یلدا شب دور هم نشستن است،شب شاهنامه خوانی و تفعل بر حافظ و شب پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با حکایت‌ها و قصه‌های جذابی که تعریف می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،اگرچه زمانه دور کُرسی نشستن و کاسه‌های کشمش و لبو و انار روی کرسی به سر آمده و بخاطر نگرانی از اوج گیری دوباره بیماری کرونا خیلی هم نمی‌توانیم دور هم جمع شویم، اما می‌شود دورهمی‌های کوچک خانوادگی خود را در طولانی‌ترین شب سال با قصه‌ها و داستان‌های قدیمی گرم کنیم.

مهنار فتاحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در آستانه شب یلدا،  این شب‌ها را فرصت خوبی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم عنوان کرد و گفت: خانواده‌ها با قصه گویی و خاطره گویی باید شب یلدا را نزد فرزندان خود به یادماندنی کنند.

فتاحی با بیان اینکه شب یلدا از گذشته آداب و رسوم خاصی در بین ایرانیان داشته، افزود: خانواده‌ها باید فرزندان خود را با این آداب و رسوم آشنا کنند تا آن‌ها هم در آینده از این شب و آداب و رسوم آن برای فرزندان خود بگویند و این شب را بزرگ بدارند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ادامه داد: گذشتگان ما همه تلاششان را برای انتقال این فرهنگ و آیین به ما داشته اند و ما هم نباید اجازه بدهیم آداب و رسومی مثل شب یلدا در گذر زمان به فراموشی سپرده شود.

فتاحی با بیان اینکه قصه گویی از گذشته‌های خیلی دور پای ثابت شب‌های یلدا و جذاب‌ترین و مرسوم‌ترین سنت شب یلدا بوده و بزرگتر‌ها و قدیمی‌ها همیشه از آن یاد می‌کنند، اظهار داشت: در این شب خواندن قصه‌هایی مثل قصه‌های شاهنامه، قصه هزار و یک شب، قصه‌های ننه شهرزاد و... مرسوم بوده است.

فتاحی در ادامه از قصه‌گویی به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌های تربیتی یاد کرد و افزود: یکی از اثرات قصه گویی کنار هم بودن خانواده خواهد بود که باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین آن‌ها می‌شود.

فتاحی یادآور شد: تأثیرپذیری از شخصیت قصه ها، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیر‌های آموزشی و تربیتی قصه گویی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.