی تالاب بین المللی زریوار با حضور مسئولین استانی در کارگروه شهرستانی مدیریت جامع تالاب بررسی شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با عدم انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی در عدم انسداد فاضلاب‌های ورودی به تالاب زریوار و ساخت و ساز‌های غیرمجاز را غیر قابل قبول دانست و گفت: تمامی ادارات متولی و موظف و همچنین دانشگاه کردستان گزارش کاملی از اقدامات انجام شده و در حال انجام و همچنین طرح‌های علمی و عملی برای حفاظت بهتر از تالاب را به اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه دهند تا در جلسه آتی مطرح و به فاز اجرا درآید.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: هرچه سریعتر باید انسداد ورود فاضلاب‌های روستا‌های باقی مانده به تالاب حل و فصل گردد و هیچگونه تعللی در این خصوص پذیرفتنی نیست و با تمام توان در برابر طرح‌های عمرانی و اقداماتی که به اکوسیستم طبیعی تالاب لطمه بزند خواهیم ایستاد و با هر اقدام و بارگذاری خارج از ظرفیت محیط زیست و مغایربا ضوابط و مقررات زیست محیطی مخالفت خواهد شد.

فریبا رضایی با اشاره به اینکه ۱۳ فقره آتش سوزی در نیزار‌های تالاب در سال جاری غیر متعارف و عمدی بوده است؛ تصریح کرد: آتش سوزی نیزار‌های تالاب زریوار هیچ منفعتی برای کسی نخواهد داشت لذا از مردم طبیعت دوست و فرهنگی حوزه زریوار انتظار می‌رود بیشتر حامی و حافظ زیستمندان کوچک زیستگاه نیزار باشند.

او یادآور شد: در سال جاری بیش از ۵۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز شناسایی و وفق مقررات با آن‌ها برخورد شده و می‌شود، کشت و زرع در محدوده مستثنیات تالاب زریوار مجاز بوده و، اما بهره برداری از چاه‌های غیرمجاز و تغذیه آن‌ها از آبخوان تالاب کاملا غیرقانونی است و دستگاه‌های متولی طبق قانون باید در اسرع وقت برای انسداد و قلع و قمع آن‌ها مبادرت ورزند.

در ادامه نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های مریوان و سروآباد خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی زریوار متعلق به شخص یا فرد و گروه خاصی نیست و این اکوسیستم طبیعی هویت فرهنگی و اجتماعی مردم مریوان و استان به شمار می‌آید و کسانی که تمایل به سرمایه گذاری دارند بدانند قوانین زیست محیطی حاکم بر تالاب ارجح‌تر از پیامد‌های منفی طرح‌های خدماتی و تولیدی است.

شیوا قاسمی پور ادامه داد: مدیریت تالاب نباید قربانی اختلافات داخلی ادارات شود و همانطور که مشخص است متولی اصلی آن سازمان حفاظت محیط زیست است و ارگان‌های ذیربط طبق برنامه‌های مؤظفی مندرج در برنامه مدیریت تالاب زریوار و تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اقدامات اجرایی خود را انجام دهند.

او در ادامه از تخصیص اعتباری جداگانه به دانشگاه کردستان خبر داد و گفت: این اعتبار مختص پژوهش و مطالعات علمی و ارائه راهکار‌های عملی زریوار است که انتظار می‌رود توسط دانشگا کردستان در اسرع وقت مورد استفاده و نتایج آن گزارش شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.