به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد در برنامه زنده تلویزیونی اشاره گفت: بخش نامه بودجه ۱۴۰۱ چند روز قبل ابلاغ شد، تفاوت این بودجه با بودجه سالهای گذشته بسیار است. امسال ۳۰ درصد تمامی منابع عمرانی بودجه ۱۴۰۱ را به نقاط کم برخوردار و حاشیه شهر اختصاص داده ایم و مقرر شده است به محض اینکه هر پروژه عمرانی در حاشیه شهر کلنگ بخورد، مبالغ به آن تزریق شود.
وی گفت: همچنین به مناسب سازی فضاها برای اقشار با نیازهای خاص توجهی ویژه داریم و هیچ پروژهای بدون داشتن مطالعات برای توانیابان و اولویت سنجی برای این افراد آغاز نخواهد شد و نگاه عالمانه در اداره شهر در این موارد مشخص خواهد شد.
استفاده از منابع درآمدی پایدار برای پروژهها
شهردار مشهد گفت: بعضی از پروژهها به منابع درآمدی متصل هستند که یا پایدار نیست یا غیر شفاف است و یا حصول آن در هالهای از ابهام قرار دارد. گاهی ما به جای کارهای زیربنایی و حیاتی به سمت کارهای روبنایی حرکت میکنیم که جلب توجه کند، ان شاء الله در این دوره اینگونه نخواهد بود و سعی میکنیم از منابع درآمدی پایدار برای پروژهها استفاده کنیم.
ارجائی گفت: به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی پروژهها را کلنگ زده و ۱۰ درصد بودجه را به پیمانکار بدهیم و سپس پروژه را رها کنیم یا خدایی نکرده پروژه را بدون مطالعه و پیمانکار شروع کنیم.
وی گفت: منابع درآمدی بودجه امسال از ۱۸ هزار میلیارد کمتر است، هزینه درآمدی بودجه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان، اما منابع درآمدی کمتر از ۱۸ هزار میلیارد تومان است.
اعداد در پروژهها از ابتدا واقعی در نظر گرفته شود
شهردار مشهد در خصوص ادعای شبکههای مجازی مبنی بر افزایش ۹۳ درصدی پروژهها و تاخیر ۸۰ درصد آن ها، گفت: این موضوع به واقعی شدن بودجه باز میگردد. زمانی که در پروژههای عمرانی تعدیل را پیش بینی نمیکنیم، بعد از کلنگ زنی پروژه، پیمانکار در دریافت با مشکل مواجه میشود و فشار روی دو قشر کارگران ساده درون پروژه و مردمی که راهشان بسته میشود، میآید. باید اعداد و ارقام را از روز اول واقعی ببینیم هرچند این مساله سبب کاهش پروژهها میشود، اما به نظر بنده حسن است؛ زیرا سبب شفافیت و راستگویی به مردم میشود. چرا باید تعداد بیشتری پروژه کلنگ بزنیم و بعد در پرداخت به مشکل بخوریم و مردم و کارگران آسیب ببییند؟ نوسانات ناشی از رفتارهای اقتصادی کشور تکانههای معقولی نیست، اما ندیدن ضریب تعدیل نیز نتیجه خوبی نخواهد داشت.
راهکارهای کاهش آلودگی هوا
ارجائی در خصوص مشکل آلودگی شهر مشهد با طرح این سوال که باید ببینیم منشا آلودگی کجاست؟ گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به حمل و نقل و منابع آلودگی سیار و ۴۰ درصد مربوط به آلودگی منابع ثابت است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: مهمترین بخش از منابع ثابت آلودگی مربوط به نیروگاههای اطراف شهر است، اگر بتوانیم این میزان را با تغییر سوخت مصرفی کاهش دهیم، وضعیت به صورت چشمگیری تغییر میکند به همین خاطر مطالبه من از دست اندرکاران این است که سوخت نیروگاهها حداقل در روزهای وارونگی هوا تغییر کند.
وی گفت: در منابع متحرک ایجاد کننده آلودگی نیز بیشترین میزان مربوط به خودروهای سواری و حدود ۱۳ درصد مربوط به حضور کامیونها در شهر است؛ بنابراین از شهروندان درخواست میکنم تا سفرهای درون شهری تک سرنشین را کاهش دهند و مطمئن باشند که حداقل ۱۰ درصد از آلودگی کاهش پیدا میکند.
