چاقوی گرانی دل یلدا را خون کرده است

گرانی در بازار میوه و تره بار و آجیل سبب شده تا مردم نتوانند برای یلدا خرید کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، از بازار آجیل و خشکبار با آن همه تنوع که بگذریم بازار میوه تا حدودی فعال‌تر است هر چند که در این بازار هم قیمت‌ها دلپذیر نیست.

در این میان با وجود همه نظارت‌ها برخی‌ها نیز از بازار گل‌آلود با ترفند‌هایی نظیر درج نکردن قیمت و گران‌فروشی، ماهی‌های درشتی صید و حوض انصاف را بیش از پیش خالی کرده‌اند.

بازار گل سر سبد میوه‌های یلدایی یعنی هندوانه و انار شرایط خاص خود را دارد؛ به طوری که هندوانه با نرخ‌های متفاوت ۷ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و انار هم بر اساس کیفیت ۱۲ هزار تا ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

 

انار و هندوانه از جمله میوه های شب یلدا هستند

کاهش قدرت خرید

مرادی یکی از بانوان بیرجندی با گلایه از قیمت‌های بازار آجیل و میوه گفت: کودکانمان که نمی‌دانند گرانی چیست؛ آن‌ها دوست دارند شب یلدا را جشن بگیرند و همه جور آجیل و میوه هم مهیا شود.

او گفت: مخارج زندگی خیلی بالا رفته و بسیاری از خانواده‌ها قادر به تأمین نیاز‌های اولیه خوراک و پوشاک خود نیستند و بسیاری از ضروریات حتی میوه هم از سبد غذایی خانوار حذف شده است.

لطفی یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه از نوسان قیمت‌ها گفت: قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته به طوری که در مقایسه با پارسال می‌توان گفت به نصف و یا کمتر از نصف رسیده است.

او گفت: در کنار این بیشتر میوه‌فروشی‌ها برچسب قیمت ندارند و در مغازه‌های مختلف با قیمت‌های متنوع در اختیار مشتری قرار می‌گیرند.

یکی از فروشنده‌های میوه در بازار روز هم که از وضعیت کاسبی رضایت چندانی ندارد گفت: به طور معمول میوه‌ها از میدان بار تهیه و براساس قیمت خریداری شده و درصد سود در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و در یک هفته گذشته قیمت‌ها اندکی افزایش داشته است.

او گفت: فعالیت کاسبان این بازار رقابتی و در مقایسه با مراکز داخل شهر مناسب‌تر است و همین موضوع سبب شده که اقلام عرضه شده در مناسبت‌های مختلف همچون شب یلدا از سوی فعالان داری قیمت‌های مختلفی باشد.

بازار میوه رقابتی است اما قیمت ها بالاست

حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: کمبودی در میوه یلدا در شهر نداریم و با توجه به پیش‌بینی انجام شده میوه شب یلدا شامل هندوانه و انار مورد نیاز هفته گذشته تهیه و در اختیار مراکز فروش قرار گرفت.

او گفت: هندوانه در مراکز خاص با قیمت ۷ تا ۸ هزار تومان عرضه می‌شود و انار هم بر اساس کیفیت قیمت‌گذاری و توزیع می‌شود و در شرایط فعلی این اقلام در مقایسه با استان‌های دیگر ارزان‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

حیدری گفت: در بازار میوه رکود داریم و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی قدرت خرید مردم کاهش یافته و میوه هم در ماه‌های گدشته مشابه سایر اقلام مصرفی به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل نوسانات زیادی را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید


رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: قیمت میوه و تره‌بار در یک هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است و تفاوت قیمت‌ها هم براساس کیفیت است.

او گفت: میوه فاسدشدنی و دور ریز آن زیاد است و با همه این شرایط سعی شده که میوه مورد نیاز شهروندان با قیمت مناسب و کیفیت بالا در اختیار شهروندان قرار گیرد.

میوه مورد نیاز مردم تأمین شده است

افزایش قیمت آجیل

رضایی مادری که به همراه فرزندش برای خرید شب یلدا به مغازه آجیل‌فروشی مراجعه کرده است گفت: آجیل قیمت زیادی دارد و گران شده است.

او گفت: شب یلدا فرزندان به همراه نوه‌ها در منزلش گرد هم می‌آیند اما گرانی مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.

شهروند دیگری که مقداری پفیلا و آجیل را برای شب یلدا خریده است گفت: قیمت آجیل زیاد است و ارزان‌ترین آجیل تخم آفتابگردان است که آن هم از ۴۵ هزار تومان به بالا است.

آیتی یکی از فروشندگان آجیل در شهر بیرجند گفت: قیمت آجیل به طور معمول ابتدای سال و شب یلدا افزایش می‌یابد و در دو هفته گذشته قیمت آجیل افزایش چشمگیری داشته است؛ به طوری که به عنوان مثال قیمت هر کیلو پسته به ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۷۰ هزار تومان رسیده است.

او گفت: انواع شکلات‌ها هم با توجه به این که ماده اصلی شکلات کاکائو است و این ماده در تحریم است در مدت چهار ماه گذشته قیمت شکلات هم هر چند هفته افزایش یافته است.

او گفت: دیگر مشتری ثابتی وجود ندارد؛ از طرفی خریداران دیگر با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها دیگر توان خرید کیلویی آجیل و تنقلاب را ندارند و خریدهایشان به کمتر از نصف و یا حتی بیشتر نیز کاهش یافته است.

قیمت آجیل بسیار بالاست و مردم نمی توانند خرید کنند

تشدید نظارت‌ها

حسن‌پور مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی گفت: طرح نظارتی شب یلدا با همکاری جهاد کشاورزی و اتاق اصناف از ۲۰ آذر شروع شده و تا پایان این ماه ادامه دارد و تعزیرات حکومتی به صورت ویژه در اجرای این طرح مشارکت خواهد کرد.

او گفت: کالا‌هایی که اولویت رصد و نظارت را در این ایام دارند، شامل کالا‌های اساسی جهت استفاده مصرف‌کنندگان هستند.

حسن پور گفت: اقلامی مانند میوه، آجیل، شیرینی و تنقلات که متناسب با این ایام حجم بیشتری از سبد تقاضای مصرف‌کننده را به خود اختصاص می‌دهند، مورد رصد و پایش ویژه قرار می‌گیرند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی  گفت: بیشترین تخلفات صورت گرفته در این ایام درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و تقلب است و سامانه ۱۳۵ اداره‌کل تعزیرات خراسان‌جنوبی آماده دریافت هرگونه شکایات مردمی است.

منبع: فارس 

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.