شهبازی گفت: بارندگی های اخیر تمام حوضه های آبریز را تحت تاثیر قرار داد و بخشی از نگرانی ها در خصوص وضعیت سدها را حداقل به صورت کوتاه مدت برطرف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی‌های اخیر مناطق بالادست و پایین دست تمام حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را به صورت کامل تحت تاثیر قرار داد و بخشی از نگرانی‌ها ناشی از وضعیت سد‌ها را حداقل به صورت کوتاه مدت برطرف کرد.

او افزود: با وجود بارندگی‌های خوب، وضعیت ذخیره آب قابل استفاده سد‌های خوزستان با شرایط نرمال فاصله زیادی دارد.

به گفته شهبازی حجم مفید مجموعه سد‌های کارون با این بارندگی به ۶۰۱ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی است که این مقدار آب ذخیره شده ۷۴ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: حجم ذخیره آب قابل استفاده در سد کرخه نیز اختلاف قابل توجهی با میانگین دراز مدت و میزان حجم آب ذخیره شده در این سد در مدت مشابه پارسال دارد و این شرایط نیز در سایر سد‌های خوزستان وجود دارد.

این مقام مسئول یادآور شده که هم اکنون تنها ۸ درصد از حجم مفید سد‌های خوزستان پر شده است که ۲ درصد این آمار، با بارندگی‌های اخیر بوده است.

علی شهبازی دامه داد: بارندگی ۳ روز گذشته کمک بسیار زیادی برای افزایش تراز سد‌های خوزستان کرد و نیاز آبی بخش پایین دست این سد‌ها حداقل برای کشت اول پاییزه تامین شد، ولی با توجه به فاصله زیاد وضعیت کنونی مخازن تا شرایط نرمال، مدیریت منابع آب و مصارف امری حیاتی است.

او با بیان اینکه سد دز تا پیش از بارندگی اخیر در وضعیت بسیار نامناسب و زیر حداقل تراز پایداری قرار داشت، گفت: بارندگی‌های اخیر۲۰۴ میلیون مترمکعب به حجم این سد اضافه کرد و حجم مفید و قابل برداشت این سد به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید.

شهبازی ادامه داد: حجم مفید و قابل برداشت کل سد‌های خوزستان تا تاریخ ۳۰ آذر، یک هزار و ۳۷ میلیون مترمکعب است که این آمار ۷۷ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.