ارجائی گفت: مشکل اصلی دیگر سن بالای ناوگان است، اگر دولت بتواند طرحهای لیزینگی اجرا کند و سن ناوگان را کاهش دهد و محدودیتهایی در تردد در برخی از ساعات شبانه روز به شرط لطمه نخوردن به کار ایجاد شود، آلودگی هوا کمتر میشود، همچنین نکته آخر مربوط به فرودگاه مشهد است، که باید جابجا شود.
شهردار مشهد گفت: سن ناوگان اتوبوس رانی مشهد ۹ سال است و باید کاهش پیدا کند، عنوان کرد: دولت به تعهدات خود عمل میکند، اما میزان تعهدات کم است. نوسازی ناوگان با بودجه تعیین شده فعلی، نیازمند سالها زمان است.
افزایش سهم مشهد از اوراق مشارکت
وی گفت: امسال با کمک وزیر کشور و اعضای شورای شهر توانستیم سهم مشهد از اوراق مشارکت را به طور چشمگیری افزایش دهیم که این میزان نسبت به سالهای گذشته بالغ بر ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، امسال ۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خواهیم داشت که ۵۰ درصد در تعهد دولت و ۵۰ درصد در تعهد شهرداری است، اما این مبلغ به سه عامل اتوبوس، مترو و بافتهای فرسوده مربوط میشود و طبیعتا با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتوبوسرانی نمیتوانیم بیشتر از ۵۰-۶۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم هرچند همین تعداد نیز تا پایان سال خریداری خواهد شد.
ارجائی با بیان اینکه مشهد برای همه سرمایه گذاران جذاب است، گفت: فلسفه ذاتی مشهد وجود بارگاه امام رضا (ع) است. مشهد نه یک روستا بلکه یک باغ خصوصی بوده که در کمتر از ۱۳۰۰ سال به جهان شهر تبدیل شده است. کرونا ثابت کرد که فقط به دلیل وجود مرقد مبارک امام رضا (ع) سالیانه ۳۰ میلیون نفر به این شهر سفر میکنند. اگر مشهد شهری گردشگری است چرا با وجود کرونا تعداد سفرها بسیار کاهش پیدا کرد و چرا اولین افرادی که اعتراض کردند، هتلها بودند؟ مشهد بر اساس خدمات به زائران طرح ریزی شده است.
وی با بیان اینکه هر سرمایه گذاری باید حول محور زیرساخت خدمات به زائران باشد، گفت: ۲۰ سال است که موضوع احداث خط سریع السیر تهران به مشهد مطرح است؛ اما دولتها نمیتوانند این کار را انجام دهند. احداث این خط فقط با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام میشود، همچنین سرمایه گذار باید سالم باشد. اگر قطار مشهد به تهران دو ساعت شود، چقدر حضور زائران به این شهر افزایش پیدا میکند؟
شهردار مشهد با بیان اینکه ۵۲ درصد اماکن اقامتی ایران در مشهد قرار دارد، گفت: اگر این هتلها وجود نداشت، نمیتوانستیم پذیرای زائران باشیم. متاسفانه درحالی که قرار بود مشهد حج فقرا باشد، زائرسراهای ارزان قیمت فاصله زیادی با حرم دارند و استفاده از آن برای افراد سخت است.
فضای تفریح مومنانه مهیا شود
ارجائی با طرح این سوال که اگر جوان مشهدی بخواهد دو ساعت تفریح کند و خانواده اش نگرانش نباشند، باید کجا برود؟ و چرا نباید جایی برایشان فراهم کنیم؟ گفت: اندیشمندان حوزه و دانشگاه به مدیریت شهری کمک کند تا یک تفریح مومنانه فراهم کنیم. چرا متولیان کمک نمیکنند کوهستان پارک به شهر برگردد؟ اگر متولیان کمک کنند، مدیریت شهری گام اول را بر میدارد. باید مصالح مردم را روی میز بگذاریم و حل کنیم. در حال حاضر بخشی از زمین مربوط به بانک و بخشی مربوط به شهرداری است، ما میتوانیم این زمین را در اختیار سرمایه گذار سالم بگذاریم و در حال حاضر نیز جلسهای با سرمایه گذار برگزار کرده ایم.
