کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ریاض هر وقت دچار انزوا می‌شود به‌سمت ایران می‌آید، اما در پشت پرده زدوبند‌هایی با رژیم‌صهیونیستی دارد.

حسن هانی‌زاده  کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روند مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان گفت: سیاست‌های عربستان‌سعودی در طول چهار دهه گذشته در برابر ایران، با پارادوکس‌ها و تناقض همراه بوده است. پس از حاکمیت ملک‌سلمان و فرزندش محمد، رفتار‌های تناقضی و تهاجمی به‌سمت ایران افزایش یافته است.

به گفته هانی زاده عربستان پس‌ از اینکه در موضوعات فرادستی مانند تشدید جنگ یمن، دخالت در سوریه و عراق راه به‌جایی نبرد، جریان‌سازی علیه ایران را بخشی از سیاست‌های تهاجمی خود علیه کشورمان در پیش گرفت؛ سیاست‌هایی که برگرفته از شیوه‌های آمریکایی است که در زمان دونالد ترامپ بیشتر از الان بود.

با سپری شدن حدود شش سال از قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران، اکنون چند ماهی است که دو کشور مذاکراتی را  با هدف بهبود روابط انجام داده‌اند. در واقع از ابتدای سال جاری تاکنون چهار دور مذاکره در بغداد برگزار شده، اما همچنان چالش‌هایی مقابل این گفت‌وگو‌ها وجود دارد.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه،  در حال‌ حاضر نقش تخریبی آل‌سعود علیه مقاومت و ایران با خروج آمریکا از منطقه در حال تغییر است. ریاض اکنون به‌صورت تاکتیکی به ایران نزدیک شده، کمااینکه از ۶ماه گذشته مذاکراتی در عراق آغاز کرد. هرچند بخشی از این مذاکرات دارای پیشرفت‌هایی بوده، ولی جنگ یمن هنوز دارای مشکلاتی است. در واقع آل‌سعود سیاست مشخصی نسبت‌ به ایران ندارد، شاید از پیشرفت موشکی و پهپادی مقاومت یمن در هراس است، اما در نهایت به‌ دنبال منزوی ساختن تهران است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عربستان با توجه به تجربیات سال‌های اخیر در تحولات سوریه، لبنان، یمن، قطر و ... اکنون به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند در برابر واقعیت‌های موجود منطقه راهبرد گذشته خود را ادامه دهد. اکنون دیگر آمریکا مانند دوره «ترامپ»، از عربستان در جنگ یمن حمایت نمی‌کند و واشنگتن جنگ افزار‌های خود را از این کشور خارج کرده است. با توجه به این واقعیت‌ها ریاض تصمیم گرفته که رویکرد جدیدی اتخاذ کند. در همین چارچوب تاکنون ۴ دور مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان برگزار شده است.

هانی‌زاده معتقد است آل‌سعود دنبال سیاست پایداری نیست، هر وقت دچار انزوا می‌شود به‌ سمت ایران می‌آید. نباید فراموش کرد رفتار رسانه‌ای آل‌سعود ملایم است، اما در پشت پرده زدوبند‌هایی با رژیم‌صهیونیستی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که مشی مشخصی با ایران ندارد و بیشتر به‌ دنبال این است که از نقش و نفوذ ایران در منطقه بکاهد. سیاست‌هایی که عربستان و بعضا امارات نسبت به ایران در پیش می‌گیرند بیشتر تاکتیکی است، مثلا امارات اخیرا برای خرید هواپیما‌های خود از آمریکا دچار بحران شده و «جو بایدن» قرارداد طرفین را لغو کرده است، این رفتار آمریکا نسبت‌به ابوظبی موجب شد تا به‌سمت ایران تمایل پیدا کند، این رفتار‌ها بیشتر تاکتیکی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار