سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گونه جدید پرنده برای نخستین بار در خراسان رضوی مشاهده شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی اله پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: غواص گلو سیاه با نام علمی Black throated diver از خانواده غواص‌ها و راسته غواص شکلان در آذر ماه برای نخستین بار در زبرخان مشاهده شد.

وی گفت: غواص‌ها پرندگان آبزی بوده و در ایران بیشتر در آب‌های ساحلی و عمیق دریای خزر در فصل زمستان دیده شده است و بیشتر ازماهی‌ها تغذیه می‌کند و برای صید آن‌ها تا عمق سه الی شش متری در آب غواصی می‌کند و به طور متوسط در حدود ۴۵ ثانیه در زیر آب می‌ماند. همچنین به ندرت از قورباغه ها، بی مهره‌ها و مواد گیاهی استفاده می‌کند.

 


بیشتر بخوانید


اله پور گفت: در ایران تا کنون دو گونه غواص گلو سیاه و غواص گلو سرخ مشاهده شده است و در فهرست پرندگان حمایت شدۀ ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

او گفت: با ثبت این گونه جدید رکورد گونه‌های ثبت شده در نیشابور به ۳۳ گونه و در استان خراسان رضوی به ۳۳۵ گونه افزایش یافت.

گفتنی است، پرنده مذکور توسط دوستدار محیط زیست آقای علیرضا باغشنی در محل زبرخان مشاهده و در حالی که قادر به پرواز نبود زنده گیری و جهت تیمار و نگهداری تحویل اداره حفاظت محیط زیست نیشابور شد، که طبق آخرین معاینات دکتر دامپزشک با مراقبت‌های ویژه رو به بهبودی می‌باشد.

انتهای پیام//ص. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.