وی گفت: میانگین ماندگاری زائر ۲.۸ روز است در حالی که اگر به این میزان، یک روز اضافه شود اقتصاد شهر ۲۵ درصد رشد میکند.
کنترل هوشمند در انضباط ترافیکی
شهردار مشهد در خصوص انضباط ترافیکی، گفت: تاسف بار است که اعلام کنم در سال ۱۴۰۰ و در شهر کاملا پیشرفته امروزی ایرانی بیش از ۲۰۰ نفر از همشهریان در طول سال، در سوانح داخل شهری جانشان را از دست میدهند و ۲۰ هزار نفر مصدوم میشوند.
وی گفت: به همین خاطر با پلیس راهور قرار گذاشتیم و از مردم و نهادها نیز کمک میخواهیم که پای کار بیایند، زیرا مردم نباید به دلیل وقوع چنین حوادثی داغ دار شوند. با کنترل هوشمندی که در شهر مشهد وجود دارد، باید بعد از هر تخلف با راننده تماس گرفته شود، زیرا ما شماره همراه و پلاک خودروها را در اختیار داریم. بر همین مبنا با رعایت بسیار ساده قوانین راهنمایی و رانندگی و با احترام گذاشتن به حقوق یکدیگرمی توانیم فرهنگ را ارتقا دهیم.
پروژه طبرسی ۵۶ به رسالت ۹۱ تا پایان سال افتتاح میشود
ارجائی در خصوص پروژه طبرسی ۵۶ به رسالت ۹۱ گفت: این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال افتتاح میشود.
وی در ادامه در خصوص مبارزه با فساد و افزایش سرعت پروژه ها، گفت: اصلاح فرایند ها، حذف گلوگاه ها، هوشمند سازی و کوتاه کردن مسیر مداخله انسان شفافیت را افزایش میدهد و صدور پروانه را تسریع و امضاهای طلایی را حذف میکند. ۶۰ درصد زمان اتلاف شده برای صدور پروانه مربوط به خارج از شهرداری و ۴۰ درصد مربوط به خود شهرداری است و با مذاکرات صورت گرفته این زمان کاهش پیدا خواهد کرد.
منطقه ۱۱ منطقه پایلوت هوشمند سازی
وی گفت: ما شهرداری منطقه ۱۱ را به عنوان منطقه پایلوت برای هوشمند سازی انتخاب کرده ایم و در صورت موفقیت این کار را به سایر مناطق نیز تسری میدهیم.
ارجائی گفت: قانون باید اجرا شود. ممکن است قانون را قبول نداشته باشیم، اما چون تصویب شده است ما آن را اجرا میکنیم. اگر کسی برای پروانه مراجعه کند با طرح جدید اقدام به صدور پروانه میکنیم. این طرح در سطح، تراکم، بازگشایی معابر و... تغییرات جدی دارد کهای کاش ۲۰ سال قبل تصویب میشد.
شهردار مشهد درباره ارتفاعات جنوبی مشهد نیز گفت: ارتفاعات جنوبی تنفسگاه مشهد است و باید از آن صیانت شود. کمربند جنوبی را نباید موضوعی جدا از ترافیک مشهد و محیط زیست شهری مشهد ببینیم. اگر فقط محیط زیست باشد، من با این طرح مخالف هستم، زیرا اتفاقات خوبی نیفتاده است، اما اگر ترافیک، آلودگی هوا و هزینه برای مردم را در نظر بگیریم مساله متفاوت میشود. اتصال برونسی به نماز میتواند مشکل را حل کند. به جای پاک کردن صورت مساله باید راه حل جدیدی ارائه کنیم که آسیب کمتری داشته باشد.
افتتاح زیرگذر آزادی به جانباز تا ۲۲ بهمن ماه
ارجائی با اشاره به اینکه زیرگذر آزادی به جانباز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوارم برای ۲۲ بهمن افتتاح شود در خصوص میدان خلیج فارس، گفت: زیرگذر این پروژه افتتاح شده و امیدوارم تا ماه دیگر به بهره برداری برسد.
انتهای پیام//ف.ح