در جریان توافق احزاب دولت ائتلافی، بروکسل با تعطیلی کامل نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور تا سال ۲۰۲۵ موافقت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس توافقی که امروز (پنجشنبه) توسط احزاب دولت ائتلافی به دست آمد، بلژیک تا سال ۲۰۲۵ هفت رآکتور هسته‌ای را تعطیل خواهد کرد؛ اما در‌ها را بر روی فناوری هسته‌ای نسل جدید نخواهد بست.

پس از گفت‌وگو‌های شبانه، گروهی از وزیران بر سر مصالحه‌ای به توافق رسیدند که به موجب آن آخرین نیروگاه هسته‌ای موجود در بلژیک در سال ۲۰۲۵ بسته می‌شود.

یک منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات یک شبه و شامل توافقی برای سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ میلیون یورو (۱.۱ میلیون دلار) در رآکتور‌های کوچک مدولار بود.

احزاب دولت ائتلافی هفته هاست که با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. حزب سبز‌ها بر رعایت قانون ۲۰۰۳ مبنی بر خروج هسته‌ای تاکید دارند. در مقابل، لیبرال‌های فرانسوی زبان از فعال نگه داشتن دو رآکتور جدید حمایت می‌کنند. دو نیروگاه اتمی بلژیک با مجموع هفت رآکتور توسط شرکت فرانسوی انجی (Engie) اداره می‌شود.

قرار است یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر مرکزی نخست وزیری برای ارائه جزئیات این مذاکرات برگزار شود. بلژیک باید نحوه جبران کمبود انرژی را مشخص کند. نیروگاه‌های گازسوز یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت است. تصمیم گیری در این خصوص تا ماه مارس ادامه خواهد داشت.

حذف تدریجی انرژی هسته‌ای از سال ۲۰۰۳ در قوانین بلژیک به ثبت رسیده است. طبق مذاکرات جدید، تاریخ نهایی حذف انرژی هسته‌ای سال ۲۰۲۵ اعلام شده است. حذف انرژی هسته‌ای و تعطیلی نیروگاه‌ها موضوع مورد مناقشه ائتلاف هفت حزبی حاکمیتی متشکل از سبزها، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌های بلژیکی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خودتون که منابع نفت و گاز ندارید، روسام که بهتون گاز نمیدن. پس ببخشید زمستون چه غلطی میخواید بکنید؟!
آخرین اخبار