عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن ابراز نگرانی از پیش‌بینی افزایش بیش از ۶۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده و احتمال تشدید فشار بر بخش خصوصی، گفت : کسری بودجه برای سال آینده چندان بعید نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن ارزیابی از وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، گفت : یکی از ویژگی‌های بودجه سال آینده آن است که دو سناریو رفع تحریم‌ها و یا تداوم تحریم در آن دیده شده است.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت در لایحه بودجه ۱۰۴۱ نیم نگاهی به مذاکرات وین و احیا برجام داشته، گفت : در سناریوی رفع تحریم‌ها دولت امیدوار است حداقل در نیمسال دوم سال تقویت منابع ارزی را با ایجاد گشایش در فضای سیاسی و اقتصادی داشته باشد. البته باید دید که این دو سناریو به چه شیوه در مجلس شورای اسلامی تصویب نهایی خواهد شد.

کاشفی یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال آینده را نبود صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و بودجه نهاد‌های مختلف اعلام کرد و افزود: با این روند احتمال کسری بودجه در سال آینده خصوصا اگر توفیقی در زمینه رفع تحریم‌ها نداشته باشیم، وجود دارد.

او افزود: اگرچه دولت سیزدهم در وعده‌ها و برنامه‌های خود مدام بر لزوم مدیریت منابع، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از رشد نقدینگی و خلق پول تاکید داشته، اما لایحه بودجه ۱۴۰۱ با این وعده‌ها مغایرت‌هایی دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران سپس به چالش‌هایی که بودجه سال آینده با آن مواجه است اشاره کرد که مهمترین آن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و گفت: اگرچه در لزوم حذف ارز ترجیحی شکی نیست، اما این امر می‌تواند فشار مضاعفی را به دهک‌های پایین و متوسط جامعه وارد کند.

کاشفی افزود: در شرایطی که سال‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور ریشه دوانده و بین لایه‌های مختلف سبد معیشت خانوار‌ها هم نفوذ کرده است، اکنون حذف آن خصوصا در شرایطی که معیشت مردم به شدت در مضیقه است، چالش‌های جدی را ایجاد خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه گفته شده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم حذف نخواهد شد، گفت: اما حذف این ارز برای سایر کالا‌ها قطعا تفاوت‌های قابل توجهی را در سطوح قیمتی ایجاد خواهد کرد.

 رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: لازم است در چنین شرایطی سیاست‌های حمایتی جایگزین برای دهک‌های آسیب پذیر جامعه که تعداد آن‌ها طی سال‌های اخیر زیاد شده در نظر گرفته شود و برای مدتی هم ادامه‌دار باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.