حلوا مغزی از سوغات های بردسکن است که پخت آن در روستاها می تواند درآمد خوبی برای روستاییان داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد صابری زارع مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن گفت: در روستای تاریخی "باب الحکم" بردسکن، ۲۰ کارگاه پخت حلوا مغزی وجود دارد که روزانه بیش از ۷۰۰ کیلوگرم حلوامغزی پخت می‌شود.

او گفت: حلوا مغزی، قابلیت خوبی برای توسعه مشاغل کوچک است که با مزه دلچسب و طبع گرمش گذر از گرمای پاییز و زمستان را در مهمانی ها، شب چراغانی‌ها و دورهم نشینی‌های شبانه و روزانه آسان و البته خاطره بخش می‌کند.

مدیر میراث فرهنگی بردسکن گفت: بی تردید حمایت از کارگاه‌های کوچک در روستا‌ها می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه تأثیر فراوانی داشته باشد که روستای باب الحکم علاوه بر داشتن این ظرفیت، به عنوان روستای هدف گردشگری هم مطرح است.

صابری زارع گفت: قدمت پخت حلوا مغزی در روستای باب الحکم به بیش از ۲۰۰ سال قبل برمی گردد که اداره میراث فرهنگی بردسکن برای ثبت این مهم در آثار ملی کشور اقدام کرده که پس از تأیید نهایی در اداره کل، پخت حلوا مغزی روستای باب الحکم نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد.

او گفت: در این ۲۰ کارگاه بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند و این شیرینی سنتی را به اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور نیز ارسال می‌کنند.

مدیر میراث فرهنگی بردسکن گفت: حلوا مغزی شیرینی بدون روغن و قند مصنوعی است که آن را به عنوان شیرینی طبیعت می‌شناسند و با شیره انگور، کنجد و مغز گردو تولید می‌شود و سوغاتی پر انرژی، مفید و شیرین است.

 

انتهای پیام// و. ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
چه جالب با اینکه خراسانی هستم تا به حال نه خوردم و نه اسمش را شنیدم
Iran (Islamic Republic of)
Vaji
۱۷:۴۵ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
خیلی شیرینی سنتی های خوشمزه ای هستند امیدوارم به زودی ثبت آثار ملی بشه