دبیرکل حزب سبز معتقد است که همین تعداد از نماینده‌های فعلی مجلس هم نتوانستند به آن رسالتی که دارند عمل کنند.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع افزایش کرسی‌های نمایندگی در مجلس شورای اسلامی گفت: این یک موضوع قانونی است که با افزایش تعداد جمعیت تعداد نمایندگان مجلس نیز افزایش خواهد داشت و در قانون هم پیش بینی شده و براساس آن قانون وضع شده است.

او گفت اما سوال اینجاست که در شرایط امروز کشور که همین تعداد نماینده مجلس هم با مشکلات بسیار زیادی تعیین می‌شوند تا چه حد این امر محقق خواهد شد؛ علاوه بر این خروجی این مجلس را باید ارزیابی کرد که آیا در صورت افزایش کرسی‌ها شرایط بهتر خواهد شد یا خیر و بعد در این زمینه بحث شود.

اصل شصت‌وچهارم قانون اساسی عده‏ نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ دویست‏ و هفتاد نفر است‏ و از تاریخ‏ همه‏ پرسی‏ سال‏ یک‌هزار و سیصد و شصت‏ و هشت‏ هجری‏ شمسی‏ پس‏ از هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آنها حداکثر بیست‏ نفر نماینده‏ می‏ تواند اضافه‏ شود.

زرتشتیان‏ و کلیمیان‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ آشوری‏ و کلدانی‏ مجموعآ یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ ارمنی‏ جنوب‏ و شمال‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ انتخاب‏ می‏ کنند. محدوده‏ حوزه‏ های‏ انتخابیه‏ و تعداد نمایندگان‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.


بیشتر بخوانید

نمایندگان پارلمان طرح افزایش تعداد کرسی‌های مجلس را تصویب نخواهند کرد


کنعانی مقدم گفته است که همین تعداد از نماینده‌های فعلی مجلس هم نتوانستند به آن رسالتی که دارند عمل کنند، حالا قرار است نماینده‌ها بیشتر هم شوند که باعث تشتت آرا خواهد شد.البته این امر اگر در زمان عبور از بحران‌های اقتصادی انجام شود احتمالا موفق خواهد شد.

این فعال اصولگرا با تاکید بر اینکه این امر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده معتقد است که اگرچه قانون لازم الاجراست اما هر قانونی ‌می‌تواند در شرایط و زمان خود اجرایی شود، اما الان به نظر ضرورتی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس  طرح افرایش تعداد نمایندگان در دستور کار این کمیسیون است که می خواهد ۴۰ نماینده در حوزه‌های انتخابیه واجد شرایط را اضافه کند.

جوکار گفته این طرح بار مالی دارد و از دولت خواسته تا برای تصویب آن شرایطی را فراهم کند که با ایراد شورای نگهبان مواجه نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
نون خور تراشی ممنوع
آخرین اخبار