دولت ژاپن با آمریکا بر سر عملیات مشترک نظامی در صورت حمله احتمالی چین به تایوان به توافق رسیده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در زمانی که بحبوحه اختلافات سیاسی بر سر دریای جنوبی چین و جزیره تایوان میان چین و آمریکا بالا گرفته، برخی منابع دولتی ژاپن که نخواستند نامشان فاش شود از توافق میان دولت این کشور با آمریکا برای انجام عملیات مشترک نظامی در صورت بروز هرگونه درگیری بر سر تایوان خبر دادند.

چین سالهاست که جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، ولی تایوان بار‌ها خود را منطقه‌ای مستقل عنوان کرده است؛ آمریکا نیز در این میان در اقداماتی مداخله جویانه هر بار از تایوان دفاع کرده و آن را به آخرین تسلیحات نظامی روز دنیا تجهیز می کند.

تایوان در هفته‌های اخیر اعلام کرده خواستار صلح با چین است، ولی در صورت هرگونه حمله نظامی از خود دفاع خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری کیودوی ژاپن، آمریکا قرار است پایگاهی نظامی در جزیره نانسی یکی از چهار جزیره اصلی ژاپن که تا تایوان امتداد دریایی دارد مستقر کند.

در این گزارش به نقل از مقامات دولتی ژاپن آمده است: نیرو‌های مسلح ژاپن پشتیبانی لجستیکی را از نیرو‌های آمریکایی و تسلیحات نظامی آن‌ها بر عهده می‌گیرند.

گفته می‌شود این توافق قرار است در نشست وزرای خارجه و دفاع دو کشور ژاپن و آمریکا در اوایل سال آینده میلادی تدوین و به یک برنامه رسمی همکاری تبدیل شود.

ژاپن در ماه‌های اخیر بار‌ها بر روابط نزدیک خود با آمریکا و موضعش در قبال جزیره تایوان تاکید کرده و گفته در صورت هرگونه درگیری نظامی در منطقه این کشور از متحدان آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار