ماهواره مخابراتی جدید کشور ترکیه امروز با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از aa؛ ماهواره جدید مخابراتی ترکیه روز یکشنبه توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس در ساعت ۶:۵۹ صبح به وقت ترکیه (۰۳۵۹GMT) به فضا پرتاب شد. ترکست ۵ بی که از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا آمریکا به فضا پرتاب شد، طی ۱۶۴ روز به مدار ۴۲ درجه شرقی خواهد رسید. سپس، یک فرآیند آزمایشی ۴۵ روزه آغاز خواهد شد.

ماهواره‌ای که توسط ایرباس تولید و در ۲۹ نوامبر از فرانسه به آمریکا منتقل شد، قدرتمندترین ماهواره ترکیه تاکنون بوده و ظرفیت باند Ka را بیش از ۱۵ برابر افزایش می‌دهد. این ماهواره در مجموع قادر به انتقال اطلاعات با بیش از ۵۵ گیگابیت خواهد بود. Turksat ۵B با کمک صنعت داخلی ترکیه تولید شد. انتظار می‌رود این ماهواره بیش از ۳۵ سال دوام بیاورد و از سیستم پیشرانه برقی نسل بعدی برخوردار باشد. علاوه بر ترکیه، کل خاورمیانه، خلیج فارس، دریای سرخ، مدیترانه، شمال و شرق آفریقا، نیجریه، آفریقای جنوبی و کشور‌های همسایه تحت پوشش ترکست ۵ بی قرار خواهند گرفت.

جزئیات ماهواره ترکیه

تشکر اردوغان از ماسک

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی از پرتاب این هواپیما به عنوان «لحظه غرورآفرینی برای ترکیه و ملت ترکیه» یاد کرد. وی گفت: "امروز ترکست ۵ بی، قدرتمندترین و پرظرفیت‌ترین ماهواره ارتباطی کشورمان را به فضا پرتاب کردیم و در این پروژه ماهواره ای، موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس را نیز انتخاب کردیم." اردوغان همچنین از ایلان ماسک و شرکت او اسپیس ایکس به دلیل سر فرود نیاوردن در برابر "باج گیری و فشار لابی‌های ضد ترکیه" تشکر کرد.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه سرعت و ظرفیت انتقال داده‌ها با راه اندازی ترکست ۵ بی بیش از ۱۵ برابر خواهد شد، افزود: "به این ترتیب خدمات اینترنت پهن باند ماهواره‌ای در محدوده تحت پوشش اعم از زمینی و دریایی به کاربران ارائه می‌شود. "

رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه با موسس اسپیس ایکس تماس ویدئویی داشت و در مورد روند این پرتاب صحبت کرد. یکی دیگر از ماهواره‌های ترکیه به نام Turksat ۵A نیز توسط اسپیس ایکس در ماه ژانویه به فضا پرتاب شد. با ترک ست ۵ بی، ترکیه در حال حاضر مجموعا ۸ ماهواره فعال در فضا دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سونیا پارسی
۰۵:۰۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
ایران خودش بهترین دانشمندان رو داره،حتی بالاتر از ایلان ماسک،ولی کسی به دانشمندان ایرانی بها نمیده
آخرین اخبار