رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: معضل اصلی نهضت سواد آموزی پیدا کردن افراد بی سواد و جذب آن هاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در نشست خبری که به مناسبت هفته سواد آموزی برگزار شد،گفت: در حوزه سواد آموزی دستاورد‌های بسیار محسوسی داشتیم، اما قبل از انقلاب یعنی در سال ۵۵ به علت شرایط اقتصادی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده بود و بعد از انقلاب پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آوردیم. 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: با مقایسه میزان نهضت سواد آموزی باید گفت که نسبت به قبل از انقلاب و طبق آخرین سرشماری در گروه سنی بالای ۶ سال ۴۷.۵ افراد باسواد داشتیم و در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۸.۸ درصد افراد با سواد وجود داشت.فاصله سواد آموزی زنان و مردان قبل از انقلاب ۲۴ درصد بوده که بعد از انقلاب کار‌های خوبی در این امر صورت گرفته است.

محمدزاده گفت: در حال حاضر میانگین درصد افراد با سواد با رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال  ۹۷ درصد است، یعنی مطابق آمار ایران مردان حدود ۹۸ درصد و  ۹۶ درصد زنان باسواد هستند. در شهرنشینان ۹۸ درصد و روستانشینان ۹۲ درصد پیشرفت سواد آموزی داشته ایم. مشکل اصلی نهضت سواد آموزی پیدا کردن افراد بی سواد و جذب آن هاست که باید این مشکل را رفع کنیم.

او گفت: تلاش داریم میزان بی سوادی را در استان‌ها به ویژه در سیستان و بلوچستان کاهش دهیم. بعد از انقلاب اختلاف بی سوادی بین زنان و مردان را به ۷ درصد رساندیم. اکنون میانگین نرخ با سوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۷ درصد شده که این عدد در مردان ۹۸ درصد و در زنان ۹۶ درصد است.

او افزود: در ایام کرونا توانستیم خودمان را با شرایط سازگار کنیم تا از قافله عقب نمانیم و آموزش‌ها صورت گرفت؛ اکنون با انجام روند واکسیناسیون کلاس‌ها کاملا حضوری است.

محمدزاده گفت: در ایام کرونا آموزش‌های تلویزیونی خوبی داشتیم و در کنار آن آموزش‌های رادیویی و اینترنتی نیز داشتیم. آموزش‌های مجازی نیز در سامانه ای، چون شاد نیز انجام می‌شد.

معاون وزیر گفت: ما به طور کلی کلاس‌های نهضت سواد آموزی به دلیل اینکه تعدادشان کمتر از ده نفر بوده است آموزش‌ها حضوری بود. هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست.

محمدزاده افزود: آموزش بزرگسالان، فقط اسمش آموزش بزرگسالان است. ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم که آموزش این شرایط با آموزش‌های سایر گروه‌های سنی تغییر کند. آموزش‌های ابتلا خارجی معمولا ده درصد جامعه آماری تحت پوشش این سازمان را تشکیل می‌دهد. استقبال اتباع خیلی بیشتر از مردم کشور خودمان است. میانگین سواد آموزی کشور ما در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، در مقایسه با جهان ۶ درصد بیشتر است.

او با اشاره به اینکه نهضت سواد آموزی گروه ده سال به بالا را پوشش می‌دهد، گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدودا دو میلیون و ۶۰ هزار نفر اعلام کردند که بی سواد هستند. از سال ۹۰ نهضت سواد آموزی در هیچ استانی مرکزی ندارد و سواد آموزی با آموزش و پرورش استان‌ها تجمیع شده است.

محمدزاده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آموزش دهنده‌های ما بانوان هستند، افزود: در دوسال اخیر بر اساس مصوبه شورای اسلامی ۲۶ هزار نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی جذب آموزش و پرورش شدند و در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۵ هزار آموزش دهنده داریم.  یکی از پیشنهادات ما در جایگزین حبس، سواد آموزی است. مثلا افراد با سواد به سایر زندانیان که کم سواد یا بی سواد هستند، درس بدهند.

محمدزاده افزود: چالش‌های مختلفی داریم، اما بزرگترین چالش همانطور که گفتم در جذب و شناسایی افراد و سواد ابزاری برای زندگی بهتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۴۵ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ازطریق نهضت سوادآموزی درس خوندم وسابقه کاری هم دارم مخوام جذب آموزش پرورش شوم راهنمایی کنی لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
متاسفانه چند سالی هست که هزینه های گزاف خرج مثلا سواد آموزی میشود درحالی که فقط پول های هنگفت یک عده دارند میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
الف همدان -
۱۲:۲۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
صحبت های جناب آقای دکتر محمد زاداه کاملا متین و درست است واقعا اموزش دهندها کلافه شده اند با نبود فرد واجد شرایط برای بیسوادی و دیگر اینکه درصدی هم که مانده هیچ علاقه ای برای شرکت در کلاس درس ندارند . جناب آقای محمد زاده ی عزیز تلاش شود اموزش دهندگان 99-92 هم جذب شوند چون واقعا حقشان استخدام ، بدون هیچ آزمونی است . بعضی هم سر و صدا می کنند و چیزهایی می گویند ولی کمی بی انصافی می کنند در حق اموزش دهندگان محترم . امید است با پیگیری های حضرتعالی این افراد خدوم و زحمت کش هم بعد از چندین سال ،سرو سامان بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۱ دی ۱۴۰۰
الان خداروشکر همه با مدرکیم.همه باسواد بی سوادیم.یابهتره بگم مدرک داربیسواد.
Iran (Islamic Republic of)
بی طرف
۱۲:۲۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
کمی انصاف داشته باشیم
آخرین اخبار