تلاشگران عرصه صنعت نفت در این شرکت در ۴۲ سال گذشته موفق به حفاری و تکمیل ۴ هزار و ۸۰۶ حلقه چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت خیز خشکی و دریایی کشور شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا گلپایگانی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران به مناسبت اول دی ماه سالروز تاسیس این شرکت به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد فعالیت این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان نخستین نهاد صنعتی انقلاب اسلامی، گفت: از شمار چاه‌های حفرشده در این مدت ۴ هزار و ۳۸۱ حلقه خشکی و ۴۲۵ حلقه در دریا بوده است.

او افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب مدیریت و برنامه‌ریزی‌های حفاری در کشور با کمک کارشناسان شرکت‌های غربی صورت می‌گرفت، افزود: شرکت ملی حفاری ایران با مدیریت و کارکنان ایرانی در بیش از چهار دهه گذشته به نحو شایسته توانسته است پاسخگوی نیازهای صنعت نفت کشور باشد.

گلپایگانی ادامه داد:  حفاری ۱۴۸ حلقه چاه اکتشافی با هدف کشف میادین جدید و توسعه مخازن موجود، از جمله میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، نام آوران و میدان‌های گازی پارس جنوبی، ارم و... حاصل کار و تلاش و همت کارکنان این شرکت است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به حفر و تکمیل ۱۱۵ حلقه چاه‌های توصیفی (ارزیابی)، ۲ هزار و ۴۴۶ حلقه چاه‌های توسعه‌ای و ۲ هزار و ۹۷ حلقه چاه‌های تعمیری اضافه کرد: از این تعداد بیش از ۱۰۰ حلقه آن در فازهای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی انجام شد.

این مقام مسئول گفت:  این شرکت در آغاز، فعالیت خود را با ۶ دستگاه حفاری شروع کرد و در طی افزون بر چهار دهه گذشته به ۷۲ دستگاه حفاری خشکی و دریایی افزایش داد.

او در ادامه افزود: در مدت پیش گفته متراژ حفاری چاه‌ها در خشکی و دریا جمعا ۹ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۷۲ متر ثبت شده که از این رقم ۸ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۱۰۱ متر در خشکی و مابقی در دریا بوده است.

گلپایگانی اضافه کرد: ارائه خدمات یکپارچه فنی و ویژه از ویژگی‌های منحصر به فرد ملی حفاری است و به روال معمول در سایر کشورها هر بخش از سوی یک شرکت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران گفت: این خدمات در بیش از ۲۰ تخصص تعریف شده که با توجه به برخورداری شرکت از متخصصان مجرب و کارآزموده و تجهیزات لازم به موازات عملیات حفاری، خدمات فنی و مهندسی را به چاه‌های در دست حفاری و یا در حال بهره‌برداری ارائه کرده است.

این مقام مسئول مجموعه این خدمات را ۱۷۵ هزار و ۷۷۴ عملیات عنوان و اضافه کرد: از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۱۲۴ عملیات فنی و مابقی ویژه بوده که خدمات ویژه شامل ۱۰ هزار و ۱۲۴ مورد نمودارگیری، ۵ هزار و ۳۵۵ مورد چاه پیمایی و ۷ هزار و ۸۲۴ مورد نمودارگیری از سیال حفاری است.

او افزود:  با توجه به اینکه عملیات حفاری ویژه نیز از سوی مدیریت خدمات ویژه ارائه می‌شود در این زمینه نیز با ایجاد یک هزار و ۸۴۵ حفره ، ۸۵۱ هزار و ۱۹۳ متر حفاری افقی و جهت دار و ۵۵ هزار و ۵۷۶ متر مغزه‌گیری انجام شده است.

گلپایگانی در مدیریت خدمات فنی، بخش سیمان و انگیزش چاه در مدت مورد نظر یک هزار و ۸۱۹ عملیات اسیدکاری گسترده، ۵ هزار و ۷۳۹ مورد اسیدکاری ویژه، ۴۸ هزار و ۷۵۹ مورد سیمان کاری، ۴۶ هزار و ۹۸ مورد تزریق پذیری و در بخش خدمات فنی چاه‌ها، ۷ هزار و ۸۱۹ مورد لوله مغزی سیار، ۱۳ هزار و ۵۹۳ مورد آزمایش چاه با ساق مته را از اقدامات انجام شده  عنوان کرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران  ادامه داد: ۳۲۵ مورد عملیات کامل و ویژه حفاری با هوا با ثبت ۳۸۱ هزار و ۵۳۰ متر، ۳۴۴ عملیات حفاری به روش فروتعادلی کامل و ویژه به متراژ ۲۴ هزار و ۷۳۷ متر، ۱۹ هزار و ۴۶۰ مورد لوله‌گذاری چاه، ۴ هزار و ۵۹۲ مورد نصب آویزه و یک هزار و ۵۷۶ مورد عملیات آزمایش بهره دهی چاه محقق شد.

این مقام مسئول  گفت: آموزش کارکنان در سطوح مختلف در جهت پرورش نیروهای متخصص در بخش‌های متنوع صنعت حفاری از موفقیت‌های این شرکت در تامین نیروهای مجرب و کارآمد است.

او  اضافه کرد:  بخش قابل توجهی از متخصصان و کارشناسان شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران و بخش خصوصی فعال در عرصه حفاری از دانش آموختگان مرکز آموزش تکنولوژی حفاری این شرکت هستند و تاسیس شرکت ملی حفاری ایران، زمینه بومی شدن صنعت راهبردی حفاری را در کشورمان فراهم آورد.

گلپایگانی گفت: هم افزایی و همکاری با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری از اقدامات موثر در راستای ارتباط سازنده میان صنعت و دانشگاه است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران افزود: روزآمدی و بالندگی صنعت حفاری در کشور و توجه ویژه و توسعه رشته‌های مرتبط با حفاری در دانشگاه‌ها ثمره آن است تا جایی که هم اکنون تحصیلات دانشگاهی و آموزه‌های تجربی موجب شده متخصصان صنعت حفاری در ایران بتوانند در هر نقطه از مناطق نفتخیز جهان با هر شرایط سازندی، نسبت به حفاری و خدمات جانبی آن موفق عمل کنند.

این مقامن مسئول ادامه داد: این شرکت آمادگی کامل برای صدور و ارائه خدمات و دانش فنی صنعت حفاری به دیگر کشورها را دارد.

او برقراری ارتباط تنگاتنگ با سازندگان، صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، اهتمام به بومی سازی قطعات و تجهیزات کاربردی و پرمصرف در دستگاه‌های حفاری و متعلقات آن و همچنین تجهیزات خدمات فنی را از موفقیت‌های مهم شرکت برشمرد که منجر به ساخت بیش از ۲۰ هزار قلم قطعات و تجهیزات اساسی و ساخت چند دستگاه حفاری خشکی توسط مجتمع‌های بزرگ صنعتی در کشور شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.