جماعتی گفت: برخی از شرکت‌های داروسازی داخلی، توانایی ساخت قرص‌های ضد کرونا را دارند و منتظر تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: مطالعاتی که در آمریکا انجام شده نشان داد کارایی واکسن کرونا بعد از ٢۵ هفته در برابر دلتا به زیر ۴٠ درصد و در برابر امیکرون به زیر ١٠ درصد رسیده است اما با تزریق دوز سوم کارایی آن به بیش از ٧۵ درصد در برابر امیکرون می‌رسد، بنابراین وزارت بهداشت تاکید به دوز سوم واکسن کرونا دارد.

جماعتی ادامه داد: مطالعات بالینی بر روی واکسن‌های داخلی نشان داده است که کارایی واکسن های داخلی نسبت به خارجی بیشتر است. تولیدکنندگان واکسن داخلی در حال بررسی اثربخشی واکسن در برابر امیکرون هستند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، درباره استفاده از دو داروی پکسلویید و مولنوپیراویر برای درمان کرونا در ایران بیان کرد: با توجه به کارایی این قرصها پیش بینی را می‌کنیم که با مصرف آنها بتوانیم به کنترل بیماری کمک کنیم، اگرچه کنترل بیماری با پیشگیری به کمک تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها نخستین و بهترین راهکار است و در سازمان غذا و دارو بررسی این دارو‌ها در حال انجام است. 

او افزود: چند روز گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا دو قرص درمان کرونا را اپرو (تایید) کرد. برخی از شرکت‌های داروسازی داخلی، توانایی ساخت قرص های پکسلویید و مولنوپیراویر را دارند اما منتظر اخذ مجوز تولید از سازمان غذا و دارو هستند.

جماعتی ادامه داد: پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنی پیراویر تا ۳۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان پیشگیری کند و اگر در افرادی که ریسک تشدید بیماری را دارند، استفاده شود موثر خواهد بود.

جماعتی با اشاره به علائم کرونا گفت: تب، سرفه و گلو درد مهمترین علامت ابتلا به امیکرون است البته ضعف، بی حالی، کوفتگی، درد عضلانی، سردرد و درد‌های گوارشی هم می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی افراد بروز پیدا کنند. باید توجه داشت که وقتی در یک کشور، سویه‌ای غالب می‌شود همه علائم را ناشی از آن سویه می‌دانیم و هنوز درمان اساسی استفاده از کورتئواستروئید و توسیلیزومب است و در افرادی که نیاز به بستری ندارند، درمان‌ها علامتی است.

خطر اوج‌گیری اُمیکرون در کشور طی سه هفته آینده

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه آیا امیکرون پایان پاندمی کروناست، ادامه داد: هنوز اطلاعات کافی درباره شدت بیماری زایی ویروس و میزان مرگ و میر نداریم. در چند هفته آینده اگر ببینم که میزان بستری و مرگ و میر کمتر است، می‌توان این نوید را داد که با توجه به واکسیناسیون‌ و داروهای خوراکی ضد ویروس و رعایت نکات بهداشتی به کنترل پاندمی در کشور رسیده ایم اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج امیکرون در ایران مواجه می‌شویم.

جماعتی تصریح کرد: باید توجه داشت وقتی سویه ای را به یک کشور نسبت می‌دهند به معنای بروز در آن کشور نیست بلکه ویروس‌ها در گردش‌ها بین کشورها دچار جهش می‌شوند و گاهی جهش‌ها منجر به قدرتمندتر شدن ویروس و گاهی منجر به ضعیف شدن آن می‌شود، واکسن زدن از گردش و جهش ویروس جلوگیری می‌کند و انتقال ویروس را کند می‌کند، در نتیجه جهش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه آیا به میزان کافی واکسن برای دوز سوم تامین شده است، گفت: پیش بینی‌ها برای تامین دوز سوم صورت گرفته است و واکسن‌های تولید داخل برای تزریق دوز سوم کفایت می‌کند و تمام افراد بالای ١٨ قبل از آنکه امیکرون سویه غالب در کشور باشد، دوز سوم را تزریق و به ایمنی لازم در برابر ویروس دست پیدا کنند.

جماعتی درباره حضوری بودن مدارس و مراکز آموزشی افزود: توصیه ما این است که اگر قرار است مدارس به صورت حضوری باشد حتما باید دستورالعمل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، فاصله گذاری، شست و شوی مداوم دست‌ها، تهویه مناسب کلاس‌ها رعایت شود چرا که کودکان می‌توانند ویروس را به خانواده منتقل کنند، همچنین وزارت آموزش و پرورش به همراه اولیای مدرسه شرایط لازم را برای حضور دانش آموزان تامین کنند تا موجب آسیب به دانش آموزان و خانواده نشوند و دانش آموزان کانونی برای پیک بعدی کرونا نشوند.

تفاوت‌های امیکرون با سویه‌های قبلی

جماعتی درباره تفاوت‌های امیکرون با دلتا و سویه‌های قبلی، گفت: باید توجه داشت امیکرون از نظر سرایت زایی نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت زایی بیشتری دارد. زمانیکه یک نفر مبتلا می‌شود، می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد، بنابراین این ویروس نسبت به جهش های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده و این سبب شده که ما در مورد رفتار ویروس هنوز اطلاعات کافی نداشته باشیم و منتظر مطالعات بیشتری هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم گیری های لازم را برای جلوگیری از این ویروس انجام دهیم.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی امیکرون ویروس غالب است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه شیوع پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارش ‌تمام کشورهای دنیا آلوده به امیکرون شده اند، در حال حاضر در کشورهای اروپایی بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند، سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۶٠ سال هستند.

جماعتی بیان کرد: کشورهای دنیا دیگر دوز بوستر را قبول ندارند و دوز سوم را در مقابل امیکرون به عنوان دوز تکمیل کننده در نظر می‌گیرند. توصیه ما حتی به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال هم است. با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار امیکرون شود توصیه می‌کنیم در این سنین هم واکسیناسیون داشته باشیم.

رویت تاثیر دورهمی ها و انتشار اُمیکرون در هفته های آینده

او درباره تاثیر دورهمی ها در انتشار سویه امیکرون و خطر بروز پیک ششم تصریح کرد: اگرچه گزارشاتی از دورهمی ها داشتیم ولی معمولا با توجه به سیری که ویروس دارد، اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه گزارشاتی از دورهمی ها داشتیم ولی معمولا با توجه به سیر ویروس، اثرات این گونه موارد، هفته آینده مشخص می‌شود. در خیلی از کشور ها مانند اتریش با انجام قرنطینه‌هایی به مدت سه هفته توانستند، میزان مرگ و میر و بستری افراد را کاهش دهند و موفق هم بودند. در ایتالیا هم از چند روز قبل محدودیت در مجامع عمومی اعمال شد و ما هم پیشنهاد این محدودیت‌ها را دادیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه تدابیر ما برای مقابله با امیکرون رعایت نکات‌ بهداشتی، محدودیت در مجامع و واکسیناسیون دوز سوم است، گفت:  خوشبختانه کیت تشخیص امیکرون در انستیو پاستور ایران ساخته شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است باید توجه داشت که اغلب مبتلایان به امیکرون افراد جوان بودند که سیستم ایمنی قوی داشتند و واکسیناسیون انجام داده بودند؛ شاید ما هم به همین دلایل با تعداد بالای امیکرون مواجه نبودیم.

او افزود: دستورالعمل‌های اولیه ما ارزیابی افراد بستری در بیمارستان‌ها بود و این سبب می‌شد بر اساس تست ها به آن میزان مبتلا به امیکرون شناسایی نکردیم. تا امروز تعدادی از امیکرون گزارش شده است و با توجه به روند ادامه دار تست‌ها، نمی‌توان تعداد دقیقی از مبتلایان را اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
پس آلرگارد چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
میزاشتن کرونا تموم بشه بعدا تولید می‌کردید
حالا دیگه بعد ۲ سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۴ دی ۱۴۰۰
مافیای واردات؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اگر واقعا راست میگین نتایج فاز بالینی به صورت یک مقاله انتشار بدین!هیچوقت نمیدین ،همانطور که مقاله فاز بالینی هیچکدوم از واکسن ها داخلی منتشر نکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
مثل پرایده به اسم تولید داخل ولی به کام مافیاست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
پس آلرگارد چی شد!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
انقدر اعتمادمون کم شده
هرطرحی میبینیم حس میکنیم میخوان جیبمون رو بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
طراحی کجا بوده ؟ خودشیرینی واسه سازمان جهانیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
داروی ایرانی رو دیدیم خدا بخیر کنه.
یا کلا بی اثرن یا عوارض شدید دارن هر دکتری میری میگه حتما خارجی بخر ولی حیف که یا پیدا نمیشه با خیلی گرونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
الان ده تا شرکت پیدا میشه همزمان دارو تولید میکنن آخرش هیچکدوم کارایی ندارن یا عوارض شدید دارن یا کلا پروژه نیمه تموم میمونه پولش دزدیده میشه مثل همه برنامه هاتون...
کاشکی بجای صرف بودجه واسه اینکارا به فکر مسائل دیگه بودین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
عه چه فکر بکری به جا واکسن قرص
خودمون میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
با این حساب من ناکام از دنیا میرم خدا رحمتم کنه خدا ببخشتم نتونستم ازدواج کنم خدا مسولین لعنت کنه که نزاشتن ازدواج کنم دوستان حلال کنید برم برای مراسم کفن دفنم برنامه بچینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
پسر و دخترم هردوتاشون بی تربیتن و دهه نودی هستن و باید برن مدرسه از دستشون سرسام گگرفتم ونمیذارن که به خودم برسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
من حاضرم امیکرون بگیرم بمیرم آخه این چه زندگی نه زنی نه شغلی نه پولی سن شده33سال خسته شدم یه همدم ندارم وصیت کردم اگر امیکرون گرفتم تو خونه بمیرم قبرم خریدم آماده دیگه زندگی برام معنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
آخی، عزیز ما هم همینجوری هستیم، منتهی ان شاءالله فرجی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
قرصاتونم مث واکسن برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خب یه پولی هم سر درست کردن قرص هاپولی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۰
وا مگه چیزی هم رایگان میدن تو دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۲۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
واقعا عالیه شرکت های خودمون میتونن درست کنن دمشون گرم.عالیه بهتر ازواکسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
چون که دانش بنیان نیست مثل پراید میشه، چندهزار نفر کشته میده هیچکس هم گردن نمیگیره. مثل رمدسیور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
عین کرونا یاب عمل میکنه نه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس بوعذار
۱۳:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اون از مستعان، اون از واکسن، حالا رسید به تولید قرص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
دستتون درد نکنه اینم فکر کنم مثل واکسنتونه که آخرشم چیزی ازش در نیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
دختر خواهر من از مدرسه بیماری گرفت الان کل خانواده اش مریض شدن و همه تب دارن زیر پتو افتادن چند روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
کرونا فقط برای داروخانه ها و داروسازها و بیمارستانها سود داشت فقط مردم موندن و هزینه های بالا و نپرداختن بیمه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اول رو پیر مرد و پیرزنا آزمایش کنن که عمرشون رو کردن بعد رو بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خجالت بکش این چه حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خب بده به پدر مادرت ، اگه زنده موندن مام مصرف می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۴ دی ۱۴۰۰
شعور داشته باش دلیلی ندارد هر کی پیر شده بشه موش آزمایشگاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
یه زوری همه پیر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
لطفا نگویید ایرانی بگویید کپی دستورات who! مثل رمدسیور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰
قرصوشونم مث رمدسیور ک اصلا بدرد نمیخورد ۱۰ تا ش ب مادر من زدن اخرشم هیجی اکسیژنش بالا نرفت ک نرفت تو خونه با اکسیژن بعد ۲ ماه بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۲:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
تو این مملکت یکی نیست جواب بده چرا با ورود امیکرون به کشور و افزوده شدن رور به روز مبتلایان و هشدارهای فراوان اپیدیمیلوژیست در مورد واگیری به شدت بیشتر این سویه و درگیری بیشتر جوانان مدارس و امتحانات حضوریه؟!! جون دانش آموزا براتون مهم نیست! خب یه مرگ موش بدید تو مدرسه بخوریم هم خیال خودتون رو راحت کنید هم ما!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اگه حاضری برای مرگ موشم همون قدر هزینه کنی که برای درمان کرونا حاضری هزینه کنی چرا که نه خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۲:۵۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز این حرفا که ماسک بزنید و دست بشورید و الکل بزنید خیلی قشنگه درظاهر ولی منی که تو مدرسه هستم این حرف شمارو میبینم خندم میگیره واقعا نمیدونم شما چرا اختیارتون رو دادید دست مسئولین آموزش پرورش که به هیچ وجه جان ما براشون مهم نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
فقط دروغ که روزهای سختی برای مردم در نظر میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
جالبه هرچی خارجیا میسازن فرداش داخل کشور ساخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اصلا فکر نکنی که از اونا کپی میکنیما خودمون میسازیم با دانش خودمون باور کن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خخخخخ دارن کپی پس میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
حالا که ما ملت فهمیده ایم واکسن بیتاثیره و جلوی سویه ها و مرگ ومیر را نمیگیره، رفتند سراغ قرص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خدایا خودت رحم کن، رمدسیور جدید!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
ای بابا چرا مدارس روتعطیل نمیکنین یه بچه دبستانی چقدر میتونه پروتکل های بهداشتی رو رعایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
دقیقا یماه نیس اونا ساختن ک ..‌ اینا منتظر تاییدیه هستن خیلی جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۴ دی ۱۴۰۰
چن ماهه پیش شرکت فایزر اعلام کرد ک قرص کرونا درحال تولید...مامسخره کردیم ک امکان نداره...الان خودمون داریم میگیم درحال اخد مجوز...خخخ
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۲۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خدا رو شکر
انشا الله کی به دست مردم میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰
خواهشا مدارس رو تعطيل كنيد ما امسال چند برابر سال پيش از اول سال تا حالا بيماري گرفتيم نميتونم اسمش رو كرونا بزارم ولي به هر حال ويروس انفلونزا يا هر چيز ديگه بچه ها و مدارس اصلا رعايت نميكنن خواشمندم از اموزش و پرورش كه تجديد نظر كنه روي بازگشايي مدارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
مرد مومن چجوری یک دانش آموز را میشه چند ساعت گشنه و تشنه جایی نشاند و به او فهماند که نباید این کار ها را انجام دهد و در بهترین شرایط هم باز پروتکل ها رعایت نمی شود و تمام خانواده ها را در گیر می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ دی ۱۴۰۰
شما که می دانید اینقدر این اومیکرون خطرناک و مسری است چرا محدودیت ها را باز نمی گردانید؟
Iran (Islamic Republic of)
آیوار
۱۳:۱۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
تو کاسب محدودیتی؟
آخرین اخبار