رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود هشت درصد است و این رقم برای استان کرمانشاه حدود ۷.۵ درصد پیش بینی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حبیب الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در نشستی خبری که امروز (دوم دی) برگزار شد، بااشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس و انجام برخی اصلاحات ساختاری در آن، اظهارکرد: طبق بررسی ها، در پنج دهه اخیر رشد اقتصادی ایران با نوسانات بسیار زیادی مواجه شده، بگونه‌ای که متوسط این نوسانات حدود ۳.۸ درصد بوده که با میزان منابع مالی، نیروی انسانی، داشته‌ها و پتانسیل‌هایی که در کشور داریم، همخوانی ندارد.

او رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد، عدالت محوری و ثبات اقتصادی را از اهداف و رویکرد‌های مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد و افزود: رشد اقتصادی هشت درصدی کشور قرار است از دو محور رشد تولید (رشد موجودی سرمایه ۴.۵ درصد) و رشد بهره وری (۳.۵ درصد) محقق شود.

این مسئول، میزان رشد اشتغال کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را نیز ۴.۴۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: اجرای تمام برنامه‌های این بودجه باید با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین و عدالت صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با تاکید بر دقیق بودن بودجه تنظیم شده برای سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: این بودجه از هم اکنون برای تمام بخش‌های کشور مشخص کرده که هر بخش چه میزان سرمایه گذاری و چه میزان اشتغال داشته باشد و هدفگذاری‌ها بصورت جزیی و دقیق مشخص شده است.

او اعلام کرد: همچنین برای همه استان‌ها رشد اقتصادی در بخش‌های هشت‌گانه مانند کشاورزی، نفت و گاز، صنعت، ساختمان، حمل و نقل، سایرخدمات و ... مشخص شده است که جمعا برای استان کرمانشاه رشد اقتصادی ۷.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. بعلاوه هر شهرستان هم باید نقش خود را در توسعه استان ایفا کند.

وفایی تامین منابع لازم برای رشد اقتصادی، دادن اختیارت مالی به استان ها، برنامه محور کردن همه دستگاه‌ها و پاسخگو بودن آن‌ها را از ویژگی‌های مهم بودجه سال آینده دانست و بیان داشت: در این بودجه افزایش حقوق به میزان متوسط ۱۰ درصد در نظر گرفته شده و حداقل دریافتی از ۳۵ میلیون ریال به ۴۵ میلیون ریال افزایش یافته است.

به گفته این مسئول، میزان رشد درآمد‌های مالیاتی کشور برای سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۶۲ درصد در نظر گرفته شده که به معنای افزایش اخذمالیات از مردم نیست، بلکه برای کسانی است که فرار مالیاتی دارند.

او در ادامه میزان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) استان را در لایحه بودجه سال آینده ۲۰۸۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان بودجه، نسبت به بودجه امسال رشدی ۵۷ درصدی دارد، درحالی که متوسط افزایش آن در کشور حدود ۳۲ درصد است.

وفایی به مباحث مطرح شده در فضای مجازی پیرامون میزان اعتبارت عمرانی استان در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: متوسط رشد این اعتبارات برای استان‌های دیگر حدود ۳۲ درصد بوده، درحالی که برای کرمانشاه ۵۷ درصد پیش بینی شده است.

او تاکید کرد: یکی از معیار‌هایی که برای تعیین اعتبارات عمرانی در نظر می‌گیرند، شاخص جمعیت است که درحال حاضر جمعیت ما ۲.۴ درصد کشور است، درحالی که اعتبارت عمرانی پیش بینی شده برای استان حدود ۳.۳ درصد است و از این نظر در بین استان‌های کشور در جایگاه ۱۳ قرار گرفته ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با مثبت ارزیابی کردن بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: اگر این لایحه به طور کامل در مجلس به تصویب برسد و دولت نیز کاملا آن را اجرا کند، انضباط مالی، کنترل هزینه ها، مدیریت کسری بودجه، افزایش پاسخگویی، بهره وری، عدالت و شفافیت و کمک به رشد اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.