لوله انتقال نفت مارون اصفهان تاکنون حوادث متعددی برای استان چهارمحال و بختیاری داشته که آخرین آن شکستگی و انفجار در تاریخ ۲۳ آذرماه سال ۹۹ بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یک سال است از آخرین شکستگی و حریق خط لوله انتقال نفت مارون که از منطقه سرخون شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند می‌گذرد.

از دهه ۶۰ تاکنون مردم منطقه سرخون دلشان خون شد از بس فریاد برآوردند و کسی نشنید، خط لوله نفتی که از این منطقه می‌گذرد به جای اینکه نعمت باشد برای این مردم مصیبت شده است.


بیشتر بخوانید


مردم سرخون شغلشان دامداری، کشاورزی و آبزی پروری و... است، با هر بار شکستگی لوله نفت آسیب جدی به زندگی مردم وارد می‌شود و آب، هوا و خاک سرخون را درگیر می‌کند.

۲۳ آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود که پیر، جوان و کودکان سرخون شاهد سوختن و آب شدن دیار خود بودند، بله باز هم خط لوله انتقال نفت مارون دچار شکستگی و حریق شد.

خسارت فراوانی به محیط زیست، منایع‌طبیعی، آب‌های سطحی و زیر زمینی، اراضی کشاورزی و حتی مزارع شیلات وارد آمد، اما این اتفاق تازه نبود، چندین بار خط لوله نفت دچار شکستگی شده است و مردم جز دریافت سختی و مشقت چیز دیگری دریافت نکردند.

چهار بار شکستگی لوله نفت فقط در یک منطقه

خسرو کیانی سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: از دهه ۶۰ تا کنون چهارمین بار است که نفت در سرخون روانه می‌شود، از کار اصولی غفلت شده چرا که این خط لوله ملی است و خیلی از موارد در حیطه اختیارات استان نیست.

او افزود: مسئله مردم بار‌ها بیان شده است، به صورت مقطعی برخی مشکلات حل می‌شود، اما باید مشکل از ریشه حل شود و ایمن سازی خط صورت گیرد.

خط لوله انتقال نفت مارون

کیانی اضافه کرد: باید این مسئله یک بار برای همیشه حل شود، معیشت مردم را با خسارت نمی‌توان جبران کرد و منطقه باید به حالت اولیه بازگردد، این منطقه در همه زمینه‌ها مستعد است و پرداخت خسارت به تنهایی، دردی را دوا نمی‌کند.

او ادامه داد: این خط لوله باید بازسازی و ایمن سازی شود تا خطر رفع شود که دیگر شاهد اتفاقات این چنین نباشیم.

خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال بختیاری گفت: خط لوله انتقال نفت مارون یک مرتبه در حوزه زاینده‌رود و چهار مرتبه در منطقه سرخون دچار آسیب‌دیدگی شده است که محیط زیست در تمامی حوادث به سرعت ورود کرد و اقدامات قانونی و پیشگیرانه در جهت کاهش میزان تخریب را انجام داد.

او افزود: در آخرین حادثه خط لوله انتقال نفت مقدار زیادی نفت خام وارد منطقه شد و متاسفانه این حادثه آسیب جدی به منابع آب و خاک منطقه وارد کرد.

احمدی اضافه کرد: شکستگی و حریق این لوله علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، به تنوع زیستی منطقه آسیب جدی وارد خواهد کرد به طوری که محل شکستگی خط لوله نفت در نزدیکی چشمه سرخون واقع شده است و با بارندگی‌ها مواد نفتی وارد منابع آبی خواهد شد.

او ادامه داد: حوادث مختلف نشان می‌دهد که خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است و وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات باید لوله‌های فرسوده را تعویض و اقدامات ایمنی را ایجاد کنند تا از تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود.

خط لوله انتقال نفت مارون

احمدی گفت: باید خسارت‌های بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برآورد و جبران شود، ولی حتی در دوره‌های قبل برای شناسایی منابع آلودگی و رفع آن اقدامات شایسته‌ای انجام نشد.

او افزود: خسارت‌های قبل از سال ۹۰ به بخش خاک ۱۲ میلیارد تومان و خسارت به بخش آبزیان ۵ میلیارد تومان برآورد شد که حتی این خسارت‌ها هم هنوز پرداخت نشده اند.

احمدی اضافه کرد: نمونه برداری از چشمه سرخون و منابع آبی زیردست مرتبا انجام می‌شود تا وضعیت سلامت آب مورد بررسی قرار گیرد.

او ادامه داد: از مسئولان وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات اصفهان تقاضا می‌کنیم که اقدامات فوری و لازم و کافی را انجام دهند تا شاهد تکرار حوادث جدید نباشیم و آثار تخریبی این حادثه سریعا به حداقل برسد.

۲۰۰ هکتار از باغات سرخون دچار خسارت شدند

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی شکستگی خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون، به ۲۰۰ هکتار از باغات این منطقه خسارت وارد شد که اکثر آن‌ها هم مربوط به درختان بادام منطقه است.

او افزود: بر اساس نتایج تحقیقات و آزمون‌های انجام شده، کشت محصولات زراعی و آبیاری باغات در منطقه بلامانع است.

ابراهیمی اضافه کرد: پایش مستمر آب و خاک به صورت ماهیانه توسط کارگروه مربوطه انجام می‌شود و تصمیمات بعدی با توجه به نتایج آزمایش‌های انجام شده به خصوص آنالیز گیاه اتخاذ می‌شود.

خسارت باغات

او ادامه داد: در این حادثه ۲۱۴ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی، ۴۶ هزار و ۹۵ میلیون ریال به بخش منابع طبیعی، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به بخش دامپزشکی و ۱۹۱ هزار میلیون ریال به امور عشایر خسارت وارد شد.

ابراهیمی اضافه کرد: همچنین در این حادثه به ۵۴ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت اسمی هزار و ۱۷۳ تن در منطقه سرخون خسارت وارد شد.

او افزود: ۴۳ راس دام سبک به ارزش هزار و ۱۳۳ میلیون ریال و هزار و ۷۳ کلونی زنبور عسل به ارزش ۵ هزار و ۳۶۵ میلیون ریال دچار خسارت شدند.

مشکلات مردم در سرخون تمامی ندارد

امداد شهبازی بخشدار میانکوه شهرستان اردل گفت: حدود ۴۰ سال است که مردم این منطقه با مشکلات ناشی از نشت و شکستگی لوله نفت دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: آب شرب مردم مشکل پیدا کرده است تنها منبع آب رودخانه سرخون بود که در حال حاضر قابل شرب نیست، ۴ ایستگاه پمپاژ ایجاد کردیم تا مردم از این ایستگاه‌ها استفاده کنند، اما با شروع بارندگی‌ها آلودگی خاک وارد این آب می‌شود.

مردم سرخون

شهبازی اضافه کرد: ۲۰ درصد جمعیت سرخون به دلیل مشکلات ناشی از شکستگی خط لوله نفت از منطقه مهاجرت کردند و کسانی هم که مانده اند از سر مجبوری است.

او ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل آلودگی آب در این منطقه آمار سقط جنین و تلف شدن احشام افزایش چشمگیری داشته است که اگر مسئولان امر فکری به حال این منطقه نکنند خطرات بیشتری مردم را تهدید خواهد کرد.

تعویض ۷ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت مارون در سرخون

بنا بر اعلام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان، ۷ کیلومتر از لوله خط انتقال نفت مارون در سرخون اردل تعویض و جابه جا شده است.

آلودگی نفتی سرخون در خط لوله خط انتقال نفت مارون هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و این حادثه در دهه اخیر ۲ مرتبه تکرار شد.

عمر مفید خط انتفال مارون اصفهان براساس اعلام مسئولان این شرکت، افزون‌بر ۴۰ سال است.

خط لوله انتقال نفت مارون

احتمال بروز آلودگی نفتی در این قسمت برای اهالی سرخون یک تهدید است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، زندگی مردم این شهر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

خط لوله خط انتقال نفت مارون متولی مشخصی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان اردل ندارد، اما شرکت‌های فرامنطقه‌ای مانند مارون و کارون ۴ می‌توانند نماینده تام‌الاختیار در محل مستقر کنند.

انتقال و جابجایی خط لوله و یا ایمن‌سازی آن با وجود مهندسان خبره در کشور و حتی در استان خودمان کار چندان سخت و زمان‌بری نیست تنها پیگیری و همت لازم مسئولان استان را می‌طلبد.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
گناه دارن اینا دیگه نمیتونن اونجا زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
مردم همیشه مظلوم واقع میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ دی ۱۴۰۰
مسئولین باید به فکر معیشت مردم باشند
آخرین اخبار