رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای افزایش صادرات کالای ایرانی به افغانستان باید مسئله ارز در مبادلات تجاری بین این دوکشور و همچنین تولید کالای رقابتی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای افزایش صادرات کالای ایرانی به افغانستان باید مسئله ارز در مبادلات تجاری بین این دوکشور و همچنین تولید کالای رقابتی در مقایسه با کشور‌های نظیر هند و چین مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: تجارت یک فرایند دوطرفه و هدفمند است از این رو در کنار صادرات کالا به یک کشور نظیر افغانستان باید واردات کالا نیز آز آن کشور مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مثلا اگر به علوفه دام و طیور در کشور نیاز داریم باید جهت تامین آن به جای وارادات از کشور‌هایی نظیر برزیل که هیچ صادراتی به آن جا نداریم، ابتدا اولویت را بر کشور‌های همسایه نظیر قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان که مسیر صادرات کالای ایرانی می‌باشد قرار دهیم.

روشنک گفت: یکی از دلایل دیگر موانع تجاری بین ایران و افغانستان و اینکه بازار این کشور ان طور که باید توسط ایران تصاحب نشده است این می‌باشد که ما وارادات کالا از این کشور را با ایجاد تعرفه‌های سنگین بسیار محدود کرده ایم.

وی گفت: برخی مشکلات ساختاری روند تجارت بین ایران و کشور‌های همسایه را کند کرده است و دلیل دیگر این مسئله آن است که تجارت ایران و افغانستان سال‌های متمادی است که به دلیل مسائلی نظیر گمرک در نوسان بوده است که البته با تحول سیاسی که در افغانستان ایجاد شد و جمهوری اسلامی با سیاست خوبی که در پیش گرفت مسیر تجارت را نه تنها کاهش نداد بلکه بیش از گذشته افزایش داد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: این مسیر در شرایط فعلی روند مثبتی را به خود گرفته است که البته این ظرفیت وجود دارد که صادرات کالای ایرانی به افغانستان بیشتر شود در صورتی که اولا تولیدات مبتنی بر نیاز‌های مردم این کشور تولید کنیم و در کنار صادرات کالا به واردات از این کشور نیز نیم نگاهی می‌داشتیم و همچنین بانک مرکزی مساله ارز در مبادلات تجاری بین این دو کشور را برای همیشه برطرف می‌کرد.

وی گفت: در حال حاضر حوزه تجارت بین ایران و افغانستان درگیرمشکل دیپلماسی نمی‌باشد این در حالی است که تا قبل از دولت سیزدهم و سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان و ترکمنستان این مشکل برای تجارت با کشور‌های همسایه از جمله افغانستان وجود داشت.

روشنک گفت: کشور‌هایی نظیر هند، چین و ترکیه بیشتر از ایران بازار افغانستان را در دست گرفته اند و شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع آن است که کالا‌های این کشور‌ها بر اساس بهای تمام شده کمتری که دارند از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشند از این رو بازرگان افغانی رغبت بیشتری برای واردات آن‌ها نسبت به کالا‌های ایرانی نشان می‌دهد.

وی گفت: از این وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این موضوع باید فکر اساسی داشته باشد و مسیر رقابتی کردن تولید کالا در کشور از حیث بهای تمام شده و کیفیت را به طور جدی دنبال نماید.

 

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.