گزارشی مبنی بر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد‌های مرغداری صنعتی مازندران تاکنون گزارش نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر محمد حسن گلپایگانی مدیر کل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغ مادر صنعتی در کشور مشاهده شد گفت: گزارشی مبنی بر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد‌های مرغداری صنعتی مازندران تاکنون گزارش نشده است.

او گفت:مرغداران صنعتی استان تدابیر امنیتی و مقررات قرنطینه‌ای – بهداشتی را در واحد‌های مرغداری تشدید کنند.

دکتر گلپایگانی گفت: مرغداران مازنی هر گونه تلفات غیر عادی در واحد‌های پرورش را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش دهند و پنهان کاری نکنند.

او گفت: برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آن‌ها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و نیز سایر حیوانات جلوگیری کنند.

گلپایگانی گفت: هر گونه جاذبه‌ای برای پرندگان وحشی مثل ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه و نیز وجود آبگیر یا استخر در مرغداری، زمینه را برای انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد به مرغداری فراهم می‌کند.

او گفت: بمنظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت ضرورت، خودرو قبل از ورود مورد ضد عفونی قرار گرفته و راننده به هیچ وجه از خودرو پیاده نشود.

گلپایگانی گفت: تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان هنگام ورود به مزرعه و سالن‌های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل می‌رساند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: رعایت اصول قرنطینه جهت پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان در هنگام ورود به سالن به مراتب از درب ورودی مرغداری با اهمیت‌تر است.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار